• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 24646
0

گزارشِ دنا- قاش مستان

  • کد خبر : 17160
  • 17 دی 1399 - 20:24
گزارشِ دنا- قاش مستان
گزارشِ دنا- قاش مستان

روز جمعه مورخ سوم مرداد  ماه ۱۳۹۹، تعداد ۲۰ نفر از اعضای باشگاه کوهنوردی آلپ شیراز برای اجرای برنامه دو روزه صعود قله قاش مستان راهی منطقه دنا و روستای خفرِ سمیرم شدند. پس از رسیدن به روستای خفر بلا فاصله راهی پناهگاه واقع در ارتفاع ۳۰۰۰ متری شدند. پس از احداث کمپ و استراحت شبانه، صبح روز شنبه ساعت ۴ صبح برپا و حدود ساعت ۴:۳۰ صبح به سمت قله حرکت کردند که پس از طی مسیر طولانی و سراشیبی های بسیار حدود ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه موفق به صعود قله گردیدند. بدلیل پیمایش شیبهای تند و عبور از یخچال های متوالی، مسیر بازگشت بسیار طولانی و طاقت فرسا می نمود. پس از طی مسیر حوالی ساعت ۶ بعد از ظهر، گروه در حوالی پناهگاه برای استراحت اتراق نهایی کرده و عده ای نیز به صلاح دید سرپرست برنامه بی وقفه به پناهگاه رسیدند و  سپس همه به اتفاق هم لوازم را جمع کرده و به سمت روستای خفر به راه افتادند. حدود ساعت ۱۰:۳۰ بعد از ظهر به روستای خفر رسیده و اندکی بعد راهی شیراز شدند.
(دو نفر از دوستان میهمان نیز با کمی تاخیر به گروه پیوستند و پس از صعود در مسیر بازگشت به اعضا ملحق گردیدند.)

 

توضیح تکمیلی:  رشته کوه دنا به طول هفتاد کیلومتر ، قسمتی از رشته کوه زاگرس محسوب می شود که در حد فاصل سمیرم از استان اصفهان و یاسوج از استان کهگیلویه و بویر احمد از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده است . این رشته کوه دارای بیش از ۴۰ قله با ارتفاع بیش از ۴۰۰۰ متر است . بلند ترین قله این رشته کوه به نام قاش مستان خوانده می شود که ۴۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد .
مبدا شروع پیمایش برای صعود به قله قاش مستان ، از روستای خفر در ارتفاع ۲۲۰۰ متری دامنه شمالی این قله می باشد . پناهگاه نسبتا کوچکی نیز در میانه مسیر صعود به قله قاش مستان قرار دارد . جویباری در بالادست این پناهگاه جاری است که از ذوب شدن برف های یخچالی تشکیل شده است .
قسمت زیادی از مسیر صعود به قله قاش مستان را باید از روی یخچال طویلی به بالا صعود کنید . این یخچال ، کف دره مسیر را کاملا پوشانده است. رشته کوه دنا یخچال های طبیعی فراوانی دارد .
برای دسترسی به روستای خفر باید از سمیرم به سمت یاسوج حرکت کنید . در حدود چهل کیلومتری جاده سمیرم به یاسوج به سه راهی برخورد می کنید که باید جاده سمت چپ را انتخاب کنید که به حنا می رسد . بعد از ۱۵ کیلومتر به سه راهی دیگری برمی خورید که این بار باید وارد جاده سمت راست شوید که نهایتا بعد از ۱۵ کیلومتر دیگر و بعد از گذشتن از پلی از رودخانه ماربر ، به روستای خفر می رسید.

آروزی موفقیت و سلامتی روز افزون برای تک تک اعضای شرکت کننده و تمامی همنوردان عزیز.

باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی آلپ شیراز

 

اعضاِ شرکت کننده:
خانم ها:

لیلا کشاورز
مریم معافیان
بیتا کشاورز
مهرنوش حسینی
سودابه پاکزاد
ملیکا حکمت آمیز
الهه دالوند
کبری ده بزرگی

آقایان:
رمضان عظیمی ایگدر
دادرس یونسی
علی رضا دهقانیان
غلامرضا کاظمی جعفرلو
رحیم خلیلی
اسماعیل آتش برقی
منصور امیری
صفر اوریادی
نوید بزمی
محمد طاها مولا
ابراهیم شفیعی سروستانی
امیر علی کیانی
محمد سام نیک اخلاق
محمد جواد عظیمی ایگدر

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=17160
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه کوهنوردی الپ

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.