• امروز : شنبه, ۱۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 9 March - 2024
کل اخبار 24609
1

گزارش برنامه صعود به قله دومیر (اردهال)

  • کد خبر : 28536
  • 05 اسفند 1399 - 20:41
گزارش برنامه صعود به قله دومیر (اردهال)

عنوان برنامه: صعود به قله دومیر ( Domier )یا اردهال

 

سرپرست: سینا پورخلیلی

تاریخ اجرای برنامه: ۹۲٫۰۳٫۳۱

عکس و گزارش: مهدی چینی زاده

افراد شرکت کننده: کیوان زمانی، رضا کلیشادی، سینا پورخلیلی، مهدی چینی زاده، آرش دادآفرین

و همراهان از شهرستان محلات: فرزان احمدی، علی صالحی، آقای سهیلی

قله دومیر یا اردهال پس از کرکس و شاهین ، سومین قله مرتفع منقطه با ارتفاع تقریبی ۳۴۵۰ متری از سطح دریاست. این قله از سمت شمال به روستای نشلج ، از جنوب به روستای قالهر و از شرق به روستاهای مرق ، اسحاق آباد و نیاسر محدود شده است .

برای صعود به این قله چندین مسیر وجود دارد که در این میان می توان به سه مسیر اصلی اشاره داشت . یکی جبهه شمالی یعنی از سمت روستای نشلج و دیگری از جبهه شرقی و روستای مرق است. و مسیر جنوبی از روزستای قالهر. مسیر انتخابی ما جبهه شمالی و روستای نشلج بود .

متن گزارش :

هوا آنقدر گرم هست که اگر به تقویم نگاه نکنی ، بسختی متوجه می شوی که در آخرین روزها و ساعات بهار هستی . بهار فصلی که به گفته خیلی از طبیعت گردها بهترین فصل سال است . آب و هوا و شواهد و قراین خبر از آمادگی ابر و باد و مه خورشید و فلک برای شروع خوب یک برنامه صعود می دهد .

گروه به سرپرستی آقای سینا پورخلیلی و چهار نفر همراه راس ساعت ۱۴:۳۰ از ترمینال کاوه اصفهان با یک دستگاه اتوبوس بسمت دلیجان راهی شد .

(هرچند عصر ، عصر اینترنت و سرعت است اما نمی توان درک کرد که چرا هنوز با اینکه شما یک بلیط شش نفره در دست دارید و مکان صندلی شما مشخص است هنوز هستند کمک رانندگانی که با جابجایی مسافران اسباب شادی روح و خوشحالی خاطرتان را فراهم می کنند و شما مجبور می شوید برای اینکه سرجای صندلی خود بنشینید بارها به مسافران عزیزی که در جای شما جاخوش کرده اند و از غذا به بلیط و شماره صندلی اعتقادی ندارند ، توضیح واضحات بدهید .)

ساعت ۱۶:۴۰ به دلیجان می رسیم . از اتوبوس در فلکه محلات پیاده می شویم.

هوا خیلی گرم است و به دنبال وسیله ای می گردی که خودت را به سه نفر دیگر از هم نوردهایت (از محلات) که قرار است در بین راه به شما ملحق شوند برسانی . سوار یک دستگاه خودروی پیکان می شویم ، از صاحبش که نام و نشانش را می پرسیم می گوید تولید سال ۸۱  است و خودش گازسوزش کرده بود . بماند اما خیلی صفا داشت ، خیلی وقت بود پیکان سوار نشده بودیم . از فلکه محلات بسمت جاده نراق حرکت می کنیم . مسیر دلیجان تا نراق حدودا ۱۵کیلومتر و از نراق تامشهداردهال ۳۵کیلومتر است . ما باسرعت ۶۰کیلومتر در ساعت و با آوای ملکوتی استاد جواد یثاری و سمفونی دارق و دورق بدنه پیکان به راه ادامه می دادیم . بعد از خروجی نراق درسمت چپ جاده خط الراس اُل نراق بادیواره هایی زیبا چشم نوازی می کند . درکنارچشمه ای درحوالی۹کیلومتری مشهداردهال در سمت راست جاده برای ملحق شدن سه نفر همراهان دیگر که زحمت راهنمایی برنامه بر عهده شان بود توقف کردیم .

ساعت ۱۷:۴۰ به مشهداردهال رسیدیم و پس ازعبورازکنارمقبره سهراب سپهری بسمت روستای نَشَلج که مقصد ما بود ادامه مسیردادیم .

به سه راهی نشلج رسیده و بسمت نشلج وجنوب ادامه می دهیم. درمیان گرمای هوا و بیابان و آسفالت ، بیکباره جاده پوشیده از باغ و سرسبزی می شود ،  انگارطبیعت رنگ سبزبرتن می کند . درسمت چپ جاده اثراتی از رودخانه ای خشک شده برجاست . ازامام زاده تاج الدین عبورمی کنیم وازهوای مطبوع و خنک لذت می بریم. درساعت ۱۸ به نشلج رسیدیم و پس از جداشدن ازماشین ها‌وتعویض لباس درساعت ۱۸:۲۰ برای صعود از جبهه شمالی بسمت جنوب و قله دومیر راهی شدیم.

بر اساس تحقیقات وجه تسمیه روستای نشلج از کلمه “نه ثلج” است . چونکه ۹ ماه از سال در این روستا هوای سرد وسرما حکم فرماست . “ثلج” کلمه ای عربی بمعنای سرما و یخبندان است که به مرور زمان “ث” به “ش” تبدیل شده و کلمه نَشَلج تشکیل گردیده است . در ضمن این مطلب را هیچ کس قبول یا رد نکرده است البته ممکن است این نام بعد از ورود اسلام به روستا اطلاق شده باشد ، چون بنابرکشفیات و مدارک موجود ، روستا قبل از اسلام وجود داشته و دین ساکنان آن زرتشتی بوده است .

