• امروز : پنجشنبه, ۱۰ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 29 February - 2024
کل اخبار 24585
3

گزارش برنامه ی صعود به قله علم کوه (مسیر حصارچال)

  • کد خبر : 4115
  • 10 آبان 1399 - 23:54
گزارش برنامه ی صعود به قله علم کوه (مسیر حصارچال)
گزارش برنامه ی صعود به قله علم کوه (مسیر حصارچال)

گزارش برنامه ی صعود به قله علم کوه (مسیر حصارچال)

۱ – مشخصات كلي برنامه :

نام منطقه : کلاردشت،مرزن آباد،روستای رودبارک

ارتفاع مبدا صعود : ۴۸۵۰ متر

مسيرهاي صعود  : حصارچال( مسير ساده و بدون درگير شدن با سنگ جهت صعود به قله )، مسير دره برير به سرچال و علم چال، مسیر سياه سنگها است که همراه با کمی دست به سنگ شدن است. مسیرهای فنی گرده آلمان ها و دیواره.

بهترین مسیر صعود: حصارچال

مسير صعودي برنامه: حصار چال

تاریخ اجراء :دوشنبه  ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ساعت ۲۱ تاجمعه ۱۳۹۶/۰۵/۰۳ساعت۴  صبح

مدت برنامه :  ۴روز

نحوه اجرا(مستقل یا مشترک) : مستقل

مبداء حرکت : ترمینال کاوه

ساعت و تاريخ حركت :دوشنبه  ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱

فاصله تا مقصد از لحاظ زمانی و مسافت : ۱۰ ساعت

نحوه دستیابی به منطقه ( وسیله نقلیه عمومی ) : اتوبوس- راننده: ایمان صالح پور

۲ –  نام مسئولين و اعضاي شركت كننده :

سرپرست : حمید امینی

كميته فنی :مجید افراش

كميته تداركات :مجید افراش

سرقدم:حمید امینی

(ضمنا جهت آموزش سرقدمی ازتنگه گلو تا حصارچال ازخانم صفورا  میرعنایت و  از حصارچال تاقله از خانم مریم مستاجران استفاده گردید.)

عقبدار: ابراهیم عسکری

مسئول بانوان:صفورا میر عنایت

بهداشت و كمكهاي اوليه : مجید افراش

نویسنده گزارش : شیلا شکروی

راهنما:حمید امینی

تعداد نفرات شرکت کننده :  ۳۰ نفر

اسامی نفرات شرکت کننده: حمید امینی، ابراهیم عسگری، شیلا شکروی، مینا تقیان، زینب نجفی، صفورا میر عنایت، مرجان رجبی رضا پور، مجید افراش، غلام رضا گل کار، مریم مستاجران، علیرضا موید، اعظم وطن خواه، رزیتا اکتایی، مسعود کیوانی، الهام تراکمه سامانی، مریم جوادی، جواد کیانی، زهرا عسکری، محسن حاجی زاده فلاح، هدیه فقیهی، ثمین رهگذر، مهدی قجه ای، مرضیه مسعود، سعید لطفی، امیرحسین نقاشیان عراقی، سارا فروغی، هادی صبوحانیان، مریم منیری، جعفر محمدی فارسانی و عاطفه صفا

 

IMG_20170903_084907

۳ – سيماي جغرافيايي منطقه :

ارتفاعات و نقاط مهم منطقه ( قلل همجوار ، گردنه ها، دره ها و …… با توصیف چشم اندازها ) :منطقه علم‏ کوه و تخت سلیمان با بیش از ۴۰ قله‏ ی بالای ۴۰۰۰ متر، یکی از مناطق حائز اهمیت از لحاظ کوهنوردی محسوب می‏شود.

علم‏ کوه نیز به ارتفاع ۴۸۵۰ متر دومین قله بلند کشورمان، با دیواره مشهور خود در این منطقه واقع شده است. قله علم‏کوه از جهت شمال به قله شانه‏ کوه، از جنوب به قله خِرسان، از شرق به قله‏ های شاخک‏ متصل است.

دیواره شمالی آن بزرگترین و بلندترین دیواره کوه‏های کشور می‏باشد و از کف یخچال علم‏چال در حدود ۷۰۰ متر ارتفاع دارد.

