• امروز : یکشنبه, ۲۰ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 10 March - 2024
کل اخبار 24610
0

گزارش صعود برف کرمو دنا

  • کد خبر : 48870
  • 07 مرداد 1400 - 20:55
گزارش صعود برف کرمو دنا
بام نیوز: گزارش صعود برف کرمو دنا

به نام حق

سمت ها :

مسعود لک زاده(مسئول فنی و جانشین سرپرست)
نیما شعبانی(سرپرست و مربی و گزارشگر)
عباس قائدی(جانشین سرپرست)
حسین علی جمشیدی
امین ستایش(مسئول محیط زیست)
افشین مازندرانی
بابک ایزدی
عباس جلالی
یوسف توکلی
یاسرسرانجام
حسین برهانیان(گروهدار و گزارشگر تصویری)

شراره شعبانی(سرپرست بانوان و مسئول فنی بانوان)
حوریه محمدپور(همیار سرپرست بانوان)
زهرا ابوالحسنی(هماهنگی)
شیوا کشاورز(پزشک)
راضیه عظیمی(همیار مسئول فنی بانوان)
الهه فهندژ(گروهدار بانوان)

تعداد همنوردان: ۱۷ تن
تعداد بانوان: ۶ تن
تعداد آقایان: ۱۱ تن
استان:کهکیلویه و بویر احمد
شهرستان : سی سخت
منطقه : گردنه بیژن
موقعیت جغرافیایی: ۹N302246 E51562
ارتفاع قله برف کرمو : ۴۱۰۴ متر(ارتفاع جی پی اس مربی ۳۹۴۶متر)
طول جغرافیایی قله ی برف کرمو : ۵۱ درجه و ۳۳ دقیقه و ۴ ثانیه ی شــرقی
عرض جغرافیایی قله ی برف کرمو : ۳۰ درجه و ۵۱ دقیقه و ۵۰ ثانیه ی شمالی
ارتفاع قله ی نمک : ۴۰۱۹ متر(ارتفاع جی پی اس مربی ۳۹۴۷متر)
طول جغرافیایی قله ی نمک : ۵۱ درجه و ۳۴ دقیقه و ۱۶ ثانیه ی شــرقی
عرض جغرافیایی قله ی نمک : ۳۰ درجه و ۵۰ دقیقه و ۵۸ ثانیه ی شمالی
مسافت پیموده شده: ۳۰ کیلومتر
تعداد گام ها: ۳۳۲۵۲ گام
وضعیت هوا : صاف
سرعت وزش باد : حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر در ساعت
میانگین دما: ۱۴ درجه
دسترسی موبایل و اینترنت: تنها روی قله و خط الاراس

 

رشته کوه دنا

بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و دارای خط الراسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر است. نام این کوه برگرفته از شهری باستانی دهنار (ده انار) در دامنه غربی جنوبی کوه می‌باشد که آثار ویرانه‌های ان در نزدیکی روستاهای خونگاه و دشت رز شهرستان دنا مشهود است. نام این کوه ابتدا کوه ده نار بوده و سپس به دینار و دنا تغییر یافته‌است. ترتیب تغییر نام این کوه در اثر زمان بدین صورت است (دهنار- دینار- دینا- دنا). کوه دنا، بام زاگرس با ارتفاع ۴ هزار و ۴۵۹ متر در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌است و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود رشته ‌کوه دنا ۵۲ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد و بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر از ۴۰۰۰ متر در ایران به این رشته‌کوه تعلق دارد.
بر خلاف تصور رایج، دنا یک قله نیست؛ بلکه رشته کوهی در زاگرس است که از شمال غربی تا جنوب شرقی کشیده شده‌است و در مرز سه استان اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و نیز چهارمحال و بختیاری قرارداشته و به سه رشته اصلی و یک رشته فرعی عمودی توسط سه گردنه بیژن، مورگل غربی و پوتک تقسیم می‌گردد.
دنا از ۲۰ کیلومتری شرق یاسوج آغاز شده و تا ۷۰ کیلومتری شمال غرب در استان اصفهان ادامه می‌یابد. این کوه از شمال غرب (روستای کتا) آغاز و به سمت جنوب شرق (منطقه کاکان) امتداد یافته‌است که حدود ۹۰ کیلومتر طول و ۱۵ کیلومتر پهنای متوسط است. بلندترین قلهٔ رشته‌کوه دنا، قله ب‍یژن۳ (قاش‌مستان)،[۵] ۴۴۵۹ متر ارتفاع دارد و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد. شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در دامن این کوه جای گرفته‌است. با توجه به طول زیاد و ارتفاعات گوناگون، بارش سالانه در این کوه از ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ میلی‌متر متغیراست و رودهای زیادی از آن سرچشمه می‌گیرند که در میانشان می‌توان از بشار، خرسان، ریگان، ماربر، مهریان، کوه گل، دیاشم، سریز، تیزاب و دژکرد نام برد.

