• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
0

گزارش برنامه صعود به قله ۴۵۰۱ متری هزار کرمان(پروژه سیمرغ) ۶-۹ مهرماه ۹۶

  • کد خبر : 16180
  • 12 دی 1399 - 10:45
گزارش برنامه صعود به قله ۴۵۰۱ متری هزار کرمان(پروژه سیمرغ) ۶-۹ مهرماه ۹۶
گزارش برنامه صعود به قله ۴۵۰۱ متری هزار کرمان(پروژه سیمرغ) ۶-۹ مهرماه ۹۶

فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی، مدتی است پروژه ای با نام ” ۳۱ قله” را با عنوان “سیمرغ کوه های ایران” با هدف معرفی و صعود بلندترین قله هر استان به عنوان یک جاذبه گردشگری ورزشی، معرفی و اجرا نموده است. باشگاه کوه نوردی بامداد نیز طبق اطلاعیه ای اعلام نمود که هم زمان با آغاز ۱۹ امین سال تاسیس گروه کوه نوردی بامداد، اقدام به اجرای این پروژه خواهد نمود. در ادامه مطلب گزارش اولین برنامه اجرا شده توسط باشگاه بامداد را بخوانید.

جان فشانید و قدم در ره نهید / پای کوبان سر بدان درگه نهید
هست ما را پادشاهی بی خلاف/ در پس کوهی که هست آن کوه قاف
نام او سیمرغ سلطان طیور/ او به ما نزدیک و ما زو دور دور
(سفر سیمرغ منطق الطیرعطار رحمه الله)

ارتفاع: ۴۵۰۱ متر 
تاریخ اجرا:
 ۸مهرماه ۹۶
تعداد نفرات شرکت کننده: ۲۵نفر
سرقدم: خانم فرشته شهریاری
مسئول فنی: خانم شکوفه خسروانی
راهنمای محلی: آقای حسن صنعتی
*مسیر پیمایش: صعود درب بزنگی (باب زنگی)،  برگشت از مسیر آبشار راین و پناهگاه
*موقعیت جغرافیائی: محدوده جغرافیائی به طول ۵۷ درجه و عرض ۲۹ درجه و ۳۰ دقیقه در جنوب غربی شهر راین
مسیرهای صعود: مسیر زررود – مسیر اردیکان – مسیر میر شادی – مسیر باب بینی – مسیر باب زنگی
فصل صعود: مناسب ترین فصل صعود قله هزار از اواخر اردیبهشت تا اواخر مهر ماه می باشد.
وضعیت در زمستان: هزار نیز چون سایر کوه های کرمان از زمستانی طوفانی و سردسیر برخودار است. اگر چه صعود زمستانی آن به دشواری قلل جوپار و پلوار نمی باشد. اما در جای خود با مشکلاتی چون برف کوبی سنگین و هوای غافلگیر کننده رو به رو است.
پوشش گیاهی: شامل بوته های درمنه، گون، آلاله، آویشن، کلپوره و کرفس کوهی است.
دسترسی به آب: از مسیر درب زنگی تا یک ساعت ونیم به قله در مسیر به آب دسترسی هست، اگر برگشت از همین مسیر باشد حدودا یک لیتر آب کافی
می باشد اما کسانی که از مسیر آبشار برمی گردند تا جانپناه آب نیست پس لازم است آب کافی بین دو تا سه لیتر همراه داشته باشند.
توضیحات بیشتر: وجه تسمیه این کوه ، فراوانی وجود گیاهان معطر و دارویی گوناگونی است که قبلا” به هزار گیاه معروف بوده و عطر گیاه “گارچی” که در بهار و تابستان فضای کوهستان را آکنده می سازد، مرتفع ترین مناطق مسکونی ایران روستاهای باب زنگی و اردیکان با ارتفاع بیش ۳۳۰۰ متر در کوه هزار قراردارد. روستای باب زنگی:ارتفاع کوه هزار در منطقه راین کرمان از مرکز زمین حدود۱۲۰۰ متر بیشتر از ارتفاع کوه دماوند از مرکز زمین است، به عبارتی می توان گفت کوه هزار که کمترین شتاب جاذبه در ایران را دارد بیشترین ارتفاع را از مرکز زمین تا قله در کشور داراست. در ضمن معادله ثقل کوه هزار به ثبت بین المللی رسیده است. در منطقه کرمان چندین ارتفاعات شاخص بالای ۴۰۰۰ متر وجود دارد که شامل هزار به ارتفاع ۴۵۰۱ متر، لاله زار ۴۳۵۱ متر، کوشاه ۴۴۰۰ متر، سرمشک ۴۰۵۰ متر، پلوار ۴۲۳۳ متر و جوپار(سه شاخ یزرگ) ۴۱۳۵ متر. قله هزار مخروط منفردی است که از شمال به آبادی میرشادی، از جنوب به دره رودخانه قهرود و از سمت راست به آبادی راسک منتهی می شود. از ویژگی های بارز طبیعی این قله وجود آبشار ۷۰ متری بسیار زیبای زررود در جبهه شمالی است. این قله بلند ترین قله جنوب کشور و پس از دماوند، علم کوه و سبلان چهارمین قله بلند ایران زمین محسوب می شود. هزار با مساحت ۹۰۰ کیلومتر مربع، سرچشمه رودخانه هایی چون هلیل رود تهرود می باشد.
شرح برنامه:
پنج شنبه ۶ مهر ماه ۹۶، ساعت ۲۱ با دو دستگاه ون ازشیراز به طرف استان کرمان حرکت کردیم. از مسیر باغین ساعت ۸ آدینه ۷ مهر ماه وارد شهر ماهان شدیم. بعد از بازدید از مقبره شاه نعمت الله و باغ شازده و صرف صبحانه، آقای رامین ابراهیمی همنورد کرمانیمان ازگروه آماوند به تیم ملحق شدند. تصویر اول مربوط به مقبره شاه نعمت الله و تصویر بعد مربوط به باغ شازده می باشد.حدود ساعت ۱۱ به شهر راین رسیدیم. این شهر در ۱۰۰ کیلومتری کرمان واقع شده است و ارتفاعش از سطح دریا ۲۲۰۱ متر می باشد. پس از بازدید از ارگ راین(تصویر اول)، درخت سرو چهارصدساله، بلوار افلاطون(تصویر سوم)، صرف ناهار و استراحتی کوتاه ساعت ۱۵ به سمت روستای درب زنگی حرکت کردیم. سپس اقای حسن صنعتی و خانم مهدیه رمضانی از شهر راین به عنوان راهنما باگروه همراه شدند. به سمت روستای باب زنگی مسیر را ادامه دادیم و بعد از طی ۲۵ کیلومتر جاده خاکی، ساعت ۱۷ عصر به این روستای زیبا رسیدیم. شب را در اتاقی که قبلا با آقای واحدی هماهنگ کرده بودیم گذراندیم. این شب مصادف با شب تاسوعای حسینی بود که مهمان سفره نذری اهالی مهربان و معتقد درب زنگی شدیم.
بامداد شنبه ۸ مهرماه بیدار شدیم و ساعت ۵:۳۰ به سمت قله ی زیبای هزار رهسپار شدیم . در طول مسیر از درختان و صحراهای زیبا و جوی آب، گذشتیم. نیم ساعتی هم برای صرف صبحانه وقت گذاشتیم. بعد از گذشتن از یک شیب تندساعت ۱۱:۳۰ به همت دوستان بر خاک قله هزار بوسه زدیم و خدا را سپاس گفتیم. تا ساعت ۱۳ بالای قله بودیم و بعد از آن از طرف مسیر تاج خروس تصمیم به فرود گرفتیم. (تصویر دوم مسیر تاج خروس)

