• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
0

گزارش برنامه کوه نوردی و طبیعت گردی کردستان

  • کد خبر : 29866
  • 12 اسفند 1399 - 22:50
گزارش برنامه صعود قله زلیخا کردستان(پروژه سیمرغ) و طبیعت گردی کردستان ۱۹-۲۲ اردیبهشت ماه ۹۷

کوه ها وسیله اند، انسانیت نهایت است. هدف رسیدن به اوج قله ها نیست، بلکه ارتقای انسانیت است.
در ابتدای گزارش لازم به ذکر است که به دلیل شرایط آب و هوایی نامساعد، تیم صعود به قله، شعار صعود به هر قیمتی را کنار گذاشتند و از نیمه راه بازگشتند، لذا برای اتمام پروژه سیمرغ، در فرصتی مناسب برای صعود به منطقه بازخواهند گشت.
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۷:
براساس گاهنامه موسسه کوه نوردی بامداد برای اجرای طرح سیمرغ استانهای ایران، ۲۰ نفر از اعضای موسسه ساعت ۱۷ شیراز را به سمت کردستان ترک کردیم. مسیر حرکت (شیراز– اتوبان همدان–کردستان)استان کردستان یکی از استان های ایران به مرکزیت شهر سنندج است که در غرب کشور واقع شده ‌است. مساحت این استان۱/۷٪ مساحت کل کشور ایران است. این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی قرار گرفته‌است، از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از شرق به همدان و زنجان از جنوب به استان کرمانشاه و از غرب به کشور عراق محدود است. استان کردستان با کشور عراق ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ استان کردستان ۱٫۶۰۳٫۰۱۱ نفر جمعیت دارد که ۶۶درصد شهری و ۳۴درصد را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد.
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه:
ساعت ۸ به همدان رسیدیم. ساعت ۹:۳۰ وارد استان کردستان شدیم. (فاصله استان فارس تا شهرستان قروه ۱۶ساعت می باشد). اولین برنامه خود را اجرا کردیم: سه کیلومتر مانده به قروه ازسمت راست جاده وارد جاده فرعی دلبر شدیم و به طرف چشمه بابا گُرگُر راهی شدیم. فاصله چشمه تا جاده اصلی حدود ۱۰کیلومتر است.
بابا گرگر
چشمه‌ی آب معدنی بابا گرگر و بقعه‌ی باباگرگر در شهر سردسیر قروه قرار دارند. روستای باباگرگر در حدود ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان واقع شده است. در این روستا چشمه‌ای همیشه جوشان به نام «دنگز» وجود دارد که دارای آبی به رنگ سرخ و گاهی لیمویی است. گفته می‌شود که آب این چشمه برای امراض سودایی و پوستی مناسب بوده و در درمان سوء هاضمه، بیماری‌های گوارشی، راشیتیسم و تورم نیز مؤثر است.علاوه بر این چشمه، در کنار روستای باباگرگر آرامگاه یکی از امامزادگان به نام سید جلال مشهور به باباگرگر وجود دارد که گفته می‌شود که از نوادگان امام باقر (ع) است. بنای این مقبره روی صخره‌ی سنگی حاصل از آب و گازهای معدنی ساخته شده است. در پایین این بنا سوراخی به قطر ۱۰ سانتی‌متر وجود دارد که بادی با سرعت زیاد و با بوی تند گوگرد از آن خارج می‌شود. زائران بسیاری سکه‌ای در آن می‌اندازند و سپس جلوی سوراخ را با دست گرفته و بعد رها می‌کنند. آن‌ها معتقدند که اگر پس از رها کردن دستشان شی به بیرون پرتاب شود، نیاز آن شخص برآورده می‌شود. ساعت ۱۰تا۱۱ از این منطقه زیبای کشورمان دیدن و بعد ازجاده دِهگُلان بطرف روستای پالنگان ادامه مسیر دادیم.روستای پالنگان