در طول مسیر از کنار رودخانه ای عبور می کردیم که روزی به گفته محلی ها آب زیادی داشت ولی متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی و کمی بارش تقریبا خشک شده است و از آن تنها جوی آبی باقی مانده بود . با این حال همین جوی آب و کانال بتنی که آب در آن روان بود ، باعث سرسبزی مسیر شده بود . در طول مسیر خروجی از روستا به وفور درختان گردو و بادام دیده می شود هرچند از شانس خوب ما درختان آلبالو و زردآلو هم دیده میشد که با اجازه از صاحبان آنها کمی میل نمودیم اما هیچ کدام به اندازه آن شاه توت های خوشمزه و ترش خاطره ی روز اول را زنده نمی کند . باخروج از روستا در همان حوالی تقریبا موبایل ها از دسترسی خارج شد و تا فردای آن که به قله رسیدیم و با دنیای بیرون ارتباطی نداشتیم ، ادامه داشت .

در میان راه به مناظری بدیع و جانوران و گیاهانی زیبا بر می خوری که با در هم آمیختن هوای مطبوع و خنک عصرگاهی آرامشی خاص به همراه داشت و گذر زمان و مسیر خاکی را از ذهن پاک می کرد . از نکات قابل ذکر جنس سنگ های منطقه است که اکثرا جنسی گرانیتی ( نوعی سنگ آذرین درونی ) دارد و به دلیل اصطکاک خوبی که  با کفش ها برقرار می کرد قدم برداری در شیب ها را آسان تر می نمود .

تقریبا بغیر از مسیر یال اصلی به قله دومیر در تمام مسیر دسترسی به آب وجود داشت . در ساعت ۲۰ به محل کمپ رسیدیم و چادرها رادرکنار جوی آب و آتش برپاکردیم. شام را در کنار گروه صرف کردیم و پس اعلام برنامه صعود توسط سرپرست و پاره ای توضیحات به چادر ها رفتیم و آماده استراحت و تجدید قوا برای صعود فردا شدیم .

صبح ساعت ۵ ازخواب بیدارشدیم . یکی از همراهان در محل کمپ و چادرها باقی ماند تا ناهاری که مارا به هنگام عزیمت از قله غافلگیر کرد ، آماده کند .

ما به همراه کوله های سبک درساعت ۵:۳۵ برای یک صعود نیمه سریع بسمت جنوب غربی و قله حرکت کردیم .

از شیب هایی نسبتا تند با پاکوبی نسبتا مناسب با سرعت بسمت گردنه حرکت کردیم که تقریبا نفس همه ما را در انتها گرفت .

ساعت ۷:۱۵ به گردنه رسیدیم و تا ساعت ۸  برروی گردنه که قله از آن به خوبی معلوم بود صبحانه خوردیم .

پس از صرف صبحانه بسوی چشمه و حوضچه ای که با سنگ چین مشخص شده است در جهت جنوب غربی و رو به پایین حرکت کردیم.

یال سمت راست بسمت روستای قالهر راه دارد.

از سمت چشمه به سمت یال اصلی که به قله ختم می شود پا در یک شیب متوسط گذاشتیم و پس از آن بر روی یال اصلی سوار شدیم به سمت قله راه را ادامه دادیم .

نمایی از قله از روی یال اصلی

نمایی از کوه های اطراف که از روی قله قابل مشاهده بود.

ساعت ۱۰ به قله رسیدیم و پس از استراحت و گرفتن عکس ساعت ۱۰:۴۰ ازسمت دره ای فرعی که کناریال صعودی بود دریک مسیرشن اسکی بسمت کمپ بازگشتیم.

درساعت ۱۲:۴۵ بکمپ رسیده و پس از قافلگیر شدن از غذایی که همنورد محلاتی مان تهیه کرده بود و صرف آن ناهار و جمع کردن چادرها و وسایل و پاکسازی محل کمپ از زباله های موجود!!! ساعت ۱۴:۳۵ بسمت نشلج براه افتادیم .

محل کمپ

حدود ساعت ۱۶:۰۰ به روستا رسیدیم. روستای نشلج به دلیل داشتن آب و هوای مطبوع در فصل تابستان مقصد خوبی برای گردشگران و خوانواده هاست. به همین دلیل موقع برگشت شاهد مردمی بودیم که برای گردش به این روستا آمده بودند.

بلافاصله پس از رسیدن به روستا با تاکسی تلفنی مستقر در روستا تماس گرفته شد و با یک دستگاه پراید راهی شهر کاشان شدیم. شهر کاشان بعلت داشتن ترمینال مسافربری آماده بودن سرویس برای نقاط مختلف مسیر بهتری یرای رسیدن به روستای نشلج می باشد.

ساعت ۱۷:۳۰ به ترمینال کاشان رسیدیم و بلافاصله برای تهیه بلیط اقدام کردیم. نزدیک ترین و بهترین ساعت حرکت برای اصفهان ساعت ۱۸:۰۰ بود.

ساعت ۱۸:۰۰ سوار اتوبوس شده و در ساعت ۲۰:۳۰ یه اصفهان رسیدیم.

در پایان از دوستان خوبمان که از محلات ما را در این صعود همراهی و راهنمایی کردند کمال تشکر را دارم.

برای اجرای برنامه صعود قله دومیر از جبهه شمالی از اصفهان توصیه می شود از مسیر کاشان- نشلج استفاده شود و حداقل برای اجرای برنامه ۱٫۵ روز زمان در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=28536

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.