• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
3

گزارش برنامه صعود به قله سماموس به ارتفاع ۳۶۸۹ متر

  • کد خبر : 27853
  • 02 اسفند 1399 - 16:29
گزارش برنامه صعود به قله سماموس به ارتفاع ۳۶۸۹ متر
گزارش برنامه صعود به قله سماموس به ارتفاع ۳۶۸۹ متر

گزارش برنامه صعود به قله سماموس به ارتفاع ۳۶۸۹ متر

 

تاریخ: ۲ و ۳ خرداد ۱۳۸۷

هوا: آفتابی – نیمه ابری

تعداد: ۱۴ نفر

موارد خاص: تغییر ساعت (یکساعت)-وضعیت بارندگی : خشکسالی بهاره

ساعت ۴٫۳۰ صبح روز پنجشنبه ۲/۰۳/۸۷ از طریق جاده چالوس به سمت رامسر به راه افتادیم. پس از صرف صبحانه در یکی از رستورانهای بین راه به شهر زیبای رامسر و سپس از طریق جاده آسفالته جنگلی و توریستی در ساعت ۱۲ به بهشت ایران روستای جواهرده وارد شدیم. وسیله نقلیه (مینی بوس) در انتهای روستا، زیر آبشاری کوچک و مجاور تعدادی اتاقک تابستانی اجاره ای پارک نموده و مادر همین اتاقکها که متعلق به آقای اباذر کریمی (تلفن ۰۱۹۲۵۳۳۳۹۰۰) می باشد اتراق نموده و نهار خود را صرف نمودیم.

در ساعت ۱۳٫۴۵ از طریق اولین کوچه پایین آبشار و راه مالرویی که از لابلای درختان برگ سوزنی زیبا میگذرد به روی یالی می رویم که مستقیما به سمت گردنه میرود. توجه شود راه مالرو در ابتدای کوچه به سمت راست رو به بالا رفته و نباید مسیر کوچه را به سوی راه عریض نمایان در روبرو ادامه دهیم.

هوا از تراز جواهر ده تا حدود صد متر زیر لپاسر مه آلود است امام راه کاملا مشخص بوده و با کمی دقت امکان گم کردن راه در مه ناچیز است. پس از یکی – دو مورد استراحت کوتاه که دومی آن در مجاورت چشمه ای کم آب و قابل استفاده به فاصله ۲۰ دقیقه از گردنه است در ساعت ۱۶٫۳۰ به گردنه می رسیم.

از اینجا در مسیری که کمی سنگلاخی است به سمت راست (غرب) رو به پایین میرویم . پس از نیم ساعت، راه مناسب شده و در ساعت ۱۷٫۳۰ در مجاورت کلبه ای در منطقه ای به نام باغ دشت و کنار چشمه و نهر آب کمی استراحت مینماییم. حدود پنجاه الی صد متر بالاتر از این نقطه از نهر آب گذشته و از طریق راه مالرو رو به بالا میرویم. ابتدا راه در سمت چپ دامنه و سپس تا لپاسر در سمت راست دامنه امتداد دارد. این قسمت از مسیر به صورت تراورس و مجموعا با شیبی ملایم رو به بالا و در بعضی قسمت ها مسطح و حتی سرازیری می باشد و تعدادی دره را قطع مینماید. این دره ها کوچک بوده و در این فصل سال دو تای آنها انباشته از برف متراکم حاصل بهمن های زمستانه بوده است.

قبل از پیچ آخر نزدیک لپاسر، گردنه ای که از آن سرازیر شدیم و قله های سماموس کوچک و سماموس دیده میشوند.

پس از حدود دو ساعت (۱۹٫۴۵) به اتاقکهای لپاسر رسیدیم. اینجا دشتی نسبتا مسطح ، سرسبز و زیبا، پر آب و مرتفع (حدود ۳۰۰۰ متر از سطح دریا) بوده و شخصی بنام حاج تقی متصدی اتاقکهاست که معمولا نیمه خرداد هر سال و امسال از خوش شانسی ما روز قبل (چهارشنبه ) به آنجا آمده بود.

