• امروز : پنجشنبه, ۱۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 7 March - 2024
کل اخبار 24601
2

گزارش برنامه صعود به قله سنبران

  • کد خبر : 26891
  • 29 بهمن 1399 - 17:55
گزارش برنامه صعود به قله سنبران
گزارش برنامه صعود به قله سنبران

گزارش برنامه صعود به قله سنبران

برنامه ی اول باشگاه کاوه

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ صعود یک تیم چهار نفره از باشگاه کاوه به بام لرستان قله سنبران.

با تغییری که در برنامه ایجاد شد, صعود دو روزه به قله سنبران مطرح و با پذیرش کمیته فنی باشگاه, بامداد جمعه در قالب یک تیم چهار نفره با خودرو شخصی به طرف روستای طیان حرکت کردیم.

بلافاصله پس از رسیدن به مقصد, در کنار مسجد روستا, کوله ها را از ماشین پیاده کرده, بند کفش ها را محکم کردیم و به راه افتادیم. وزن هر کوله در حدود ۲۵ کیلوگرم بود و از قبل تصمیم گرفته بودیم که در روز اول با تمام تجهیزات تا جانپناه چالکبود صعود کنیم.

در انتهای روستا از کنار ساختمان نیمه کاره قرارگاه کوهنوردی طیان عبور کردیم, خرداد سال گذشته بود که هیات کوهنوردی در یک مراسم با شکوه کلنگ قرارگاه اشترانکوه را بر زمین اهدایی مردم سخاوتمند طیان زد.

آرام آرام از مسیر پاکوب بالای تپه ی مشرف به روستا رسیدیم, هیچ خبری از برف نبود! تپه بالاتر و دوباره بالاتر… در کمال تعجب تقریبا تا نزدیکی گردنه و لوله آب هیچ خبری از برف نبود و این یک هشدار است برای سال آبی آینده!

از مسیر لوله ادامه دادیم تا به پناهگاه گل گل رسیدیم, فرصتی پیش آمد برای استراحت و صرف نهار, تعداد قابل توجهی چادر در اطراف پناهگاه بر پا شده بود و کوهنوردانی که با چهره ای آفتاب خورده و خسته در حال بازگشت از قله بودند, برعکس زمستان های گذشته که عادت داشتیم تیرک سر چشمه گل گل را تقریبا زیر برف ببینیم, اما اینبار اینطور نبود و فقط روی چشمه با برف پوشیده شده بود و کمی جلوتر از شکافی که روی لایه برف ایجاد شده بود کوهنوردان می توانستند ظروف آب خود را پر کنند.

پس از ساعتی استراحت و صرف نهار و آب گیری به راهمان ادامه دادیم تا به ابتدای گرده ماهی رسیدیم, نیازی به بستن کرامپون نبود اما حمل کوله های سنگین حرکت تیم را با کندی مواجه می کرد بنابراین چاره ای نداشتیم جز حرکت آرام و توقف های کوتاه و دوباره ادامه مسیر.

هوا بسیار مساعد بود و گاهی با وزش باد, بوران برف به سر و صورتمان می خورد. دیدار و گفتگو با کوهنوردانی از بروجرد, اصفهان, مشهد, خرم آباد و… که در حال بازگشت از قله بودند بهانه ای می شد تا توقف کوتاهی در بین مسیر داشته باشیم. برخی از آنها از ساعت ۱۲ نیمه شب قبل در قالب برنامه ای یک روزه پیمایش خود را شروع کرده بودند و با چهره ای خسته به سمت پناهگاه گام بر می داشتند.

با استقامت مثال زدنی بچه های تیم زیر کوله های سنگین در شیب بسیار تند , به انتهای یال معروف به قاطرکش رسیدیم. آفتاب کاملا غروب کرده بود, به همراه وزش باد بسیار سردی که از طرف چالکبود به سمت ما می وزید, به طرف جانپناه ادامه دادیم. در آنجا با دو کوهنورد از بهبهان روبرو شدیم که مانند ما روز شنبه را برای صعود انتخاب کرده بودند. بلافاصله پس از ورود با تماس تلفنی وضعیت تیم را به مسئول کمیته فنی اطلاع دادم.

به آرامی برای اینکه مزاحمتی برای آن دو ایجاد نکنیم, کوله ها و وسایل را جابجا کردیم, دو نفر از بچه ها به طبقه بالای جانپناه رفتند و دو نفر دیگر در کنار چادر بچه های بهبهان, چادر خود را برپا کردیم. با تاریک شدن هوا وزش باد سریع تر و پر قدرت تر شده بود و همین عامل نوید شبی بسیار سرد را به ما میداد.

متاسفانه مطابق پیش بینی, تجهیزات روشنایی جانپناه به طور کامل منهدم شده بود! و تنها سلول های خورشیدی بر روی سقف جانپناه دست نخورده باقی مانده بود. از زباله های زیادی که در همه جای جانپناه رها شده بود می شد فهمید روز جمعه جمعیت نسبتا زیادی در آنجا تردد کرده است. آنها حتی بنر برنامه خود را جا گذاشته بودند!

شام سبکی میل کردیم و برای بررسی روزی که گذشت و هماهنگی تیم و بررسی نکات فنی برای روز آینده, یک جلسه بی سر و صدا در طبقه بالا جانپناه برگزار کردیم, چای خوردیم و در مورد برنامه صحبت کردیم و پس از آن در حدود ساعت هشت شب آماده خواب شدیم.

