• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
4

گزارش برنامه صعود به قله قاش مستان

  • کد خبر : 17175
  • 17 دی 1399 - 20:52
گزارش برنامه صعود به قله قاش مستان
گزارش برنامه صعود به قله قاش مستان

عنوان برنامه: صعود به قله قاش مستان (مشترک با تیم بروجن)

سرپرست: سینا پورخلیلی

تاریخ اجرای برنامه: ۴-۵/۰۷/۹۲

گزارش: سینا پورخلیلی

عکس: زهرا عبدالهی، فرزان احمدی

افراد شرکت کننده: سینا پورخلیلی – عباس مصطفی دخت – مرتضی مصلحی-  فرزان احمدی – علی عمرانی – مصطفی علوی – زهرا عبدالهی – مائده هاشمی

توضیحات منطقه:

قله قاش مستان بلندترین قله خط الراس مرکزی دنا و در عین حال بلندترین قله کوهستان دنا و رشته کوه زاگرس می باشد. ارتفاع این قله ۴۴۳۵ متر از سطح آب های آزاد است و قله مورگل که تنها ۱۰ متر از این قله کوتاهتر است روبه روی این قله و در شمال باختری آن قرار دارد. گردنه قلش مستان این دو قله را از هم جدا می کند. مبدا صعود قله قاش مستان روستای خفر می باشد که برای دسترسی به پناهگاه شمالی دنا نیز دو مسیر از روستا قابل استفاده است:

۱٫ از محله گوردر جنوب غربی روستا و سمت چپ تل دژ.

۲٫ از مسیر رودخانه خفر و از سمت راست تل دژ.

برای دسترسی به خفر نیز یک جاده آسفالته که حدود ۷۰ کیلومتر می باشد سمیرم را پس از عبور از شهر حنا به خفر می رساند.

در خود روستای خفر رودخانه خفر جریان دارد که این رودخانه در پایین دست روستا به رودخانه ماربر می ریزد. رودخانه ماربر نیز در ابتدای راه فرعی دسترسی به خفر جریان دارد.

مقدمه:

طبق تقویم سه ماهه تابستان ۹۲ گروه صعود به قله قاش مستان را در برنامه داشتیم که به دلایلی این برنامه کنسل و در تاریخ ۰۵/۰۷/۹۲ در تقویم گروه گنجانده شد و پس از هماهنگی های لازم برنامه مذکور اجرا شد.

متن گزارش:

صبح روز پنج شنبه ۵/۷/۹۲ ساعت ۷:۰۰ با دو دستگاه خودروی شخصی به همراه پنج نفر از همنوردان اصفهان را به مقصد روستای خفر ترک کردیم. در بین راه اقای علوی که از بروجن همراه تیم ما بودند و همچنین چهار همنور دیگر با خودروی شخصی خود به ما پیوستند. ساعت ۱۰:۰۰ به سمیرم رسیدیم و پس از توفق کوتاهی مسیر را به طرف حنا و خفر ادامه دادیم. مسیرروستای خفر از شهر حنا میگذرد، بعد از حنا اولین دو راهی را می بایست به راست رفت. ابتدای جاده روستای خفر نیز تابلو «به طرف قلل مرکزی دنا» دیده می شود.

ساعت ۱۱:۱۵ به خفر رسیدیم و پس از هماهنگی با آقای حجاریان ماشین ها را رو به روی «خانه کوهنوردی برج اسمان» پارک کردیم و پس از آماده کردن کوله ها و تعیین مسئولیت هاساعت ۱۱:۴۵ همراه باتیم بروجن در قالب یک تیم به طرف جانپناه شمالی دنا آهنگ حرکت نواختیم. مسیرپناهگاه از انتهای روستا و باغ های سیب خفر می گذرد ، سپس پاکوب از کنار نهر آب شروع شده و رفته رفته با همین پاکوب ارتفاع می گیریم ‌تا در انتهای دره تپه های سرمه رنگ در سمت غرب دیده میشود، پاکوب از روی همین تپه ها ادامه پیدا می کند تا در انتها و زیر قله تل دژ جانپناه رخ خود را به ما نشان میدهد.

 پس از شروع حرکت و در انتهای باغ ها برای گرم کردن کمی توقف کردیم و پس از معارفه ای کوتاه از مسیر مذکور راه پناهگاه را در پیش گرفتیم و درست در ساعت ۱۵:۰۰ به جانپناه شمالی دنا رسیدیم و با آب بشدت گل حوضچه که از ذوب یخچال ها حاصل می شود روبه رو شدیم.