جغرافیا

مرز شرقی منطقه حفاظت شده دنا از شمال شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا شروع می‌شود. از مهم‌ترین پاسگاه‌های محیط بانی می‌توان محیط بانی خاریدون، محیط بانی روستای کره محیط بانی اب سپاه و میمند را نام برد. منطقه حفاظت شده دنا به عنوان یک ذخیره‌گاه زیست‌کره با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۸۲۱ هکتار در جنوب غربی کشور در استان کهگیلویه و بویر احمد E5121 عرض جغرافیایی و N3057 طول جغرافیایی واقع شده‌است. از سوی دیگر در دامنه‌های دنا دره‌های متعددی وجود دارد که پر از چشمه کوچک و بزرگ است. بسیاری از این چشمه‌ها از زیر برف می‌جوشند و از دامنه‌های پرشیب دنا سرازیر می‌شوند و پس از پیوستن به یکدیگر رودخانه‌های سرد، شیرین و زلال بشار و خرسان را تشکیل می‌دهند.دریاچه برم فیروز
دریاچه‌ای کوچک در جنوب غرب قله برم فیروز و در ارتفاع ۳۳۵۰ متری از سطح دریا وجود دارد که معمولاً تا فروردین‌ماه پوشیده از برف است و در اردیبهشت دریاچه در اثر آب شدن برف شکل می‌گیرد. در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه اطراف دریاچه سراسر چمنزار و پوشیده از گل‌های وحشی می‌شود اما هم چنان در قسمت غربی دریاچه برف باقی‌مانده از زمستان وجود دارد و همه این‌ها در کنار هم زیبایی خاصی به دریاچه می‌بخشد. بنابراین از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیر این دریاچه مورد توجه گردش گران قرار می‌گیرد. کوه برم فیروز اسم خود را در واقع از همین دریاچه گرفته‌است چرا که در زبان محلی منطقه فارس به برکه‌ها و دریاچه‌های کوچک کلمه “برم” اطلاق می‌شود و از آن جا که این دریاچه در زبان محلی “برم فیروز” نام دارد این کوه نیز به همین اسم شناخته می‌شود.

پوشش گیاهی و جانوری منطقه :

همان گونه که اشاره شد از وجود نعمت مایه حیات تمام این منطقه پوشیده از علفزار وگیاهان متعدد می باشد. گونه های گیاهی که در این منطقه رشد کرده اند شامل: گل لاله، پونه، پیاز، جاشیر، بن سرخ، گیاهان بوته ای و گونه هایی از فرفیون می باشد، همچنین گونه های جانوری این منطقه شامل: پستانداران کوچکی مانند: خرگوش و موش و پستانداران بزرگ مانند: گرگ، کفتار، روباه، شغال و خرس می باشد، همچنین حشراتی بسیار زیادی مانند: سنجاقک و کفشدوزک نیز این مکان خوش اب و هوا و بکر را برای زندگی انتخاب کرده اند.

جنس سنگ های منطقه

سنگ های این مناظر زیبا همگی از جنس آهک و مارن( مخلوط سیلیس و آهک) می باشد.
تفریحات منطقه: علاوه بر تفریح و ورزش کوه نوری، شما می توانید با قایق بادی در دریاچه حرکت کنید و از لذت قایق سواری در دریاچه ای که دورتادورش را سرسبزی فرا گرفته است، لذت ببرید.
دلیل نامگذاری “برم” برروی این کوه و دریاچه : مردم بومی و محلی این قسمت از استان فارس به برکه ها و آبگیر های کوچک ” برم” می گویند همچنین به این دلیل که رنگ دریاچه در فصل گرم سال فیروزه ای می شود این دریاچه و قله بلند با نام ” برم فیروزه” مشهور گشته اند.

