• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24664
1

گرمایش زمین و نخستین بارش باران بر فراز کلاهک یخی گرینلند

  • کد خبر : 51036
  • 03 شهریور 1400 - 8:08
گرمایش زمین و نخستین بارش باران بر فراز کلاهک یخی گرینلند
بام نیوز: برای نخستین‌بار بارش باران بر فراز کلاهک یخی گرینلند ثبت شد.

به گزارش بام نیوز، گفته می‌شود؛ بارش باران در ارتفاع ۳۲۱۶ متری کلاهک یخی عظیم گرینلند که به طور معمول می‌بایستی دمایی زیر صفر درجه داشته باشد، زنگ خطری جدی در راستای بحران گرمایش زمین است.

دانشمندان آمریکایی مرکز ملی داده‌های برف و یخ، در روز شنبه ۲۳ مردادماه شاهد بارش باران در منطقه بوده اما به دلیل بارش دور از انتظار باران، غافلگیر شده و هیچ سنجش دقیقی جهت اندازه‌گیری میزان بارش‌ها در دسترس نبوده است … و به صورت تخمینی گفته می‌شود؛ حدود ۷ میلیارد تن آب، به صورت باران از ابرها خارج شده است.

بارش باران، به دنبال سه روز فوق‌العاده گرم در منطقه، که دمای هوا بعضاً تا ۱۸ درجه سانتی گراد بالاتر از شرایط عادی به ثبت رسیده بود، رقم خورد که پیامد بارش باران، ذوب یخ‌های بیشتر در منطقه بوده، که به وضوح قابل مشاهده است.

بنا بر گزارشات اخیر هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی آمریکا؛ انتشار گازهای کربن حاصل فعالیت‌های انسان، سبب گرم شدن کره زمین شده است که یکی از پیامدهای آن ذوب یخ‌ها و به دنبال آن افزایش سطح آب دریاها می شود … به طوری‌که در اردیبهشت گذشته، محققان هشدار دادند؛ بخش اعظمی از یخسارهای گرینلند به نقطه بحرانی نزدیک شده‌ و در صورت رسیدن به نقطه بحرانی، حتی اگر گرمایش زمین نیز متوقف شود، نمی‌توان مانع از ذوب کامل آن‌ها شد!

بنا بر اعلام محقق مرکز ملی اطلاعات برف و یخ در دانشگاه کلرادو «تد اسکامبوس»؛ بشر در حال شکستنِ آستانه‌هایی است که حتی در طول هزاران سال گذشته نیز بی‌سابقه بوده است و تا زمانی که فعالیت‌های مخرب خود را متوقف نکند، هیچ تغییر صحیحی ایجاد نخواهد شد و وضعیت بهبود نمی‌یابد.

گفته می‌شود؛ در صورت ذوب یخ‌های گرینلند، سطح آب‌های دنیا تا ۶ متر بالاتر می‌آید. هر چند ممکن است امری دور به نظر بیایید، اما جالب است بدانید؛ ذوب هزاران میلیارد تن یخ‌ِ گرینلند از سال ۱۹۹۴ تاکنون، سبب بالاتر آمدن ۲۰ سانتی‌متری آب دریاها گشته است که تهدیدی جدی برای شهرهای ساحلی جهان محسوب می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ تا پایان قرن حاضر، افزایش بین ۲۸ تا ۱۰۰ سانتی‌متری آب‌ها دور از انتظار نیست.

منبع: وب‌سایت «گاردین»

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=51036

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.