 علت گل بودن را فصل و ذوب بیش از حد برف ها حدس زدیم. هنوز یک ساعت از رسیدن ما به پناهگاه نگذشته بود که یک تیم از الیگودرز از مسیر سمت راست تل دژ به پناهگاه رسیدند. گفتنی است آنها کوله هایشان را با قاطر به پناهگاه فرستاده بودند و مبلغ ۵۰۰۰۰ تومان برای هر قاطر کرایه پرداخته بودند. بعد از صرف نهار با دو نفر از همنوردان برای یافتن چشمه آب زلالی به ابتدای دره قاش مستان رفتیم و پس از جست و جویی موشکافانه چشمه ای کوچک کنار پاکوب پیدا کردیم و مدت تقریبا ۵۰ دقیقه طول کشید تا تفریبا ده بطری یک و نیم لیتری را پر کنیم.

شب هنگام نیز پس از مدت ها شاهد آسمانی صاف و پر ستاره بدون الودگی نوری بودیم، و پس از شام و کمی صحبت با تیم الیگودرزی در مورد کوهها و دره های منطقه شان ساعت ۸:۳۰ خاموشی داده شد تا انرژی لازم برای صعود را داشته باشیم.

صبح زود روز جمعه ساعت ۴:۳۰ همگی بیدار بودیم و پس از بستن کوله قله جمع کردن وسایل اضافی گوشه پناهگاه با بدرقه یکی از دوستان که در پناهگاه ماند راهی قله شدیم. از سمت چپ جانپناه راه پاکوب را که کنار نهر آب بود ادامه دادیم تا به حوضچه دستساز که آب یخچال به آن هدایت می شد و از طریق لوله به پناهگاه میرسید رسیدیم. خوشبختانه بعلت سرمای شب و یخ زدن یخچال کمی از مقدار آلودگی آب کاسته شده بود، از همین آب بطری هایمان را پر کردیم مسیر پاکوب را ادامه دادیم.

 در ادامه مسیر بعد از پاکوب روی یخچال هدایت میشد که تقریبا یک ساعتی از مسیر را روی یخچال طی کردیم و بعد از اینکه یخچال ها تمام شد ادامه پاکوب را از سمت چپ یخچال پیش گرفتیم.

در ساعت ۸:۰۰ توفقی برای صبحانه داشتیم و این امر حدود ۴۵ دقیقه زمان از ما گرفت. بعد از این نیز پاکوب تا قله ادامه داشت و پس از پشت سر گذاشتن شیب منتهی به قله ساعت ۱۱:۲۰ به قله رسیدیم. از روی قله قلل مورگل، حوض دال، قلل شمالی دنا، ماش، برج آسمانی و دیگر قلل دنا دیده می شدند. بعد از تبریک و عکس روی قله ساعت ۱۱:۳۰ راه برگشت را در پیش گرفتیم و از همان مسیری که صعود کردیم به جانپناه بازگشتیم.

 درست در ساعت ۱۵:۴۵ به پناهگاه رسیدیم و بعد از نهار و جمع کردن کوله ها پاکسازی جانپناه از زباله ساعت ۱۶:۳۰ به طرف روستا راه افتادیم و در ساعت ۱۸:۳۰ درست همزمان با تاریک شدن هوا به محل پارک خودرو ها رسیدیم، با دوستان بروجنیمان خداحافظی کردیم و با قرار دادن کوله ها در ماشین خفر را ترک کردیم(۱۸:۵۰). و در نهایتا ساعت ۱۱:۳۰ به اصفهان رسیدیم.

توصیه ها:

– همیشه و بخصوص در فصل پاییز آب ذخیره ی اضافی همراه داشته باشید.

– همیشه چند قرص تصفیه آب یا قرص کلر در کیف کمک های اولیه خود داشته باشید و سعی شود نمونه آلمانی آن تهیه شود.

– پناهگاه ها و جانپناه ها برای استفاده و سهولت کوهنوردان است، هنگام ترک منطقه تمام زباله های خود را با خود برگردانیم و محیط کوهستان بالاخص محل های کمپ را آلوده نکنیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=17175
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : گروه کوهنوردی اژکهن

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.