سه یخچال عظیم، در جهت‏ های مختلف این کوه واقع شده است که عبارتند از: یخچال علم‏چال در شمال، یخچال هفت‏خان در غرب، یخچال خِرسان در جنوب. علم‏کوه در حدود یک قرن پیش یعنی در سال ۱۲۸۱ خورشیدی برای نخستین بار توسط یک گروه آلمانی به نام برادران((مولر)) شناسایی شد

راه های دسترسی به منطقه با ذکر موقعیت و وضعیت ( آسفالت _ خاکی ) :روستای رودبارک با ماشین شخصی و مینی بوس و اتوبوس، از روستای رودبارکی تا تنگه گلو با نیسان

نام نزديكترين شهر يا روستا : رودبارک

نزدیکترین مراکز امدادی و درمانی :  هیئت کوهنوردی رودبارک

نوع پوشش گیاهی منطقه : پوشش گیاهی حصارچال مرتع،گیاهان بالشتکی نظیر کلاه میرحسن،چوبکوگون و گیاهان داروئی و قارچ های خوراکی هستند و اطراف قله پوشش گیاهی وجود ندارد

جانوران منطقه : بز،خرس قهوه ای،پلنگ،گرگ،شغال،روباه و کبک،عقاب

۴ – شرح اجراي برنامه :

شرح گزارش :

ساعت ۹ شب دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ طبق تاکید سرپرست با پیام های متعدد در گروه تلگرام که جهت هماهنگی و آگاهی گروه از برنامه صعود و یک سری آموزش های لازم تشکیل شده بود،اعضای گروه در ترمینال کاوه اصفهان گرد هم آمدند.

غیر از گروه ۳۰ نفره صعود کننده از مسیر حصارچال به سرپرستی آقای حمید امینی گروه ۱۰ نفره به سرپرستی آقای سینا حیدری با ما هم سفر بودند.برنامه گروه آقای سینا حیدری صعود از مسیر سرچال و گرده آلمانها بود.

متاسفانه گروه دوم با کمی تاخیر وارد ترمینال شدند و برنامه یک ساعت به تعویق افتاد.در این فرصت ۱ ساعته حضور و غیاب از اعضای گروه انجام شد و آقای امینی سرپرست گروه حصارچال سوالات اعضای گروه را پاسخ دادند.مسیر حرکت از اصفهان جاده قدیم اصفهان تهران،جاده ساوه کرج به سمت جاده چالوس در نظر گرفته شده بود.

ساعت ۴:۳۵ اتوبوس در اول جاده کرج دچارنقص فنی شد که باعث گردید برنامه ۱ ساعت و۳۰ دقیقه دیگر با تاخیر روبرو شود.گروه آقای سینا حیدری به برنامه روز اول خود نرسید و برنامه صعود گروه به فردای آن روز موکول شد.

ساعت ۵:۴۵ در مسیر بسیار سرسبز و زیبای جاده چالوس طی راه کردیم.ساعت ۷:۱۵ دوراهی جاده بلده نرسیده به سیاه بیشه برای خرید وسایل صبحانه یک توقف ۱۵ دقیقه ای داده شد و به علت کمبود وقت اعضای گروه صبحانه را در اتوبوس میل کردند.

ساعت ۸:۳۰ اتوبوس وارد مرزن آباد و بعد از آن   ۹:۱۵وارد شهر زیبای کلاردشت شدیم و ساعت ۱۰:۳۰ به هیئت کوهنوردی رودبارک رسیدیم.بعد از تحویل وسایل اضافی به انبار پناهگاه آماده حرکت شدیم.

در این قسمت از مسیر گروه آقای سینا حیدری بعد از خداحافظی و آرزوی صعود خوب و بی خطر از گروه ما جدا شدند و با نیسان به سمت منطقه ونداربن حرکت کردند.

گروه ۳۰ نفره ما با ۳ دستگاه وانت نیسان که با هماهنگی قبلی سرپرست در محل حاضر بودند به سمت تنگه گلو حرکت کردیم.مسیر بسیار ناهموار و نیسان با تکان های شدید طی مسیر میکرد و اگر زیبایی خیره کننده و گذر از کنار رودخانه خروشان منطقه نبود مسیر برای گروه بسیار سخت و دشوار میشد.

بعد از گذشت تقریبا ۹۰ دقیقه زمان گروهساعت۱۲ به تنگه گلو رسید.بعد از تحویل کوله ها از خودرو و تحویل به قاطرچی ها گروه در ساعت ۱۲:۳۵ با تمرین های کششی و نرمشی گرم و در ساعت ۱۲:۴۵ آماده حرکت شدیم.

گروه باسرپرستی آقای حمید امینی سرقدمی خانم صفورا میرعنایت و عقب داری آقای ابراهیم عسکری، حرکت خود را آغاز کرد.در طول مسیر به سمت حصارچال ناگزیر به عبور از رودخانه خروشان و یخچال شدیم.

