• امروز : پنجشنبه, ۱۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 7 March - 2024
کل اخبار 24609
2

گزارش برنامه صعود به قله خلنو – طرح سیمرغ

  • کد خبر : 17390
  • 19 دی 1399 - 9:54
گزارش برنامه صعود به قله خلنو – طرح سیمرغ
گزارش برنامه صعود به قله خلنو – طرح سیمرغ

به نام خدا

نام برنامه: صعود به قله خلنو “برنامه ۱۸۲”

همنوردان شرکت کننده: آرزو عالی پناه، محمد اسدی، مینا رحیمی، محسن محمدی، احیا کیقبادی، سیاوش پارسانژاد، میترا کاوندی، امیر ایزدپناه، حمید رضا رحیمی، سجاد یعقوبی، شهروز مهدی پور، فرناز قاسمی، فیروز شیخ نژاد، بابک کدخدازاده، مجید عالی‌نژاد، علی موفق، مهدی محمودی، امیرحسین امیدی

سرپرست برنامه: فیروز شیخ‌نژاد

زمان برنامه: ۱۱-۱۲ مهر ۹۸

جلودار گروه: حمید رضا رحیمی

عقب دار گروه: محمد اسدی

نویسنده: حمید رضا رحیمی

سطح برنامه: 5

 

استان : تهران

شهرهای بین راه : تهران، روستای لالون

 مسیرهای صعود :

  • روستای لالون،چشمه تلخاب، آبشار لالون، گردنه وزوا، که با رسیدن به گردنه مسیر دو قسمت میشود
  • حرکت به سمت شمال‌غرب و فرود به سمت کف دشت اسبی‌چال و رد شدن از زیر تیغه‌های ژاندارک که در سمت غرب واقع می‌شود و صعود از یال منتهی به خلنو کوچک.
  • قله برج و عبور از تیغه ژاندارک و سپس قله خلنو کوچک و بزرگ.
  • دره وارنگه‌رود،دو آب،دریاچه خلنو،خلنو بزرگ. (طولانی‌ترین مسیر صعود به قله خلنو).
  • روستای آبنیک،جانستون،گردنه وزوا،خلنو بزرگ.
  • روستای شمشک،خط‌الرأس سرکچال‌ها، گردنه ورزاب،قله برج،خلنو کوچک و بزرگ. (مسیر صعود زمستانی به قله خلنو).

مختصات قله : N36° ۰۳٫۸۷۴′ E51° ۳۳٫۱۲۰′

ارتفاع قله : ۴۳۷۳ (Garmin map64s)

ارتفاع پای کار : ۲۴۶۴

ارتفاع قابل صعود : ۱۹۰۹

زمان تقریبی صعود : بین ۵ تا ۷ ساعت

زمان تقریبی فرود : بین ۳ تا ۵ ساعت

مسافت از تهران تا پای کار : ۶۲ کیلومتر

وسیله سفر : مینی باس

تعداد افراد گروه : ۱۸ نفر

موقعیت گیتایی (جغرافیایی) : قله خلنو، از جنوب به شمشک و رودبار قصران، از شمال به درهٔ رودخانهٔ وارنگرود، از شرق به دشت لار (محدوده لواسانات) و از غرب به وسیلهٔ خط‌الرأس هرزه‌کوه به درهٔ رودخانه کرج متصل می‌شود. این قله سرچشمه اصلی رودخانهٔ وارنگرود بوده که سرچشمه و منبع اصلی دریاچهٔ سد کرج است

پوشش گیاهی : گون، گلپر، لاله، شقایق، زرشک، سیرک، لوچک، گزنه

گوناگونی جانوری : پرندگانی همچون عقاب طلایی، هما، کبک، دری، چکاوک، هدهد و حیواناتی مانند گراز، قوچ، میش، کل و بز، خرس قهوه‌ایی، گرگ

وجه تسمیه ی نام قله : نامشخص

بهترین فصل صعود : خرداد – تیر

سطح فنی برنامه : غیر فنی

تعداد چشمه های موجود در مسیر : ۲ چشمه – چشمه تلخ آب (غیر قابل شرب) و چشمه بالای آبشار

نوع شب مانی – گنجایش : چادر  ۵۰ نفر

نوع دسترسی به آب در شب مانی : چشمه در نزدیکی

پشتیبانی تلفن همراه : پوشش در برخی قسمت های مسیر

اولین مرکز درمانی منطقه : مرکز درمانی فشم

فایل مسیر (gps) : دانلود


شرح صعود
در راستای تقویم طرح سیمرغ گروه، دومین برنامه گروه را ظهر پنجشنبه ۱۱ مهر در ساعت ۱۳:۲۰ آغاز کردیم. در همان ابتدای مسیر به ترافیک سنگین شیخ فضل الله برخورد کردیم و دقیقا تا مترو نوبنیاد که ایستگاه دوم‌مان بود، این ترافیک ادامه داشت. یک ساعت و سی دقیقه زمان برد تا به روستای لالون رسیدیم. با جمع کردن وسایل ساعت ۱۶:۱۰ پیمایش را آغاز کردیم.

گروه کوهنوردی طرح سیمرغ

هوا مطبوع بود، نه خبری از گرمای تابستان بود و نه سرمای پاییز شروع شده بود. همه چیز برای یک صعود خوب فراهم بود. بعد از پیمایش در مسیر خاکی و تقریبا بدون شیب ساعت ۱۶:۵۰ به رودخانه ابتدای مسیر رسیدیم. عبور از رودخانه پر چالش نبود و با عبور از سنگ های موجود در رودخانه، بدون خیس شدن به طرف مقابل و ادامه مسیر پرداختیم.

