• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
0

گزارش صعود باشگاه دماوند لنجان (استان اصفهان ) به قله تشگر (هماک ) بام استان هرمزگان .

  • کد خبر : 31517
  • 26 اسفند 1399 - 1:42
گزارش صعود باشگاه دماوند لنجان (استان اصفهان ) به قله تشگر (هماک ) بام استان هرمزگان .
گزارش صعود باشگاه دماوند لنجان (استان اصفهان ) به قله تشگر (هماک ) بام استان هرمزگان .

رشته کوه هماک و بام استان هرمزگان( قله تشگر ) این منطقه درشمال شهرستان بندرعباس و قسمت جنوبی شهرستان حاجی آباد قرارگرفته است و وسعت منطقه درحدود ۳۶۰۰۰ کتارمی باشد. این منطقه در قسمت مرتفع استان قرارگرفته و حداقل ارتفاع آن درحدود ۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریامی باشد. کوه هماگ بلندترین ارتفاع استان هرمزگان از رشته کوههای زاگرس جنوبی است.تشگر (tashger) به ارتفاع ۳۲۶۷ متر از سطح دریا بلند ترین قله ی هماگ می باشد. کوه هماگ از غرب به روستای سیرمند از شرق به روستای هماگ از شمال به روستای شمیل ‌‍، جائین ، فارغان و بخوان وجنوب را روستاهای سیاهو ، زاکین ، تنب سورو ، تل گردو ، یخوران در بر میگیرد.بیش از ۹۰ درصد مساحت منطقه را ارتفاعات تشکیل می دهند که در قسمتهای غربی این ارتفاعات به صورت تپه ماهوری بوده و در قسمتهای مرکزی وغربی اکثراً صخره ایی بوده و در آن چنان شیب زیاد دارند که گذر از آنها تقریباً غیر ممکن است. وجود کوهسارهای فراوان باعث جاری شدن رودخانه های دائمی و فصلی فراوان شده است. بر اثر شرایط خاص ژئولوژیکی منطقه ، چشمه سارهای متعددی آب موردنیاز مردم محلی وحیات وحش راتامین می کنند.آب و هوای منطقه گرم وخشک بوده و درارتفاعات ، زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل می باشد . میزان نزولات آسمانی این منطقه نیز نسبت به سایر نقاط استان ازشرایط بهتری برخورداراست و بین ۳۰۰ تا۴۰۰ میلی متربارندگی ، درسال گزارش شده است. این منطقه به علت برخورداری از تنوع زیستگاهها ، تغییرات ارتفاعی و اقلیم مناسب از پوشش گیاهی متنوع و مناسبی برخورداراست . مهمترین حیات وحش منطقه رادرارتفاعات کل و بز و در ارتفاعات میانی قوچ و میش کارکارال ، خرس سیاه ، پلنگ ، گربه وحشی ، ودرتپه ها ومناطق دشتی جبیر، روباه معمولی ، کفتار گراز ، خدنگ وانواع جوندگان تشکیل می دهند. پرندگان غالب منطقه ازگونه های کبک و تیهو می باشند که در تمام فصول سال به وفور یافت می شوند. انواع پرندگان شکاری ، جغدها و پرندگانی نظیر دیدوک زنبورخورها ، کیلو ، سبزقباها ، باقرقره ، سسک ها ، دم جنبانک ، چک چک و….. دراین منطقه زیست می کنند. خزندگان منطقه شامل انواع مار ، آگاما ، بزمچه و مارمولک می باشد.از نکات جالب توجه این منطقه وجود درختان سردسیری و گرمسیری می باشد. دراراضی پائین دست مناطق جنوبی بیشتر گونه های گرمسیری ازقبیل کهور، کنار ، گیشور ، استبرق ، خرزهره ، بید ، پده و…. ودرارتفاعات میانی بادام کوهی ، بادامک ، بنه ، قیچ ، آبنوس ، گون و در ارتفاعات بالا ارس ، زیتون وحشی از گیاهان غالب منطقه می باشند. انواع میوه شامل نارنگی ـ انگور ـ گردو ـ خرما ـ انجیر ـ زردآلو می باشد.
