• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
0

گزارش برنامه صعود به قله سبلان

  • کد خبر : 15832
  • 09 دی 1399 - 19:26
گزارش برنامه صعود به قله سبلان
گزارش برنامه صعود به قله سبلان

باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند، گروه کوهنوردی و سنگنوردی ماهین
تاریخ اجرای برنامه : ۲۸ و ۲۹ تیر ۱۳۹۷
ارتفاع قله : ۴۸۱۱ متر
ارتفاع شروع برنامه : ۳۶۵۰ متر
ارتفاع صعود شده : ۱۱۶۱ متر
کل زمان برنامه : ۱۲ ساعت
اعضاء حاضر در برنامه : ۳۱ نفر

اسامی همنوردان :
آقایان :
۱- قدرت اشتری ۲- محمد محمودی ۳- افشین شهلا ۴- هاشم منطقی ۵- هایله منطقی ۶- حمید شعبانیان ۷- رضا کربلائی ۸- جواد معدلت پرور ۹- علی نفیسی ۱۰- طاهر عابدین زاده ۱۱- ابوالفضل فریدنیا ۱۲- شاهین عابدین زاده ۱۳- مهدی ولی ۱۴- غلامرضا قاسمی ۱۵- حسین عاشقی ۱۶- رسول شیریان ۱۷- بابک آشتیانی ۱۸- جعفر نباتی ۱۹- علیرضا ۲۰- احسان شریفی ۲۱- ابراهیم ابویی ۲۲- نیما هنرور ۲۳- مهدی معدلت پرور

بانوان :
۱- سهیلا حمیدپور ۲- طیبه ابراهیمی ۳- نسترن صانعی ۴- لیلا نقدعلیان ۵- شیما الله وردی ۶- شیده کرمی ۷- آزاده کهوازاده ۸- کارولین نیکو

سرپرست برنامه : قدرت اشتری
کمک سرپرست ها : افشین شهلا ، محمد محمودی و طاهر عابدین زاده
سرقدم : قدرت اشتری
عقبدار : محمد محمودی
گزارش نویس : طاهر عابدین زاده

معرفی قله سبلان :
کوهستان سبلان بطور کلی سه قله معروف دارد، قله بزرگ آن به سلطان ساوالان مشهور است و دو قله دیگر آن به هرم و کسری مشهورند. کوه سبلان از مجموعه‌ای از ارتفاعات متعدد تشکیل شده که به موازات ارسباران ولی اندکی در شرق آن کشیده شده‌است. امتداد آن شرقی–غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می‌کند. در جنوب آن کوه بزقوش، که از سمت جنوب غربی به کوهستان سهند مربوط است، کشیده شده‌است.
قسمت شرقی کوه سبلان به قله آتشفشان سبلان که در بلندای ۴۸۱۱ متری قرار دارد، منتهی می‌شود. تمام قله‌های سبلان در همهٔ ایام سال پوشیده از یخ و برف‌های دائمی هستند.
در جبهه غربی قله سلطان و در کنار جان‌پناه، سنگی به شکل عقاب قراردارد که در طول زمان به نماد سبلان تبدیل شده‌است. این قطعه سنگ به شکل عقابی است که نشسته و سر را به سوی شرق چرخانده ‌است. در مسیر صعود از یال شرقی (پناهگاه) سنگهایی به شکل روباه، کبوتر کاکلی و شاه و ملکه وجود دارد که در مسیر پرچم‌های راهنما وجود دارند.

شرح گزارش :
روز پنجشنبه مورخ ۲۸ تیرماه ۱۳۹۷ راس ساعت ۴:۳۰ صبح از میدان برادران رحمانی بالاتر از ترمینال غرب با یک دستگاه اتوبوس اختصاصی به سمت استان اردبیل و منطقه تفریحی شابیل حرکت کردیم. در حین حرکت و داخل اتوبوس، آقای اشتری در خصوص انواع گره ها و چگونگی کارگاه زدن با کمک کارابین و هشت فرود، توضیحات کاملی را ارائه نمودند و در حد توان، چند نمونه هم به صورت عملی کار کردیم. بدون اتلاف وقت و با دو تا توقف کوتاه، مسیر را ادامه دادیم و ساعت ۱۶ به منطقه شابیل رسیدیم. یکی از همنوردان از تبریز به گروه ملحق گردید و پس از تجهیز وسایل و گذاشتن لوازم اضافی در اتوبوس، با چند دستگاه لندرور به سمت پناهگاه سبلان حرکت کردیم.
از چند روز قبل با هماهنگی آقای اشتری، دو تا اتاق برای گروه رزرو شده بود که البته با توجه به فصل صعود و شلوغ بودن پناهگاه، هماهنگی نهایی با کمی مشکل مواجه گردید که آقای اشتری با پیگیری از مسئولین کوهنوردی تهران و مشکین شهر، این قضیه را حل نمودند. عصر پس از استقرار گروه در اتاقها جلسه هماهنگی و ارائه توضیحات ضرروی و فنی توسط آقای اشتری انجام گردید و ساعت ۹ شب، خاموشی زده شد تا گروه بتواند خواب کافی داشته باشد. ساعت ۲:۴۵ صبح روز جمعه ۲۹ تیرماه ۱۳۹۷، صعود ما از پناهگاه سبلان به سمت قله آغاز گردید. مسیر نرمال صعود بعلت ازدحام کوهنوردان کمی شلوغ بود. به همین علت آقای اشتری از مسیر جایگزین و خلوت تری گروه را هدایت کردند که البته این مسیر جایگزین، کمی سنگین تر از مسیر نرمال بود. با سرقدمی فوق العاده آقای اشتری و با استراحت های به موقع، ساعت ۹ صبح به قله زیبای سبلان رسیدیم. لحظه دیدن دریاچه سبلان به قدری زیباست که اشک شوق را در چشمان کوهنوردان جاری می سازد. یکی دو نفر از همنوردان به علت ارتفاع، بی خوابی و خستگی ناشی از پیمایش طولانی، دچار مشکل جزئی گردیدند که با مدیریت و کمک آقای اشتری، تمامی گروه در کنار یکدیگر و هم قدم با هم پا به قله زیبای سبلان گذاشتند. حدود نیم ساعت روی قله بودیم و عکسهای یادگاری گرفتیم. این لحظات بسیار باشگوه بود و کل گروه از بودن روی قله حسابی لذت می بردند.
مسیر برگشت به پناهگاه از مسیر نرمال انتخاب گردید و با برنامه ریزی و آماگی خوب گروه، به موقع به پناهگاه رسیدیم. حدود یک ساعت در پناهگاه بودیم و همنوردان مشغول استراحت و خوردن ناهار بودند. ساعت ۱۶:۳۰ به شابیل رسیده و با اتوبوس به سمت تهران حرکت کردیم. ساعت ۴ صبح روز شنبه در تهران بودیم.

خدا رو شکر که یک برنامه دیگر در کنار همنوردان، با موفقیت پایان یافت

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15832

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.