در ساعت۱۳:۳۵ یک استراحت ۱۰ دقیقه ای به گروه داده شد و حوالی ساعت ۱۴:۴۵ به دشت زیبای حصار چال در ارتفاع ۳۷۵۰ متر رسیدیم.با انتخاب جای مناسب و نزدیک به جوی آب جهت دسترسی آسان به آب با نظر سرپرست گروه چادرها را باز کردیم و بچه های گروه آرش اصفهان کمپ خود را در پهنه حصارچال حوالی ساعت ۱۵ برپا داشتند.

IMG_20170903_084856

بعد از ۲ساعت استراحت و صرف ناهار، با پیشنهاد سرپرست گروه ساعت ۱۷ آماده حرکت به سمت دریاچه زیبای منطقه شدیم.بعد از حدود ۱ ساعت پیمایش به دریاچه رسیدیم و با زیبایی خیره کننده ای روبروی شدیم.

IMG_20170903_084903

دریاچه همچون الماسی درخشان در منطقه میدرخشید و تصویر کوه های سر به فلک کشیده در زلالی آب نقش انداخته و همه همنوردان را سر ذوق آورده بود.

در کنار دریاچه چند عکس یادگاری انداختیم و به سمت دریاچه دوم حرکت کردیم.مسیر دریاچه کمی سخت بود.ولی به دیدن این منظره می ارزید. دریاچه همچون عروسی دامن سفید خود را در این دشت زیبا پهن کرده بود و با زیبایی خیره کننده خود اشک در چشمان بیننده می آورد.

IMG_20170903_084916

بعد از دیدن منطقه و گرفتن عکس یادگاری با راهنمایی سرپرست به کمپ بازگشتیم. هنگام برگشت از دریاچه با توجه به اینکه مسیر ریزشی بود از یخچال کنار دریاچه بازگشتیم. بعد از صرف شام برای استراحت و آماده کردن کوله برای برنامه فردا به چادرها رفتیم.

ساعت ۱۰ شب طبق تاکید سرپرست همه گروه خوابیدند تا صبح جهت صعود بهتر آماده باشند. ساعت ۴ صبح همگی بیدار شدیم و برپایی نماز با آماده کردن وسایل صعود برای گرم کردن دور هم جمع شدیم. مسئول تدارکات گروه جهت پشتیبانی و ۲ نفر از اعضای گروه به علت مشکل جسمی از صعود انصراف دادند. ساعت ۵:۱۰ صبح حرکت به سمت قله را آغاز کردیم.

از دشت حصار چال قله علم کوه مشخص نیست. یکی از نمادهای دشت حصار چال قله مناره است که به جهت شکل خاصی که دارد جلوه زیبایی به دشت داده و به راحتی قابل تشخیص است. اگر رو به قله مناره بایستید مسیر پاکوب قله تقریبا در سمت راست شما قرار میگیرد و قله بین مناره و سمت راست شما است.

در طول راه گروه های دیگری از شهرهای مختلف در حال صعود بودند. گروه هایی از تهران،همدان،زنجان،مازندران و …که با گفتن سلام و خدا قوت اعضای گروه برای آن ها با انرژی بیشتری برای حرکت ادامه میدادیم.

در ساعت ۶:۱۵ سرپرست برای صرف صبحانه ۱۵ دقیق استراحت دادند و بعد از دو وقت ۱۵ دقیقه ای برای استراحت در ساعت ۱۰:۳۰به ایوان رسیدیم.

IMG_20170903_084859

در اینجا دو نفر از بچه ها از صعود انصراف داده و گروه با ۲۵ نفر به مسیر ادامه دادند.ساعت ۱۱:۱۰به قله رسیدیم و صعود موفق خود را به مسئول تدارکات گروه آقای مجید افراش اعلام کردیم که ایشان با تقدیم آهنگ ای وطن آقای سالار عقیلی از طریق بی سیم صعود را به گروه تبریک گفتند.

IMG_20170903_084913

از روی قله یخچال علم چال در روبرو و قله های سیاه کمان و چالول کاملا مشخص است.همینطور شاخک های علم کوه شکوه بسیار زیبایی دارد.در صورت مساعد بودن هوا آزاد کوه و دماوند نیز به خوبی نمایان هستند.

نمای رو قله به قدری زیباست که دوست دارید ساعت ها روی قله بمانید اما قله علم کوه به سبب شکل خاص خود چندان جای نشستن ندارد.زمانیکه به قله رسیدید میتدانید از مسیر شن اسکی فرود آیید. در مسیر بایستی به یخچال های اطراف دقت کرد تا در صورت کافی نبودن دید به طرف آن ها منحرف نشوید.