گزارش صعود :
اعضای تیم صعود کننده باشگاه دماوند لنجان متشکل از ۲۲ نفر آقا و دو نفر خانم در روز چهارشنبه مورخ ۲۰ اسفند ماه ۹۹ ساعت ۲۰ با یک دستگاه اتوبوس اسکانیا از شهر سده لنجان به مقصد بندرعباس حرکت خود را آغاز نمود پس از عبور از شهرهای اصفهان، نایین ، یزد، در سیرجان یکی از همنوردان که قبلا هماهنگی و ثبت نام کرده بود به ما ملحق شد . سپس ادامه مسیر دادیم تا به سه راهی سیاهو در شصت کیلومتری بندرعباس رسیدیم. در این منطقه همنورد دیگر ما که استان خراسان ‌شهر تربت حیدریه هماهنگی و ثبت نام نموده بود نیز به ما ملحق شد و تیم صعود کننده کامل شد .
پس از طی مسافتی حدود ۳۵ کیلومتر در روز پنجشنبه مورخ ۲۱ اسفند ماه ۹۹ ساعت ۱۰:۴۵ به روستای درگز رسیدیم و طبق قرار قبلی با جناب آقای آرامش( هماهنگ کننده برنامه های تشگر) در منزل ایشان تعویض لباس نمودیم و استراحت کوتاهی کردیم و در ساعت ۱۲:۴۵ دو دستگاه نیسان که جناب آرامش هناهنگ کرده بودند در محل حاضر شدند، اعضای تیم با نیسان های هماهنگ شده حرکت خود را به سمت پای کار شروع کردند .
در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از نیسان ها پیاده شده و پس از صحبتهای جناب آقای نقدی مربی تیم حرکت باسر قدمی جناب آقای محمد محمدی با کوله سنگین شروع شد. در ابتدای پیمایش مسیر با شیب کمی شروع شد و رفته رفته شیب بیشتر خودنمایی می کرد مسیر دارای پاکوب قوی می باشد و با سنگ چین های متعدد شناسایی مسیر بسیار آسان و راحت می باشد. در این روز هوا صاف و بدون ابر بود و وزش با هم نداشتیم و در مناطقی که آفتاب بود کمی گرمی هوا احساس میشد ولی خوشبختانه بیشتر مدت پیمایش ما در سایه بود و گرمای آزار دهنده ای نداشتیم . پس از چندین استراحت کوتاه مدت در ساعت ۱۸:۱۰ به ارتفاع ۲۶۰۰ متری رسیدیم اینجا محلی است که دارای تعدادی کپر می باشد که توسط عشایر محلی با چوب و برگهای نخل ساخته شده اند در این نقطه منطقه ای مسطح و دارای پوشش پراکنده درختان سرو بود، محلی را برای برپایی کمپ و نصب چادر انتخاب نمودیم و پس از ایجاد کمپ ، دوستان در کنار آتش برپا شده ، گرد هم جمع شدند و ساعاتی را به صحبت و گفت و گو و نوشیدن چایی گذراندند. شب هوا سرد بود و داشتن کیسه خواب و چادر ضروری بود . ساعت ۲۲ خاموشی زده شد و اعضای تیم به خواب رفتند. طبق قرار قبلی روز جمعه ۲۲ اسفند ماه ساعت ۴ صبح بیدار باش زده شد و پس از آماده کردن کوله های صعود و خوردن صبحانه مختصر در ساعت ۵ صبح کلیه اعضای تیم آماده حرکت شدند و با سرقدمی جناب مهندس موقری نژاد (همنورد سیرجانی ) حرکت به سوی قله را شروع کردیم . در یک ساعت ابتدای حرکت تا روشن شدن هوا از هدلامپ استفاده شد . در این روز تیم های زیادی برای صعود در منطقه حضور داشتند ولی تیم ما جلو تر از بقیه تیم ها بود . مسیر از محل کپر ها تا قله دارای پا کوب قوی و مشخص بود و در دو سه نقطه مسیر عبور از دره ها بود که الزاما ارتفاع کم میشد و مجدد با رفتن به روی یالها ارتفاع افزوده میشد .