این روستا که جز مراکز مهم کردستان در دوران سلجوقی بوده، حالا به دلیل هوای مطلوب و دل‌انگیز و آسفالته بودن، در تمام طول سال مورد بازدید گردشگران است. یکی از آثار تاریخی دیدنی این روستا قلعه‌ی پالنگان است که از دوره‌ی سلجوقیان باقی مانده و حالا در دره‌ی تنگور و نزدیک روستا واقع شده است. یکی از ویژگی‌های این روستا وجود مراکز پروش ماهی متعدد است که شما می‌توانید ماهی تازه‌ای را که از رودخانه‌ی تنگور گرفته شده، با قیمت مناسب تهیه کنید. ساعت ۱۴ به روستا رسیدیم. هزینه ورود هر اتوبوس به روستا ۱۵۰۰۰تومان می باشد.ناهار را در روستا صرف کردیم. پیشنهاد می کنیم حتما ماهی کباب غذاخوری های روستا را امتحان کنید. بعد ازصرف ناهار از کنار رودخانه به طرف باغ شیخ عمرحرکت کردیم(هزینه هرنفر ۵۰۰تومان). برای بازدید چشمه ها و آبشارها حتما از این باغ باید عبور کرد. اعضا بامداد با ۵کیلومتر کوهپیمایی زیر بارش باران از طبیعت دل انگیز روستای هزار ماسوله پالنگان، چشمه سارها دیدن کردند.ساعت ۱۹ از جاده کامیاران به طرف دیواندره مسیر خودرا ادامه دادند. حدود ساعت ۲۳ به دیوان دره رسیدیم. از این شهر سوارمینی بوس شدیم و بطرف روستای بِست حرکت کردیم تا شریف آباد جاده بسیارخوب بود واز شریف آباد تا بست بخاطر بارندگی جاده خراب بود و به همبن علت با تاخیر به بست رسیدیم. ساعت ۱ بامداد به پناهگاه رسیدیم.روستای بست در ارتفاع تقریبی ۱۸۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است و قرارگاه کوهنوردی بسیار بزرگی در سال ۱۳۸۸ توسط اداره کل تربیت بدنی استان کردستان و در مدت ۲ سال ساخته شد‌ه‌است. این قرارگاه حدود ۲۰۰ متر مربع زیربنا دارد و یک طبقه می‌باشد که دو اتاق بزرگ، دو آشپزخانه، دو دستشویی، ۴ حمام و یک انبار دارد. این قرارگاه در سمت غرب رودخانه است. بعد از اسکان، گروه به دوتیم تقسیم شد. تیم اول صعود قله زلیخا وتیم دوم بازدید از آبشار شاه نشین.
چهل چشمه در حقیقت نام منطقه‌ای در استان کردستان است که تعداد زیادی قله بالای ۳۰۰۰ متر دارد. قله شاه نشین که در جنوب غرب روستای بست قرار دارد به نام چهل چشمه معروف است ولی بلندترین قله این منطقه قله قولی زلیخا در جنوب شرق قله چهل چشمه (شاه نشین) می‌باشد. این منطقه حد فاصل شهرهای سنندج، مریوان، سقز و دیواندره است. چهل چشمه با ارتفاع ۳۱۳۷ متر از سطح آبهای آزاد به عنوان مرتفع ترین کوه استان کردستان شناخته می شود. این کوه در ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز قرار گرفته است و در سمت جنوب شرقی آن شهرستان دیواندره و در جنوب غربی آن شهرستان مریوان قرار دارد. این منطقه صدها گونه ی گیاهی دارویی بی نظیر را در خود جای داده است و از بزرگترین ذخیره گاه های آب بوده، خصوصاً اینکه یکی از سرچشمه های ثابت سه رودخانه مهم ایران می باشد (۱- رودخانه ی قزل اوزن که به سفید رود می ریزد . ۲- یکی ازشاخه های رودخانه ی سیروان که به دریای عمان می ریزد. ۳- محل آبگیری رودخانه ی زرینه رود یا ( خور خوره ) که به سد بوکان می ریزد.)
جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه:
اعضا به دوگروه تقسیم می شوند.
