• امروز : سه شنبه, ۱۵ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 5 March - 2024
کل اخبار 24600
1
گزارش صعود

گزارش برنامه صعود به قله گاو کشان (۳۸۰۰ متر)

  • کد خبر : 14052
  • 26 آذر 1399 - 16:43
گزارش برنامه صعود به قله گاو کشان (۳۸۰۰ متر)
زمان اجرای برنامه : یک شنبه ۴ فروردین ۸۷ - ( یک روزه )

تعداد اعضای تیم : ۳ نفر

قلل منطقه شاهکوه بصورت خط الراس تیغه ای به هم متصل اند که به ترتیب از شرق به غرب عبارتند از : کهکشان – شاهکوه – شیرکش – گاوکشان         

شب قبل برنامه خیلی دیر وقت خوابیدم و ساعت ۳ صبح بیدار شدم .فکر نمی کنم بیشتر از۵/۱ ساعت خوابیده باشم . با این حال تونستم خودمو برای قرار ساعت ۳:۳۰ آماده کنم . با جیپ یکی از همنوردان ساعت ۴صبح گرگان را به سمت مقصد ترک کردیم . در کیلومتر ۸ جاده گرگان-علی آباد به روستای جلین می رسیم و بلافاصله پس از آن وارد مسیر فرعی که جنگل توسکستان را نشان می دهد می شویم .

این مسیر بسیار زیباست ولی چون ما در تاریکی حرکت می کردیم نتونستیم چیزی ببینیم .

پس از چند کیلومتری گردنه های مسیر شروع می شود و بتدریج جاده ارتفاع می گیرد . جیپی که سوارش بودیم تا دلتون بخواد سوراخ موراخ داشت برای اومد اون هوای سرد و سوزناک صبحگاهی داخل ماشین .خلاصه همون اول برنامه مجبور شدیم هر چه لباس داشتیم داخل ماشین بپوشیم . و هم چنین حسابی برای سرمای هوا توجیه بشیم !

پس از گذشت حدود ۴۵ دقیقه از ابتدای حرکت به دشت بسیار سرد و مرتفعی بنام سرعلی آباد می رسیم . از اینجا قله پیر گرده کوه کاملا نمایان است

با گذر از اینجا مسیر تقریبا کفی می شود و پس از چند دقیقه به روستای زیبای چهار باغ می رسیم . بدون توقف مسیر را ادامه می دهیم و پس از چند کیلومتری به مسیر فرعی روستای شاهکوه پایین رسیدیم . نکته قابل ذکر اینکه ادامه این مسیر اصلی به شاهرود ختم می شود و یک ساعتی بیشتر راه نیست .

با وارد شدن به مسیر فرعی خاکی سمت راست جاده پس از ۱۵ دقیقه به دهستان خوش آب و هوای شاهکوه پایین می رسیم .

 

ساعت ۵:۳۰ بود . هنوز هوا کاملا تاریک بود و سوز سردی داشت .

از اونجایی که زودتر از زمانبندی رسیده بودیم و هم چنین هوا باد سوزناکی داشت ترجیح دادیم تا قبل از طلوع آفتاب حرکت نکنیم . بنابراین ۳ نفری به سختی داخل ماشین خوابیدیم . به من که خیلی حال داد چون شب قبل خیلی کم خوابیده بودم .
ساعت حدود ۶:۳۰ بود که از خواب بیدار شدم . با اونکه در سمت شرق هوا کمی ابری بود ولی با اشتیاق برای گرفتن عکس از طلوع خورشید از ماشین پیاده شدم و بالای یک بلندی رفتم .

اینم اون عکس پرتو افشانی خورشید هنگام طلوع

پس از گرفتن چند عکس برگشتم پیش ماشین . دوستان هنوز خواب بودن . گویا بکلی فراموش کرده بودن که امروز قرار بود چکار کنیم . با روشهای خاص خودم! از خواب بیدارشون کردم .

ادامه مسیر تا جایی که می شد را با ماشین رفتیم . یک جای مناسب ماشینو پارک کردیم صبحانه ای مختصر خوردیم و برای شروع کوهپیمایی آماده شدیم .ساعت دقیقا ۸ صبح را نشان می داد .

مسیر در ابتدا شیب ملایمی داشت و از برف و یخ خبری نبود . بتدریج شیب مسیر زیاد و زیادتر می شد و دهستان شاهکوه از ما دورتر . ماشین را در جایی پارک کرده بودیم که در طول مسیر در دیدرس باشد.

 

ساعت حدود ۹:۲۰ دقیقه شده بود که به ابتدای یخچال مسیر رسیده بودیم . چون کوله هایمان خیلی سبک بود تا اینجا را خیلی سریع پیموده بودیم . استراحتی مختصر لازم به نظر می رسید . یک موضوع خیلی دردناک که گریبانگیرمان شده بود مساله آب بود . از اونجایی که شب قبل برنامه قرار بود که آب را از چشمه مسیر تهیه کنیم به جز یک نفر هیچ کس با خود ابی همراه نداشت. تازه اونم در حد ۲ لیوان ته بطریش آب داشت .

با توجه به مسیر یابی خوبمون ! چشمه مسیر را از دست دادیم و بی آب و تشنه در پی فتح قلل گاو کشان و شیر کش !!!  فقط شانسی که آورده بودیم این بود که هوا گرم نبود .

 

بحرحال نفری یک رانی همراه داشتیم .مقداری هم برف داخل اون بطری محتوی آب ریختیم که بیشتر بشه . به نظر می اومد فعلا می شد ادامه داد .

با احتیاط از روی اون یخچال ها عبور می کردیم در برخی جاها که فشار بیشتری برای کندن جای پا روی آنها می آوردیم صدای شکسته شدن یخ های زیرین را کاملا می شنیدیم . به جایی رسیدیم که دیگه بدون کلنگ نمی شد جای پا درست کرد و شیب هم بالای ۷۰ درجه بود .

 

از اونجایی که تجهیزات ناقصی برده بودیم و مشکل کم آبی هم وجود داشت از ادامه کار منصرف شدیم و ساعت حدود ۱۰ بود که مسیر بازگشت را از همون مسیر رفت شروع کردیم ولی با این تفاوت که روی اون یخچال ها یه سرسره بازی حسابی کردیم ( جای حسام واقعا خالی بود ) و یه حالی به زانوهامون دادیم تا حداقل تو یه برنامه استراحت کنن ولی از طرف دیگه شلوار گرتکسمون حسابی خط خطی شد .

بحرحال در مسیر برگشت اون چشمه رو پیدا کردیم و فکر کنم اگه آب و هوا سرد نبود از شدت تشنگی سرمون رو هم داخل آب می کردیم . چه آب گوارا و شیرین و خنکی بود .

اون چشمه زیر این یخ ها بود :

                             

پس از مدت کوتاهی خودمون رو به ماشین رسوندیم و راهی شدیم . ساعت حدودا ۱۳:۳۰ بود که برای نهار کمی پایین تر از روستای چهار باغ  توقف کردیم . ساعت ۱۵:۳۰ هم به گرگان رسیدیم .

تصویر منطقه شاهکوه از نزدیکی های چهار باغ       

در آخر باید اقرار کنم که به نظر من گاو کشان قله ای رعب آور و خشمگین است و از نظر شکل منطقه خیلی شبیه به علم کوه . هم چنین صعود زمستانی آن بسیار بسیار دشوار و مستلزم آمادگی زیاد و تیمی قدرتمند است .

ضمنا سال نوتون مبارک . به امید سالی سرشار از سلامتی و موفقیت.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=14052

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.