گزارش برنامه:

روز پنجشنبه ۱۷ تیر ماه

۱۶ تن از هم نوردان باشگاه در ساعت ۱۵:۰۰ ، پارک خلدبرین به مقصد یاسوج-سی سخت ترک کردند.تیم در ساعت ۱۸:۳۰ به گردنه بیژن رسید.به علت خشک شدن چشمه ها باید آب به اندازه کافی همراه خود داشته باشیم.
گردنه بیژن به ارتفاع ۳۲۰۰ متر تا گردنه مور گل غربی به ارتفاع ۴۱۰۰متر ادامه دارد و دارای۱۸قله بالای ۴۰۰ متر است..
آسمان رو به تاریکی بود و ستارگان در آسمان کم کم خودنمایی میکردند. نسیم ملایم و لذت بخشی می وزید. هوا بسیار دلپذیر بود و بوی گون های کوهی مشاممان را پر کرده بود.
.
به علت اینکه هوا رو به تاریکی میگذاشت چادرهای اسکان را در محل برپا کردیم.طبق پیش بینی دمای هوای شب در سردترین حالت به ۱۴ درجه سانتی گراد می رسید ، از این رو خواب راحتی را پیش بینی کرده بوذیم.بعد از برپا کردن چادرها و صرف غذا همنوردان به استراحت پرداختند.
و در نهایت بیدار باش ساعت ۳ صبح می بود، خیلی زود همه به خواب رفتند.
تیم ساعت ۳ و نیم صبح، روز جمعه با برداشتن لوازم مورد نیاز برای فتح قله برف کرمو و نمک حرکت کردند.تیم به سر قدمی سرکار خانم شعبانی با آرایشی منظم در حال پیمایش بودند.
هوا تاریک و تیم همگی با هد لایت حرکت می کردند، پس از عبور از گذرگاه ها و دره ها، مقداری از مسیر از طریق پاکوب طی شد، به جایی رسید که یک پاکوب مشخص نداشت، و یک مقدار از مسیر منحرف شدیم اما دوباره به مسیر اصلی بازگشتیم
با صدای اذان صبح دوستان به انجام فریضه نماز پرداختند.
تیم با سرعتی آهسته و پیوسته مسیر را ادامه می داد و در این میان از زیباییهای کوهستان و هوای پاک آن لذت میبرد، در میان راه توقف هم برای استراحت داشتیم، تا نهایت به دشت قله برف کرمو رسیدیم.
ساعت ۷:۳۰ صبح همه اعضای تیم بسلامت، به قله برف کرمو رسیدیم. بعد از صرف صبحانه در قله همنوردان برای فتح قله نمک آمادگی لازم را داشتند که با نظر سرپرست زمان کافی نیز داشتیم . از مسیر خط الراس به سوی قله بعد پیمایش خود را آغاز کرده که با دست به سنگ هایی ساده مواجه میشدیم.
اما دوستان براحتی و با کمک یکدیگر آنهارا گذرانده و فقط یکی از همنوردان دچار آسیب جزیی از ناحیه مچ پای خود شد که بعد از آن تصمیم به فرود تا پاکوب زیر خط الراس گرفته که از طریق مسیری شن اسکی ، این تصمیم تحقق یافت. همنوردان در ساعت ۱۰:۰۰ موفق به فتح این قله نمک نیز شدند.
پس از دقایقی استراحت و گرفتن عکس روی قله تیم آماده فرود شد.
ساعت ۱۱:۰۰با تصمیم سرپرست و مشورت با مسئول فنی برنامه، مسیر بازگشت از تراورس زیر تیغه انتخاب شد و پیمایش با صفی منظم به سمت پایین آغاز شد.
پس از گذشتن از مناطق کوهستانی زیبای مسیر به زیر فله برف کرمو رسیده و آنجا برای صرف ناهار توقف کردیم.
سرعت بازگشت بخاطر همنورد مصدوم کمی با کندی انجام میشد، اما در صفی منظم.
به همین علت در مسیر بازگشت، فرصت بیشتری جهت لذت بردن از زیباییهای منطقه داشتیم ،که بدون تردید، تماشایی ترین منظر دستگاه آفرینش به شمار میرفت.
در نهایت ساعت ۱۵:۰۰ تیم در کمال سلامت و نشاط به محل استقرار مینی بوس رسیده و پس از مرتب کردن وسایل آنجا را به مقصد شیراز ترک کردیم.

بدون شک یکی از برنامه های با نظم و موفقیت آمیز قلل ۴۰۰۰ متری محسوب می شود که این امر را مدیون تک تک اعضا میباشیم.

سپاس بی کران از همنوردان شرکت کننده

کارگروه کوهنوردی باشگاه شیراز جوان

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=48870

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.