• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
0

گزارش صعود به قاش مستان ارتفاع ۴۴۵۰

  • کد خبر : 17059
  • 17 دی 1399 - 19:09
گزارش صعود به قاش مستان ارتفاع ۴۴۵۰
گزارش صعود به قاش مستان ارتفاع 4450

طبق برنامه ریزی قبلی روز جمعه ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۹ ساعت ۷ صبح از محلات به سمت روستای خفر حرکت کردیم.مسیر حرکت اصفهان – شهرضا – سمیرم – خفر میباشد . در شهر سمیرم برای صرف ناهار توقف کرده و بعد از ادامه مسیر   ساعت ۱۷ به روستای خفر رسیدیم.تیمی از دوستان کوهنورد شیراز نیز قبلا به روستا آمده و در خانه کوهنورد روستای خفر منتظر رسیدن ما بودند.

درمسیر از روستاها ومناطق زیبایی عبور کردیم که به ترتیب عبارتند از: هست، گردنه بانه، گرموک، ضرغام آباد، حنّا با امامزاده بی بی ناز بانو، جاده روستای چشمه خونی در سمت چپ، کمه، امامزاده سید محمد، مورک، جاده روستای عربشاه درسمت راست، خاکدانه، خینه و دیلی که تمامی این مناطق به پادنا معروف است (یعنی پای کوه دنا).

ساعت ۱۷:۳۰ بعد از تقسیم وسایل و آماده شدن بسمت پناهگاه حرکت کردیم.مسیر حرکت از کنار رودخانه و در مسیر آن بود.در طول مسیر تنها در نزدیکی پناهگاه چشمه آب شرب وجود داشت.کل مسیر پاکوب بوده و در انتهای روستا بعد از باغات دوشاخه شده که ما به توصیه روستائیان از مسیر سمت راست به راهمان ادامه دادیم. البته در ادامه دو مسیر یکی میشوند.ساعت ۲۱ به پناهگاه رسیدیم. چند تیم نیز قبل از ما در محل پناهگاه اطراق کرده بودند.

بعد از برپایی چادرها و صرف شام که سوپ بود خوابیدیم و ساعت ۴:۳۰ صبح با برپای سرپرست اعضاء بیدار شدند و پس از جمع کردن وسایل و چادرها و صرف صبحانه سبک ساعت ۵:۳۰ به سمت قله حرکت کردیم.یک تیم از اصفهان زودتر از ما  جهت صعود به قله مرگول حرکت کرده بودند که بخش عمده ای از مسیر مشترک بود.

پس از حدود ۴۵ دقیقه و عبور از چند یخچال کوچک به جا مانده از برفهای سال قبل به دره اصلی با یخچال بسیار بزرگی (برفچال مورگل) رسیدیم که هیچ کدام انتظار آن را در این فصل نداشتیم و به همین دلیل نیز کرامپون همراهمان برنداشته بودیم که در نتیجه سرعت حرکتمان بشدت کاسته شد و طول یخچال را با پاکوب کردن برفها توسط جلودار و به آهستگی طی کردیم.از پایین دره در سمت راست قله مورگل سمت چپ چندین تنگه منتهی به قله قبله به وضوح دیده می شد .

برف انرژی و زمان فوق العاده ای از همه صرف می کرد ولی با این وجود بدون هیچ مشکلی ساعت حدود ۱۲  بالای گردنه رسیدیم. قله مورگل در سمت راست دره با شیب بسیار تند ومسیر کاملا فنی و قله قبله با  در سمت چپ با مسیر پاکوب شده کاملاً قابل تشخیص بود قله قاش مستان (بلندترین قله رشته کوه دنا) در سمت چپ و پشت قله قبله میباشد که قابل روئیت نبود.

تیم اصفهان در پای قله مورگل در حال استراحت بود که بعد از دقایقی بسمت پایین حرکت کردند. ظاهرا بدلیل فنی بودن مسیر قله از صعود صرفنظر کردند.

بعد از کمی استراحت بسمت قله حرکت کرده و ساعت ۱۳:۳۰ کلیه اعضاء با موفقیت روی قله ۴۴۵۰ متری قاش مستان پای نهادند و سجده شکر بجا آوردند.از حدود ۸ ساعت صعود قریب به ۶ ساعت آن صرف صعود از یخچال شد.

ساعت ۱۴:۱۵ بسمت پایین حرکت کرده و ساعت ۱۹ کلیه افراد در سلامت کامل به پناهگاه رسیدیم. پس از صرف ناهار و نوشیدن چای   و استراحت ساعت ۲۱ بسمت روستای خفر حرکت کردیم . هوا تاریک شده بود و علاوه بر خستگی با وجود استفاده از چراغ قوه باعث کندی حرکت میشد.در نهایت ساعت ۱۲ شب به روستای خفر رسیدیم و بعد از تعویض لباسها و جابجایی وسایل در ماشین ها ساعت ۱۲:۳۰ از دوستان شیرازی خداحافظی کرده و بسمت محلات حرکت کردیم.

در انتها از زحمات سرپرست برنامه آقای داود حاجی قاسمی تقدیر میگردد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=17059
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : وبلاگ رسمی روستای خفر - سمیرم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.