گروه اول: ساعت ۶ حرکت خود را از مسیر جبهه شمال شرقی (از روستای بست و قرارگاه کوه نوردی) شروع می کنند.ساعت ۱۱ در ارتفاع ۳۰۳۷ متری بارش شدید باران و برف و رعد و برق شروع می شود.ارتفاع قله ۳۱۸۶ می باشد و تقریبا ۱۵۰ متر تا صعود قله باقی مانده است. با صلاحدید سرپرست (مژگان شرفیان) و راهنما (جبارسلیمانی) گروه تصمیم به بازگشت می گیرند.بعد از دو ساعت که گروه ارتفاع را کم می کند شدت باران شدیدتر می شود و به خاطر سلامتی گروه سرپرست با روستا تماس می گیرد و بقیه راه که حدود ۴۵ دقیقه می شود، با ماشین به پناهگاه باز می گردند.
وضعیت آنتن دهی: در طول مسیر صعود به این قله از مسیر شمال شرقی (روستای بست، قرارگاه کوهنوردی) دربعضی نقاط موبایل آنتن می‌دهد.
وضعیت آب: در تمام مسیر صعود به این قله از مسیر شمال شرقی (روستای بست، قرارگاه کوه نوردی) چشمه‌های آب فراوان وجود دارد که بزرگترین، آخرین و مرتفع‌ترین آن‌ها چشمه کانی چاوره است. این عکس ازکروکی است که درپناهگاه قرار دارد:گروه دوم: هدفشان بازدید آبشار شاه است. ساعت ۸ برنامه خود را شروع و با عبور از مرتع وگلهای زیبا برعکس مسیر رودخانه به طرف آبشار حرکت کردند. در بین مسیر اهالی بومی منطقه تذکر می دادند که اگر گرفتار باران شدید حتما برگردید. چوپان های مهربان ما را به کلبه های خود دعوت می کردند. ساعت ۱۰شدت بارش شدیدتر شد و مهمان هموطنان مهمان نوازمان شدیم. (لازم به ذکراست که سایت های هواشناسی پیش بینی باران را برای بعد از ظهر کرده بودند).حدود ساعت ۱۴، تیم قله به پناهگاه رسیدند. هر دو گروه بعد از استراحت به بازدید از روستای سبز و زیبای بست پرداختند. پس از صرف شام کلاس آموزشی کوتاه ولی مفیدی در قرارگاه توسط کوهنورد راهنما آقای جبار سلیمانی برای اعضا برگزار شد.شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه:
با مینی بوس بطرف غارکرفتو حرکت کردیم. فاصله  بست تا کرفتو ۹۰کیلومتر است. ساعت ۸:۳۰ به غار رسیدیم (ورودی غار هر نفر۳۰۰۰تومان)ساعت ۱۱به طرف دیوان دره حرکت کردیم. ساعت ۱۲:۳۰ دیوان دره بودیم. با راننده مسولیت پذیر دیوان دره ای (آقارحمان) خدا حافظی کردیم. سوار اتوبوس شدیم و به طرف شیراز حرکت کردیم.
ساعت ۹، یک شنیه ۲۲ اردیبهشت ماه به شیراز رسیدیم.
 برای مشاهده سایر عکس های این برنامه، بر روی همین متن کلیک کنید
هرچند نتوانستیم قله زلیخا راصعود کنیم ولی قسمتی از وطنمان را دیدیم که کمتر از بهشت نبود.
از کار بزرگ تیم قله بامداد سپاسگزاریم که با وجود نزدیکی به قله، صعود خود را نیمه تمام گذاشتند و بازگشتند. انشالله که خداوند توفیق دهد و اعضا بتوانند در فرصتی دیگر این قله را صعود کنند. همچنین هماهنگی و همکاری فرد فرد اعضای محترم با سرپرست برنامه قابل تحسین است.
شرکت کنندگان در این برنامه:خانم ها: لیلا توانگر*پروانه خسروانی*مهری خسروانی*رقیه پورقربان*فرزانه ژیانی (سرپرست تیم طبیعت گرد)*مژگان شرفیان (سرپرست تیم قله)* فاطمه خسروانی*فهیمه حسنی*سحردشتیانی*حلیمه حسنی*فیروزه میرحسینی*زهراکریمی *زبیده شرفیان*اعظم خیراندیش*لیلا علیزاده* نسرین رئیسی*رویارستمی.
آقایان: مصیب رئیسی *علی رضا حسنی*سعید رحیمی.
تهیه و ارسال گزارش: مهری خسروانی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=29866

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.