در ساعت ۷:۴۰ دقیقه همه اعضای تیم به سلامت موفق به صعود قله شدند .
در طول مسیر از کمپ تا قله هوا نیمه ابری و کمی سرد بود و گاها باد ملایمی میوزید و به سرمای هوا اضافه میکرد . بطوریکه لازم بود از دستکش استفاده شود . در روی قله بر شدت باد افزوده شد و تا حدود ۱۰ کیلومتر بر ساعت میرسید .
اعضای تیم پس از شادمانی از صعود موفق و عرض تبریک به همنوردان ، مشغول گرفتن عکس های یادگاری شدند . پس از نیم ساعت حضور روی قله ، اعضای تیم در منطقه ای پایین تر از قله توقف نموده و مشغول صرف صبحانه و استراحت شدند . قله تشگر دارای دو تابلو میباشد که در فاصله چند متری از یکدیگر قرار دادرند .
ساعت ۸:۴۵ فرود آغاز شد و در ساعت ۱۱ اعضای تیم به محل چادرها رسیدند . حدود یک ساعت فرصت جهت جمع آوری چادرها ، استراحت و صرف ناهار مختصر داده شد .
ساعت ۱۲ پس از بستن کوله های سنگین حرکت به سمت پایین شروع شد .
در طول مسیر فقط در یکی دو نقطه موبایل آنتن دهی دارد که در این مناطق بر روی سنگ ها کلمه آنتن نوشته شده است . پس از رسیدن به نقطه آنتن دهی با رانندگان نیسان ها تماس گرفته شد و خواستار حرکت آنها به محل سوار شدن شدیم .
ساعت ۴ بعدازظهر تیم صعود کننده به کنار نیسان ها رسید و حرکت با نیسان بطرف روستای درگز آغاز شد . ساعت ۴:۳۵ به کنار اتوبوس رسیدیم و پس از تعویض لباس در منزل جناب آرامش و مرتب کردن کوله ها سوار اتوبوس شدیم و حرکت بسمت اصفهان آغاز شد .
صبح روز شنبه ۲۳ اسفند ماه ساعت ۷ صبح اتوبوس به اصفهان رسید و برنامه با سلامتی همه اعضای تیم به پایان رسید .
تجهیزات استفاده شده در این برنامه یک دستگاه جی پی اس
سرپرست برنامه : نصرالله شریفی
مربیان : بهروز نقدی . نصرالله شریفی
سرقدم : محمد محمدی . مسعود موقری نژاد
عقبدار و پشتیبانی : ناصر رحمانی
همنوردان شرکت کننده :
خانم ها : اکرم ایمانیان . مریم منصوری
آقایان : مهدی ابوتراب . محمد محمدی . محمود محیسن پور . محمود فروزان . علی اسلامی .احمدرضا حسینی .بهروز سلمانی . کرمعلی مرادی . مهدی معتمدی . بهمن قادری . اصغر منصوری . جهانبخش خاکی . فاضل کرمی . ناصر رحمانی . ولی احمدیان . مهدی شریف زاده . رضا کریمیان . داریوش جعفری . ابراهیم ستوده . مسعود موقری نژاد .
نویسنده گزارش : نصرالله شریفی
عکاس : فاضل کرمی
تلفن جناب آرامش
۰۹۱۹۰۲۷۰۷۰۹
با تشکر از زحمات مربی توانمند باشگاه جناب بهروز نقدی و عقبدار گروه جناب ناصر رحمانی و همچنین تشکر از جناب فاضل کرمی بابت جاودانه نمودن و ثبت خاطرات توسط لینز دوربین .

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=31517

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.