• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
0
گزارش صعود

گزارش برنامه صعود قله سماموس

  • کد خبر : 7382
  • 30 آبان 1399 - 23:53
گزارش برنامه صعود قله سماموس
گزارش صعود قله سماموس گیلان(طرح سیمرغ)

۱۷ خرداد ماه ۹۷

مدت اجرا: یک روز
بهترین فصل صعود: شهریور ماه ولی بطور کلی برای صعود به این قله در فصول مختلف می توان برنامه ریزی کرد زیراکه در این منطقه هر فصلی جاذبه های خاص خودش را دارد.
سماموس مرتفع ترین قله مشرف به دریای خزر و بلندترین قله استان گیلان می باشد. سمام نام عمومی منطقه ای در قسمت شمال غربی کشور که شامل چندین آبادی است و در واقع سمام یکی از آبادیهای ” جیراشکور” رودسر می باشد. موس به معنی بلندی، قله و یا … می باشد و به این ترتیب سماموس یعنی قله یا چکاد سمام که سمام خود نام دهستان در املش گیلان می باشد. به نقل از مردم محلی در قله سماموس یک بقعه یا یادگاری وجود دارد که متعلق به یکی از بزرگان منطقه یا یکی از کیائی های لاهیجان بنام یحیی کیائی است که قبل از مرگش وصیت کرده که جسد وی را پس از مرگ در بلندترین نقطه منطقه به خاک بسپارند.مسیرهای صعود به قله عبارتند از
۱- مازندران، رامسر، جواهرده، سیاسر و قله
۲- گیلان، رودسر، کلاچای، نرسیده به چابکسر، دوراهی سیاهکلرود، جواهردشت و قله
۳- کلاچای، رحیم آباد، اشکور، قاضی چاک، سیاسر و قله
معمول ترین مسیر، همان مسیر اول است. این قله دارای پوشش گیاهی متنوعی است. هرچه به قله نزدیکتر می شویم، پوشش جنگلی جای خود را به چمنزار و گلهای زیبا و خاص منطقه میدهد و همچنین پرندگانی همچون شاهین و عقاب به وفور به چشم میخورد.
شرح برنامه:
در ادامه صعود همنوردان به قله سیالان به مناسبت بزرگداشت مقام امام (ره) و در راستای اجرای تقویم طرح سیمرغ، گروه بامداد در یک صعود مشترک با هیئت کوهنوردی شهرستان سپیدان، تعداد ۳۰ نفر از همنوردان به سرپرستی سرکار خانم شکوفه خسروانی و مسئولیت فنی آقای هاشم خسروانی ساعت ۱۷:۳۰ مورخ ۱۶/۳/۹۷ با وسیله اتوبوس و با هماهنگی های قبلی خود را به جواهرده رسانیده و در محل اسکان خود که یک ساختمان ۳ طبقه بود مستقر شدند. راهنمای قله جناب آقای طائی که از رامسر تیم را همراهی می نمودند، جهت تهیه مجوز از باشگاه مربوطه به منظور استفاده از جاده سایت موشکی اقدام نمودند.
در سحرگاه ۹۷/۳/۱۷ ساعت ۶ با همراهی یک نیروی نظامی با استفاده از ۳عدد وانت روستای زیبای جواهرده را ترک کرده و پس از ۲۰ دقیقه مسیر جاده خاکی، در محل کارخانه متروکه ماسه از وانت پیاده و ساعت ۶:۳۰ همزمان با طلوع خورشید از دریای زیبای خزر کوله های یکروزه خود را که شامل آب و تنقلات و صبحانه و ناهار و بادگیر و پانچو بود بر دوش گرفته و با نام و یاد پروردگتر قادر و مهربان، حرکت خود را آغاز نمودیم.انعکاس طلوع خورشید در دریای خزر و زیبائیهای طبیعت منطقه انرژی زائد الوصفی را به همراهان انتقال داده و تیم سرخوش و مسحور از این همه زیبایی در میان گلهای وحشی ادامه حرکت دادند و ساعت ۷:۳۸ به منطقه کَهبن یا که بن رسیده و پی از ۵۰ دقیقه راهپیمایی تند در مسیر تراورس خود را به منطقه شیره کِش یا شیرکِش رسانیده و از آنجا با اشراف به مناطق پائین دست و شناسائی مناطق مختلف جواهردشت،جنت رودبار و دیگر مناطق ییلاقی نموده و ساعت ۸:۴۵ قبل از یخچال دائمی در یک سطح صاف صبحانه را صرف کرده و با فاصله از یخچال عبور کردیم و به سمت شیب بالا کشیدیم و سرانجام تمامی همنوردان شرکت کننده، ساعت ۱۰:۴۵ به قله زیبای سماموس قدم گذاشته و بیش از یک ساعت لذت بردن از قله و گرفتن عکس و خواندن سرود، ساعت ۱۲:۱۰ قله را ترک کردیم.ساعت ۳ به محل کارگاه ماسه شوئی و ساعت ۴:۳۰ به روستای زیبای جواهرده و محل اسکان رسیدیم و پس از خوردن ناهار، آماده ترک منطقه و ساعت ۱۸ سوار اتوبوس شده و به سمت شیراز حرکت نمودیم. سرانجام پس از گذشتن از شهرهای رامسر، لاهیجان، رودبار، منجیل و قزوین و بوئین زهرا و اصفهان و .. ساعت ۷:۳۰ مورخ ۱۸/۳/۹۷ این سفر هم در کمال صحت و سلامت تمامی همنوردان به پایان رسید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7382
  • نویسنده : احسان زندی
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه بامداد آرکا طلوع خورشید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.