صدای باد تا صبح اجازه خواب راحت را به ما نداد, ساعت بیدار باش را شش صبح تعیین کرده بودیم اما با مشاهده ادامه وزش بادهای شدید, تصمیم گرفتیم تا ساعت ۷ از کیسه خواب خارج نشویم. بچه ها بعدا به من گفتند این خبر شیرین ترین خبری بوده که در این برنامه از من شنیده اند!

صبحانه را آماده کردیم و مشغول شدیم, دوستان بهبهانی هم همین طور. پس از آماده کردن کوله صعود و پوشیدن لباس و کفش و کرامپون, همه با هم از جانپناه خارج شدیم, ساعت تقریبا ۹ صبح بود و آفتاب قسمتی از چالکبود را روشن کرده بود, باد کمتر شده بود اما گهگاهی وزش بادی سرد و به همراه آن دانه های برف صورت مان را نوازش می کرد.

به آرامی از مسیر قیف پیمایش را آغاز کردیم و از کنار صخره ها بالا رفتیم. حجم برف بسیار زیاد بود, با توجه به صعودهای روز قبل, مسیر تقریبا برفکوبی شده بود اما باد شدید شب قبل اکثر آن را دوباره پر کرده بود, پس از صعود آرام از شیب تند و پر از برف قیف, بلاخره در ساعت ۱۰:۵۰ به قله رسیدیم و کمی بعد دوستان بهبهانی هم به قله رسیدند.

با شادمانی, صعود دلچسب و سنگین سنبران را به هم تبریک گفتیم و تلفنی خبر صعود تیم چهار نفره باشگاه را به استاد پیریایی اطلاع دادم.

از فراز سنبران انتظار نمایی یخ زده و سپید پوش از نگین اشترانکوه را داشتیم, اما دریاچه گهر مانند دیگر فصول بود! نه برفی در اطراف آن و نه یخی بر روی دریاچه!

عکس تکی و دسته جمعی مان را گرفتیم و چون وزش باد هنوز ادامه داشت, بلافاصله راه فرود را بطرف جانپناه چالکبود در پیش گرفتیم.

در بازگشت به جانپناه تصمیم گرفتیم همانجا نهار را میل کنیم و پس از آن با جمع آوری وسایل به سمت پایین حرکت کنیم. همنوردان بهبهانی ما پس از رد و بدل کردن شماره تلفن و خداحافظی زودتر از ما به راه افتادند.

از مسیر یال به آرامی شروع به پایین آمدن کردیم تا به پناهگاه گل گل رسیدیم, استراحتی کوتاه و دوباره ادامه مسیر, نهایتا در ساعت هجده به روستای طیان رسیدیم. ماشین را که در منزل یکی از روستاییان با محبت طیان پارک کرده بودیم پس از اصرار زیاد برای استراحت و صرف شام, روشن کرده, سوار شدیم و به راه افتادیم و تقریبا در ساعت هشت عصر به بروجرد بازگشتیم.

در این برنامه با همت و همدلی بسیار عالی بچه ها, به تمام اهداف از قبل تعیین شده رسیدیم.

در پایان از تمامی همنوردانی که با ارسال پیام و یا تماس تلفنی پیگیر احوال ما بودند کمال تشکر را دارم. البته برخلاف روال معمول و به دلایل مختلف از جمله : نگهداری شارژ باطری گوشی ها برای مواقع ضروری, به هم نخوردن تمرکز اعضای تیم در هنگام صعود و یا فرود, مشکل بودن پاسخگویی در برنامه های زمستانه با توجه به پوشش دست ها و… از طریق استاد پیریایی مسئول کمیته فنی باشگاه از همنوردان تقاضا کردیم که تنها از طریق ایشان اخبار تیم را دنبال نمایند. در همین جا از همنوردانی که این نکات را رعایت فرمودند کمال تشکر را دارم.

زمانبندی اجرای برنامه:

روز اول, جمعه ۲۴ بهمن:

حرکت از بروجرد، ۸:۲۰

ورود به روستای طیان, ۹:۵۰

شروع پیمایش, ۱۰:۰۰

ورود به پناهگاه گل گل، استراحت و صرف نهار,۱۴:۰۰

ادامه حرکت, ۱۵:۲۰

توقف در کنار سنگ مثقال, ۱۷:۱۵

ورود به جانپناه چال کبود, ۱۸:۱۵

روز دوم, شنبه ۲۵ بهمن :

بیدار باش, صرف صبحانه و آمادگی برای صعود, ۷:۰۰

شروع حرکت, ۹:۰۰

صعود قله سنبران, ۱۰:۵۰

فرود از قله, ۱۱:۱۵

بازگشت به جانپناه چال کبود, ۱۲:۲۰

حرکت از جانپناه چال کبود, ۱۳:۴۵

بازگشت به پناهگاه گل گل, ۱۴:۵۰

حرکت از پناهگاه گل گل، ۱۵:۴۵

بازگشت به روستای طیان, ۱۸:۰۰

بازگشت به بروجرد, ۲۰:۰۰

اسامی شرکت کنندگان در برنامه و نقش ها :

آقایان,

رضا رازانی (تصویر برداری و ثبت لحظات برنامه و مسئول فنی) .

محمد سلیمی (حسابدار, مسئول تدارکات برنامه و عقب دار) .

محمد ابوالفتحی (ثبت زمان های برنامه) .

محمد امیری (سرپرست برنامه و سرقدم) .

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=26891
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : کوهنوردان بروجرد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.