• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24581
2

گره پروسیک

  • کد خبر : 32487
  • 06 فروردین 1400 - 22:26
گره پروسیک
بام نیوز: گره پروسیک جزو دسته گره های اصطکاکی است. گره های اصطکاکی از گره های حیاتی در کوهنوردی (بویژه امداد) هستند که برای صعود و فرود و نگه داشتن بار در نقاط معین از یک مسیر بکار می روند.

“کارل پروسیک” Dr. Karl Prusik یا Prussik رئیس اسبق آلپاین کلاب اطریش بی شک یکی از نامدارترین کوهنوردان این کشور به شمار می آید، البته این شهرت تنها بخاطر نزدیک به ۷۰ مسیری که گشایش کرده نمی باشد، بلکه علت اصلی آن ابداع گره قفل خودکاری است که به نام خود او گره پروسیک نامیده شده.

دکتر کارل پروسیک متولد ۱۹ می ۱۸۹۶ در وین، اصلیتش از کشور چک بود. وی دوبار به عنوان ریاست آلپاین کلاب اطریش انتخاب شد و طی سالهای ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۸ به عنوان افسر ارتش در جنگ جهانی اول شرکت نمود. كارل پروسيك پس از جنگ در رشته موسیقی صاحب مدرک دکترا گردید.

او سرانجام در سن ۶۵ سالگی و در روز ۸ می ۱۹۶۱ درگذشت.

– گره پروسیک جزو دسته گره های اصطکاکی است. گره های اصطکاکی از گره های حیاتی در کوهنوردی (بویژه امداد) هستند که برای صعود و فرود و نگه داشتن بار در نقاط معین از یک مسیر بکار می روند. این گره می تواند آزادانه در طول طناب حرکت کند اما به محض اینکه وزن روی آن وارد شود در همان نقطه محکم به طناب گیر کرده و بار را در همان نقطه از طناب متوقف می کند.

– گره پروسیک به نسبت همه گره های اصطکاکی دیگر محکم تر به طناب گیر می کند و از سقوط جلوگیری می کند. البته باید دانست باز کردن یا شل کردن این گره بعد از قرار گرفتن بارهای بزرگ بر روی آن دشوار است. بدین شکل در میابیم که این گره می تواند یک بار سنگین را در هر جهتی بر روی طناب نگه دارد.

– در واشنگتن و در رشته کوه Cascade کوه گرانیتی معروفی وجود دارد که “فردی بکی” و “آرت هلبن” نخستین فاتحانش آنرا به افتخار بهره گیری خود از گره پروسیک در زمان فرود برای حمایتشان، به نام قله پروسیک نام نهادند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=32487

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.