گزارش برنامه قله خلنو

هوا تاریک شده بود که به بالای آبشار رسیدیم و از تعداد چادرها و گروه های ساکن تعجب کردیم. (یادمه سال ۹۵ که در همین زمان به قله خلنو صعود داشتیم، ۲-۳ گروه در محل بودن!) پیدا کردن محل مناسب برای برپایی چادر با توجه به اینکه تعدادمان کم نبود (۷ چادر) کار راحتی نبود و حدود نیم ساعت زمان برد تا محل های مناسب پیدا کردیم. چادر ها تقسیم شد و سرپرست زمان حرکت صبح را ساعت ۵:۲۰ اعلام کرد. پس از توضیحات کامل فیروز، هر کس پس از برپایی چادر خودش و صرف شام به استراحت پرداخت.

صبح با ۲۰ دقیقه تاخیر ساعت ۵:۴۰ پیمایش آغاز شد و پس از ۴ ساعت کوهپیمایی نه چندان دشوار و از مسیر کاسه، به قله خلنو رسیدیم. احیا و مهدی به خاطر ضعفی که داشتند در محل کمپ باقی ماندند. (اعتراف میکنم که فراموش کردیم بهشون بیسیم بدیم)

قله خلنو بلندترین قله استان تهران

نیم ساعتی مراسم قله زمان برد و هوای خوب و متعادل مانع حضور بیش از اندازه مان نشد. در جلسات تصمیم گیری در رابطه با اجرای برنامه های طرح سیمرغ، قرار شد در هر صعود یک پرنده که در معرض انقراض هست را معرفی کنیم. به پیشنهاد آقای سعید صبور که چند روز قبل از برنامه باهاشون صحبت کرده بودم “کبک دری” برای این برنامه انتخاب شد.

کبک دری ۵۸ سانتیمتر طول دارد و از پرندگان مورد علاقه ی شکارچیان است .
این پرنده که از خانواده ی قرقاول می باشد ،جثه ای حدود ۲ الی ۳ برابر کبک معمولی دارد ،بسیار محتاط است، و اغلب با جفت خود، درقله های مرتفع صخره ای و پرتگاههای تند و پرشیب با گیاهان کم و پراکنده، و درارتفاعات بیش از ۳۵۰۰ متری زندگی می کند. رنگ این پرنده به طور کلی خاکستری مایل به نخودی است که با رگه های قهوه ای وسفید موج داری همراه است . این خطوط درسطح شکمی کمتر و در پهلوها بیشتر نمایان است. سطح سینه در هر دوجنس پوشیده از پرهای نخودی با خالهای قهوه ای رنگ می باشد. پرنده نر در پاهایش مهمیز یا سیخک دارد ولی در پرنده ماده سیخک پا دیده نمی شود.
وجه تمایز کبک دری کاسپین ( دریای خزر) با کبک دری هیمالیا در این است که کبک دری کاسپین به طور کلی کم رنگتراست، وفاقد لکه بلوطی رنگ در پشت گردن و دو طرف سر می باشد.
توضیحات بیشتر در کلیپ معرفی کپک دری

روی قله یکی از بچه ها با هماهنگی فیروز تا محل کوله ها که ۲۰۰ متر پایین تر از قله بود، بازگشت و وقتی به کوله ها رسیدیم ….. خبری از او نبود! نگرانی‌مان جایی بیشتر شد که به خاطر آوردیم شخص مذکور چندین بار بابت عدم صعودمان از تیغه های ژاندرک اعتراض کرده بود!

با درخواست فیروز، من و امیر با دریافت یک عدد از بیسیم ها از گروه جدا شدیم و از مسیر شن اسکی و با سرعت زیاد به سمت کمپ بازگشتیم. استرسی که داشتیم و البته سرعت فرود من و امیر غیرقابل توصیف بود . مسیر صعودی که ۴ ساعت زمان برده بود را در کمتر از ۱ ساعت فرود آمدیم و شخص مورد نظر را دیدیم. (آخ که چقدر هم خوشحال شدم و هم عصبانی!! مگه سه اصل مهم کوهنوردی ایمنی، ایمنی و ایمنی نبود؟)

شخص مجدد بدون هماهنگی اقدام به جمع کردن چادر کرده و تدارک بازگشت خودش را آماده کرده بود. اصرار من مبنی بر اشتباه بودن انجام این کار بی ثمر موند و تنها قطعه‌ای فیلم که شخص اعلام کرد با مسئولیت خود گروه را ترک میکند به ماجرا خاتمه داد.

آبشار خلنو - چشمه تلخ آب

سایر اعضا ساعت ۱۲:۳۰ به کمپ رسیدند و باتوجه به ترافیکی که انتظار ما را در جاده فشم میکشید، سرپرست زمان یک ساعته برای آماده شدن جهت بازگشت را اعلام کرد. بعد از صرف ناهار و جمع کردن چادرها به سمت روستای لالون حرکت کردیم.

چشمه تلخ آب روستای لالان

در مسیر بازگشت چند دقیقه ای در کنار چشمه تلخ آب (ارتفاع ۳۰۶۷ متر) توقف کردیم. دو چشمه در کنار یکدیگر که یکی لوله کشی که روایته برای کلیه، آبی مفید (تایید نشده!) و دیگری که از دل زمین میجوشد و به رنگ مس هست. (ناگفته نمونه که طبق روال صعودم به خلنو، از جفتش نوش جان کردم 🙂 یکم تلخ و گازدار هست ولی هنوز زنده م) ساعت ۱۶:۳۰ سوار مینی بوس شدیم. با ادامه مسیر حدود ساعت ۲۰ به تهران رسیده و دومین برنامه از طرح سیمرغ را به پایان رساندیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=17390

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.