در حالی که چادر به تعداد کافی به همراه داشتیم اما نامبرده به درخواست ما، سه اتاق را با حصیر فرش نموده و در هر یک از آنها یک عدد چراغ گردسوز گذاشته بود. اتاقها تمیز بوده هرکدام دارای یک در ورودی کوتاه و با کرایه ای حدود ۱۵۰۰ تومان برای هر نفر در اختیارمان قرار گرفت.

لازم به ذکر است که کمی بعد ، به ویژه در فصل تابستان این اتاقها را میبایستی قبلا رزرو نمود ولی خوشبختانه اولین گروه میهمان نامبرده بودیم. چشمه های آب زلال و گوارا در اطراف کلبه وجود دارد.

همراه حاج تقی، شخص دیگری نیز در آنجا بود که نام وی آقای گل محمدی به شماره موبایل ۰۹۱۱۲۹۱۹۰۷۵ می باشد. این شخص دارای ۵ راس قاطر بوده که توسط ما جهت حمل کوله ها تا بالای قله اجاره می شود.

شب، هوا سرد و پر از ستاره بود تا جاییکه هنگام صبح آثار یخزدگی آب در حاشیه نهرها و بر روی گل و گیاه مشاهده شده است.

از لپاسر راهی نیز ابتدا به سمت جنوب و سپس غرب به روستای جورده (یعنی بالاده) و جیرده (یعنی پایین ده) میرود. این دو روستا در دامنه شرقی دره اشکورات قرار داشته و جاده اصلی به سمت کلاچای از زیر آن میگذرد فاصله زمانی لپاسر تا جاده حدود دو ساعت و به لحاظ زمانی مسیر مناسبی است.

روز بعد (جمعه) در ساعت ۶٫۴۵ پس از صرف صبحانه و بار کردن کوله ها بر روی قاطر ها و به قول رفقا، اجرای تقسیم کار مناسب!! پای پیاده در مسیری با امتداد شمال غربی به سوی قله به راه افتادیم. این مسیر دارای شیب عمومی ملایمی است. قبل از آخرین گردنه نرسیده به قله، قله پهن و کوچکی قراردارد که بهتر است از دامنه چپ (غربی) آن، از طریق راه مالرو به سوی قله رفت ( البته در غیر این صورت نیز مشکل خاصی پیش نمی آید).

پس از سه ساعت به قله رسیده و از آنجا چشم انداز زیبای البرز غربی شامل قلل منطقه علم کوه، سیالان، خشچال، شاه البرزو در دوردست جنوب شرقی، نرگسهای ۱-۲و۳ را به تماشا مینشینیم.

پس از صرف تنقلات و میوه و کمی عکاسی از طریق دامنه شمال شرقی قله و دامنه جنوبی سماموس کوچک به سوی جواهرده حرکت مینماییم.

در اینجا توضیح دو نکته ضروری است:

*اول اینکه برگشت از طریق لپاسر، طولانی، زمان بر و همراه با سربالایی است

*دوم ، اخیرا و متاسفانه جاده ای از جواهرده تا خود قله(به نام جاده نیروی هوایی) احداث شده که جز تخریب طبیعت زیبای منطقه حاصلی ندارد.

ضمن آنکه تردد زائرین امامزاده واقع بر روی قله در فصل تابستان با وسایل نقلیه،منطقه را پر از پلاستیک و زباله خواهد کرد. نظیر آنچه که در نقاط مشابه اتفاق افتاده است.

مسیر برگشت ما همانطور که در کروکی پیوست نشان داده شده است در قسمت کوچکی منطبق بر جاده بوده که این قسمت نیز قبلا به صورت راه مالرو وجود داشته است.

در مجاورت گردنه از جاده جدا شده و در امتداد دره زیر جاده به سمت جواهرده میرویم. جواهرده از گردنه قابل رویت می باشد. قبل از روستا نیز طویله ای واقع در ملمی محصور در سنگ چین قرار دارد.

چهارساعته به ده میرسیم و پس از سوار شدن در مینی بوسی که منتظرمان بود به سمت رامسر و تهران حرکت کرده و پس از صرف نهار در بین راه، در ساعت ۱۰٫۳۰ تا ۱۱ شب به خانهایمان می رسیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=27853

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.