• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
3
گزارش صعود;

گزارش برنامه صعود قله دماوند

  • کد خبر : 4438
  • 13 آبان 1399 - 15:47
گزارش برنامه صعود قله دماوند
بام نیوز : گزارش برنامه صعود قله دماوند (یال شمال شرقی، مسیرگردنه سر) ۲۰-۲۵ مردادماه ۱۳۹۸

قله دماوند بزرگترین قله آتشفشانی خاور میانه و بام ایران زمین با بلندای ۵۶۱۰ متر همه ساله پذیرای خیل عظیمی از کوهنوردان خارجی و داخلی می باشد.این قله کهن و باعظمت و اسطوره ای نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی  ثبت شده است. تمام این ویژگی ها، باشگاه کوهنوردی و صعود های ورزشی بامدادآرکاطلوع خورشید را بر آن داشت تا در تقویم ورزشی سه ماهه تابستان خود، صعود این کوه افسانه ای از مسیر شمال شرقی را، بگنجاند.یال شمال شرقی دماوند یکی از طولانی ترین مسیرهای صعود این قله است. پناهگاه سنگی تخت فریدون در ارتفاع حدود ۴۴۰۰ متری در میانه این مسیر قرار گرفته است که کوهنوردان جهت شب مانی در آنجا اطراق می کنند. از سه طریق می توان به این پناهگاه که در سال ۱۳۵۶ به دست کوهنوردان و دانشجویان آن دوره ساخته شده است، رسید.
* اول از روستای گزنه در جاده هراز
*دوم از طریق معدن ملار در نزدیکی روستای ملار (شرق قله دماوند)
*سوم از گوسفند سرای گردنه سر در شمال دماوند (روستای ناندل)
برنامه باشگاه بامداد صعود قله دماوند از مسیر گردنه سر بود که به شرح زیر اجرا شد:
یکشنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۸:
تیمی متشکل از ۱۴ نفر از اعضای باشگاه کوهنوردی بامداد، شیراز را ترک نمودیم. برای رسیدن به ناندل باید از کنار تونل هفت جاده هراز به جاده کوهستانی روستاهای ناندل ، میان ده و حاجی دلا(شمال دماوند)وارد شد.دوشنبه، ۲۱ مرداد ماه :
به  روستای  ناندل  رسیدیم. ۴نفرازدوستان که با ماشین شخصی آمده بودند به گروه ملحق شدند.
سه شنبه ۲۲ مردادماه :
به وسیله یک دستگاه وانت  وارد منطقه موسم به ” گردنه سر”به ارتفاع ۲۹۰۰شدیم. با هماهنگی قبلی ۳ قاطر در آنجا حاضر بود تا ۹کوله پشتی را تا پناهگاه تخت فریدون حمل کنند.با یاد و نام خدای بزرگ ساعت ۷سه شنبه ۲۲ مردادبا عزمی راسخ بطرف پناهگاه “تخت فریدون”در ارتفاع ۴۴۰۰متری نسبت به سطح دریا کوهپیمائی خود را آغاز و پس ۶ساعت کوهپیمایی درهوای ابری بدون بارش ومه آلود که اطراف دیده نمی شد، با راهنمایی هاشم خسروانی وسرقدمی سحردشتیانی وعقب داری محمود رحمانی به تخت فریدون رسیدیم.
به علت شلوغی پناهگاه  ۸تخته چادر در اطراف پناهگاه  تخت فریدون نصب کردیم. بعد از ۲ ساعت استراحت جهت هم هوایی تا ارتفاع ۴۷۰۰ متری صعود کردیم.متاسفانه شاهد آوردن جسد زنده یاد مرحوم فرنازدولتخواه بودیم که باعث ناراحتی تمام کوهنوردان حاضر در منطقه شد. امیدوارم که دیگر دیدن چنین صحنه های تکرار نشود. حدود ساعت ۲۰به چادرها بازگشتیم.
متاسفانه اطراف پناهگاه تخت فریدون پر از زباله بود، و بی شک یکی  اززشت ترین مناظری که می شود در کوه دید را در پناهگاه تخت فریدون دیدیم…پس از یکشب اقامت در پناهگاه مذبور و هوا رو به صاف شدن گذاشته بود. اوایل شب باد ملایمی در جریان بود ولی از نیمه های شب به شدت به سرعت آن اضافه شد، به طوری که خواب راحت و بدون دغدغه را از تیم گرفت.چهارشنبه ۲۳مرداد ماه:
ساعت۵:۴۰ صعود خودرا شروع کردیم. به علت بادشدید، هوا بسیارسرد بود. درارتفاع ۵۰۰۰متری به علت شدت باد وسرمای شدید با وجود توانایی افراد ، ۵نفرازاعضا به صورت داوطلبانه تصمیم به برگشت گرفتند. ۱۳ نفر از اعضا به تلاش خود ادامه دادند. راس ساعت ۱۰:۳۰ این افراد موفق شدند بر فراز بام ایران زمین، ندای پیروزی خود را سر دهند. پس از اجرای مراسم قله و برافراشتن پرچم ایران اسلامی عزیز وگرفتن عکس یادگاری راه فرود را در پیش گرفتند.بعد از شبی دیگر اقامت در پناهگاه تخت فریدون، با خاطره ای خوش و صعودی موفق، به طرف ناندل برگشتیم. پس ازاستراحتی کوتاه  به طرف  شیراز؛ دیار شعر و ادب و فرهنگ حرکت کردیم.
 شرکت کنندگان :مهری خسروانی (سرپرست )، سحردشتیانی (مسول فنی)، هاشم خسروانی (راهنما)، محمود رحمانی (مسول فنی )، داود فاطمی* حمیده فرمانی* مریم رنجبر* فهیمه حسنی* نسرین رئیسی * سمیه صدیق* کاظم صالحی* علی رضا دیبا* فریبا پاس لار* نیما جمشیدی* اشرف حسنی *ساغراشرف* عبداله دیده بان * سعید رحیمی*

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4438

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.