IMG_20170903_084910

گروه در ساعت ۱۱:۴۵ به سمت پایین حرکت و در ساعت ۴ بعد ازظهر به کمپ ملحق شدیم.و مورد استقبال همنوردان که در کمپ مناظر بودند قرار گرفتیم و همگی خداوند را شاکر بودیم که به سلامت به کمپ رسیدیم.در مسیر بازگشت به کمپ گروه ما با توجه به اینکه از کلاه کاسک استفاده کرده و با نظم و انضباط خاصی حرکت میکردیم مورد تشویق زیادی قرار گرفته و گروه ها با بیرون آمدن از چادر ها با دست زدن ما را تشویق می کردند.

صبح روزدوم شهریور با هماهنگی سرپرست در ساعت ۸:۳۰ کوله ها را به قاطرچی ها سپرده و به سمت تنگه گلو حرکت کردیم.۱۱:۱۵ به تنگه گلو رسیدیم و بعد از سرد کردن وسایل را تحویل نیسان داده و به سمت هیئت کوهنوردی رودبارکی حرکت کردیم.

راس ساعت ۱۳ به هیئت رسیده و پس از استحمام با اتوبوس به سمت کلاردشت برای صرف ناهار حرکت کردیم.ساعت ۱۵ در یک رستوران در مرزن آباد ناهار را صرف کردیم .در طول مسیر چالوس سرپرست با یک میان وعده از گروه پذیرایی کردند.

ساعت ۳:۴۵ بامداد اتوبوس وارد اصفهان شد و ساعت ۴ همگی به میدان جمهوری رسیدیم و برنامه کوهنوردی ما در دومین قله مرتفع و یکی از زیباترین قله های ایران به پایان رسید اما خاطره آن برای همیشه در ذهنمان باقی خواهد ماند.

وضعیت راه پاکوب یا مالرو : خوب و مشخص

آب و هوای زمان اجرا : آفتابی

محل های مناسب شب مانی و کمپ و بیتوته ها : حصارچال کنار رودخانه

منابع دسترسی به آب ( چشمه ها ، رودخانه ها ،دریاچه ،برکه و … ) : چشمه

آموزشهای انجام شده در طول برنامه توسط سرپرست يا مسئول فني :نحوه پیمایش هنگام صعود و فرود،نحوه استفاده از باتون کوهنوردی،نحوه تنفس هنگام گام برداری،طریقه چادر زدن،نحوه عبور از یخچال،نحوه بستن کوله کوهنوردی

۵ – كروكي مسير و وضعيت منطقه :

۲۰۱۷۰۹۰۳_۰۹۱۵۰۴

 

وضعيت تغذيه :

امکان تهیه غذا از محل : روستای رودبارک

۶ – وضعيت گروه :

—–

۷ – تذکرات و نکات سودمند برنامه :

وسایل شخصی مورد نیاز مهم : کوله کوهنوردی ۶۵ تا ۷۵ لیتری ،کفش مناسب کوهنوردی، بادگیر، وسایل محافظت از آفتاب شامل کلاه آفتابی، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، باتون،کیسه خواب،چادر و زیر انداز کوهنوردی،پانچو،کفش ساق دار،گتر،کوله حمله،گورتکس،لباس پلار،هدلایت و فیس کاور،کاپشن پر،باطری،فلاسک،پاور بانک و وسایل بهداشتی و شخصی شامل دستمال مرطوب،مسواک و خمیردندان،مایع دستشویی کوچک و داروهای شخصی مورد نیاز

از زمان صعود از تنگه گلو تا قله و بالعکس استفاده از کلاه کاسکت برای تمام شرکت کنندگان اجباری  بود.

وسایل گروهی مورد نیاز : طناب،کلنگ،جعبه کمکهای اولیه، دستگاه جی پی اس، دستگاه بی سیم

امکان استفاده از باربران محلی (نحوه هماهنگی و هزینه) :در محل قاطر جهت حمل بار موجود است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4115
  • نویسنده : ماجده دریانورد
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه کوهنوردی آرش اصفهان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. کوهنورد باید بتونه لوازم و مایحتاجش رو خودش حمل کنه . واقعا چه نیازیه که شخصی فاقد توانایی حمل لوازمش رو نداره ، اقدام به صعود کوههای مرتفع که نیاز به کوله کشی هست کنه ؟ چیو میخواد ثابت کنه ؟ واقعا چه نیازی به خرید کوله چند روزه داره زمانی که قراره کوله رو قاطر حمل کنه ؟ مگه واسه قاطر فرقی داره باری که میبره کوله دویتر و میلت باشه با گونی و خورجین

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.