ساعت ۱۴ به تخته سنگی به نام تاج خروس رسیدیم. استراحتی کوتاه داشتیم و ناهار صرف کردیم. نهایتا ساعت ۱۷ در جانپناه واقع در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا بودیم. بعد از گذشتن از آبشار راین، حدود ساعت ۱۹ به شهر راین رسیدیم. ساعت ۲۱ از آقای واحدی و آقای صنعتی خداحافظی نموده، به طرف شیراز حرکت کردیم. ساعت ۱۰ یکشنبه ۹ مهرماه با رسیدن به شیراز از همنوردانمان تا صعودی دیگر خداحافظی کردیم.
** توصیه ما به همه دوستان این است که این قله را هرگز بدون راهنما صعود نکنند، چون علی رغم ظاهری ساده، دارای مسیری بسیار گمراه کننده می باشد که پیدا کردنش بسیار سخت است و کوچک ترین خطر آن منجر به بالا رفتن زمان صعود می شود و بدتر و حتی در مواقعی این اشتباهات منجر به گم شدن، پرت شدن و… می شود.

از رییس هیات کوه نوردی راین، جناب آقای واحدی، و همچنین راهنمای صبور و توانمند راینی،
آقای صنعتی و آقای ایزدی رییس هیات کوه نوردی استان فارس،
که در اجرای این برنامه ما را یاری نمودند، بسیار سپاسگزاریم.
در طول برنامه به یاد اعضای باشگاه بامداد بودیم، از این که با دعای خیرتان
ما را در اجرای این برنامه یاری نمودید، سپاسگزاریم.

افراد شرکت کننده در این برنامه:

خانم ها: مهری خسروانی (سرپرست)، پروانه خسروانی، زهرا ایزدخواستی، رقیه پورقربان، فاطمه ارجمندی، علیا مکتبی فرد، معصومه خلیل زاده، شکوفه خسروانی، احلام جارزاده، نجمه شاکرنیا، مرجان جهان دیده، زهره جواهریان، خدیجه مشعلی، فرشته شهریاری، رویارستمی، مهدیه رمضانی، مژگان شرفیان.
آقایان: داوود فاطمی، کاظم صالحی، مرتضی روزگار، علیرضا دیبا، محمود رحمانی، محسن شرفیان، رامین ابراهیمی، حسن صنعتی.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=16180

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.