• امروز : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
کل اخبار 24581
3

گزارش برنامه صعود به قله تفتان ( ۴۰۳۰ متر)

  • کد خبر : 23492
  • 17 بهمن 1399 - 9:12
گزارش برنامه صعود به قله تفتان ( ۴۰۳۰ متر)
گزارش برنامه صعود به قله تفتان ( ۴۰۳۰ متر)

گزارش برنامه صعود به قله تفتان ( ۴۰۳۰ متر)

تاریخ : ۹ تا ۱۱ اسفند
تعداد ۱۶ نفر و دو نفر مهمان
وسیله نقلیه: قطار و هواپیما
هوا: نسبتا سرد وهمراه با باد شدید
زمین: کمی برف در ارتفاع

در ساعت ۱۱ صبح روز چهارشنبه ۹۶/۱۲/۹ با ترکیبی ۱۴ نفره سوار قطار زاهدان شده و در ساعت ۸٫۴۰ صبح روز پنجشنبه ۹۶/۱۲/۱۰ به ایستگاه راه آهن زاهدان رسیدیم.
در اینجا دو نفر از همنوردان که به دلایل شغلی با پرواز صبح از تهران راه افتاده بودند به ما ملحق شدند. دو نفر دیگر در همانجا به عنوان مهمان به جمع ما پیوستند.

با کرایه دو دستگاه ون ( هر کدام به مبلغ ۳۵۰ هزار تومان) به سمت جاده خاش حرکت کرده و در نقطه ای پس از روستای دهنوک با تابلوی “کوته” و ” تخت نارون” و دقیقا روبروی کوه شاه و یا عقاب وارد فرعی آسفالته از سمت چپ شدیم . با هدایت تابلوهای به سمت تفتان و البته آشنایی قبلی رانندگان به سمت روستا و قرارگاه دره گل رفتیم که بعضا کوهنوردان برای صعود یکروزه تا قله در اقامتگاه آن که متعلق به آموزش و پرورش است اسکان میابند.

شروع صعود مسیر قله تفتان

پس از تعویض لباس و کمی تنقلات، صعود خود را در امتداد دره و راه پاکوب آن آغاز نمودیم. در این دره نهری جریان دارد که به دلیل وجود املاح سولفاته قابل شرب نمی باشد البته دبی آن هر چقدر به سمت بالا میرویم کم میشود. در طول راه به دو قسمت نسبتا مشکل برخورد میکنیم که با احتیاط و بدون استفاده از طناب و کارگاه از آن عبور میکنیم. قسمتی از این دره به صورت تنگه می باشد که دیواره های طرفین آن سنگی نبوده و عمدتا از دیواره های محکم خاکی و توده بزرگی از تشکیلات کنگلومرا تشکیل شده است.

گزارش برنامه صعود به قله تفتان
گزارش برنامه صعود به قله تفتان

وجود قطعات سنگی کوچک بر روی این دیواره های خاکی بع مانند دیواره های مصنوعی داخل سالن عبور از آن را راحت تر میکند. پس از عبور از این دو قسمت و طی دره تا انتهای آن به یالی پر شیب میرسیم که در وسط دو دره قرار داشته و آن را کتل می نامند. ساعت حرکت ما از قرارگاه ساعت ۱۳٫۴۵ و زمان ما وقتیکه به بالای کتل میرسیم ۱۶٫۲۰ می باشد. پس از کمی استراحت در بالای کتل و حرکت تراورس گونه به سمت پناهگاه بزرگ صبح که از اینجا دیده می شود در ساعت ۱۷ به پناهگاه میرسیم.
همگی در اتاقی بزرگ که نیمی از آن دارای سه طبقه تخت و تشک هست مستقر می شویم که البته طبقه سوم آن قابل استفاده نیست.
ارتفاع تقریبی پناهگاه ۳۲۵۰ متر است.

گزارش برنامه صعود به قله تفتان
گزارش برنامه صعود به قله تفتان

روز بعد (جمعه) راس ساعت ۵ صبح از خواب بیدار شده و پس از صرف صبحانه و آماده سازی اکیپ در ساعت ۶٫۱۰ دقیقه صعود نهایی خود را به سمت قله آغاز نمودیم. به دلیل وجود نگرانی از احتمال در پیش بودن بادهای شدید منطقه و شنیدن خبر گم شدن دو نفر از کوهنوردان از روز قبل که هنوزهم در کوهستان سرگردان به دنبال راه نجات میگشتند، با سرعتی بیش از حد نرمال و متوسط همیشگی گروه به راه افتادیم که در نتیجه آن سه نفر از همراهان ریزش نموده و جدا جدا برگشتند.

علیرغم شدت گرفتن باد در ابتدا تا حد ۳۵ کیلومتر و در نزدیکی قله در حد ۵۵ کیلومتر بر ساعت، به راه خود ادامه دادیم و در ساعت ۸٫۲۰ به قله رسیدیم. همنوردان از اشتیاق دست یافتن به بلندای قله و بی توجه به باد و دود غلیظ گوگرد که از سه نقطه متصاعد می شد حدود یک ربع به عکاسی پرداختند .

گزارش برنامه صعود به قله تفتان
گزارش برنامه صعود به قله تفتان

در ساعت ۸٫۳۵ به سمت پناهگاه سرازیر شده و از همان مسیر صعود در ساعت ۹٫۵۵ به پناهگاه وارد شدیم. تا ۱۱ به جمع آوری وسایل، صرف چایی و مقداری غذا و تصفیه حساب مالی با مسئول پناهگاه آقای ناصر کردی گذرانده و در این ساعت به سمت پایین سرازیر شدیم. در اولین گذرگاه همنوردان را بدون کوله به سمت پایین هدایت نموده اما در گذرگاه پایین تر با سهولت بیشتری از آن عبور کردیم.

سایر توضیحات لازم جهت صعود به قله تفتان:

در ساعت ۱۳٫۴۰ به قرارگاه رسیده و در ساعت ۱۴ سوار ون شدیم.
*قرارگاه و پناهگاه دارای سرویس بهداشتی می باشد اما پناهگاه فعلا فاقد آب بوده است
*با استفاده از موتور برق روشنایی شبانه پناهگاه تامین گردید
*هزینه اقامت در قرارگاه و پناهگاه به ازای هر نفر ده هزار تومن است. آب معدنی در پناهگاه به فروش می رسد اما بهتر است با خود ببرید
*راهنمای بلوچی به نام رحیم کردی به شماره ۰۹۱۵۰۱۶۵۶۸۵ در ازای دریافت ۱۵۰ هزار تومان به عنوان راهنما تا قله با ما آمد و برگشت
*کولبر هایی هستند که بر اساس قیمت توافقی، کوله کوهنوردان را تا پناهگاه حمل میکنند.
*در بازگشت نهار را در کافه های بین راهی روستای دهنوک صرف نمودیم . قیمت هر سیخ کباب گوشت گوسفند ده هزار تومن و گوشت مرغ پنج هزار تومن بوده است
*عده ای همان شب، تعدادی شب بعد و بقیه در روزهای دیگر به منظور گشت و گذار بیشتر با هواپیما و قطار عازم تهران شدند.
*بهتر است برای خرید بلیت هواپیما عجله نشود تا بتوان آن را به قیمت مناسب تری خرید
*بازدید از بازار رسولی، مسجد کلی، موزه و …زاهدان و صرف غذا در رستوران ولیعصر توصیه می شود
*هر دو کوهنورد گم شده بعدا پیدا شدند

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=23492

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.