• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
2

گزارش امداد به فرد سقوط کرده در ارتفاعات شمشک (قله سرکچال)

  • کد خبر : 77581
  • 04 مرداد 1401 - 20:44
گزارش امداد به فرد سقوط کرده در ارتفاعات شمشک (قله سرکچال)
انجمن پزشکی کوهستان ایران: ساعت ۱۲.۱۰ دقیقه ظهر روز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱، در قالب تیمی از باشگاه کوهباد آران و بیدگل-کاشان در حال صعود به قلل سرکچال بودیم که بین قله سرکچال ۲ و ۳ (ارتفاع حدود ۴۱۰۰ متر) هیاهوی سایر همنوردان توجهمان را جلب کرد. به سرعت به طرف آنها رفته و متوجه شدیم چند دقیقه قبل فردی سقوط کرده است.

ساعت ۱۲.۱۰ دقیقه ظهر روز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱، در قالب تیمی از باشگاه کوهباد آران و بیدگل-کاشان در حال صعود به قلل سرکچال بودیم که بین قله سرکچال ۲ و ۳ (ارتفاع حدود ۴۱۰۰ متر) هیاهوی سایر همنوردان توجهمان را جلب کرد. به سرعت به طرف آنها رفته و متوجه شدیم چند دقیقه قبل فردی سقوط کرده است.

بلافاصله با هماهنگی با تیم، سرپرست (رمضان زاده) به همراه پزشک (اقای دکتر ساطع) همراه با تجهیزات و کمک‌های اولیه از تیم جدا شده تا به امداد و نجات مشغول شویم. به دلیل صعب العبور بودن و نیز خطر ریزش سنگ بر روی مصدوم، از محلی دیگر فرود رفته و با تراورس خود را به فرد مصدوم که حدودا ۶۰-۷۰ متر داخل دره سقوط کرده بود، رساندیم‌.

مصدوم فردی ۵۷ ساله از کرج به نام فریدون بود که همراه با همنورد خود در حین فرود به دلیل خواب آلودگی و گرفتگی عضلات (بنابر اظهارات خود مصدوم) به دره سقوط کرده بود. پس از بازدید اولیه، متوجه شدیم مصدوم دچار هدتروما شده و از چندناحیه سر دچار پارگی و خونریزی فعال است. نیز استخوان فک صورت احتمالا شکسته و دست و پا دچار کوفتگی شدید هستند؛ و مهم تر آنکه از ناحیه گردن ابراز درد شدید می‌کند. اما خوشبختانه هوشیاری ایشان کامل بود و نشانه ای از درد شکم (نشانه احتمالی خونریزی داخلی) و یا ستون فقرات نداشت. بلافاصله در همان مکان و در شیب دره با چیدن سنگ جای مسطح و مناسب آماده کرده، سپس سر و صورت مصدوم پانسمان شده و خونریزی کنترل شد. در محل آماده شده ایشان را ثابت کردیم تا در اثر تحرک از آسیب های احتمالی بیشتر به گردن وی جلوگیری کنیم.

پس از تثبیت وضعیت مصدوم، با هماهنگی با آقای کنی، علائم و جزییات صدمات فرد سقوط کرده به همراه مختصات مکانی منطقه به اطلاع تیم امداد و نجات هلال احمر استان تهران و جناب دکتر مساعدیان رسید تا هلی کوپتر امدادی به منطقه اعزام شود.

در طول این مدت تیم امداد هوایی مرتب با ما در ارتباط بود تا سناریوهای ممکن برای امداد فرد مصدوم را بررسی کنیم. ساعت ۱۵ هلی کوپتر امداد و نجات هلال احمر در محل حادثه حاضر شد که به دلیل صعب العبور منطقه قادر به فرود نبود، لذا علی رغم وزش باد امدادگر همراه با بسکت به پایین ارسال شده و پس از فیکس کردن وضعیت مصدوم، سرانجام ساعت ۱۵.۳۰ دقیقه مصدوم با موفقیت به هلی کوپتر منتقل و راهی بیمارستان شد.

با تشکر از تیم امداد و نجات هلال احمر و انجمن پزشکی کوهستان ایران (جناب دکتر مساعدیان) بابت زحمات بی دریغشان.

گزارش: علیرضا رمضان زاده

*پی نوشت:
پس از تماسی که امروز از طرف همنورد مصدوم گرفته شد، متوجه شدیم که دو مهره گردن ایشان شکسته و آسیب های دیگری نیز دیده اند، اما خوشبختانه از بیمارستان مرخص شده اند. با آرزوی سلامتی برای ایشان‌.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=77581

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.