• امروز : پنجشنبه, ۱۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 7 March - 2024
کل اخبار 24601
2

گزارش صعود به قلل اورین و کمال و سبلان

  • کد خبر : 27203
  • 30 بهمن 1399 - 12:40
گزارش صعود به قلل اورین و کمال و سبلان

شهرستان خوی : بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان استان آذربایجان غربی بعد از مرکز استان، ارومیه بوده و دومین شهر مهم استان آذربایجان غربی به حساب می‌آید جمعیت شهرستان خوی طبق سرشماری سال (۱۳۹۵) برابر با۳۴۸٬۶۶۴نفر، که ازاین تعداد ۱۹۸٬۸۴۵نفر ساکن شهر خوی هستند . 

کوه اورین :  با ارتفاع ۳۵۰۰ متر در کنار روستای «حصار» در فاصله ۳۵ کیلومتری غرب شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی بین دشت الند و دره قطور مشرف بر جلگه خوی واقع گردیده است. این کوه در عرف محلی به نامهای «ذکی داغ» و «ملامحمد داغ» نیز معروف است و در ۱۵ کیلومتری مرز ایران و ترکیه واقع شده است. این کوه از طرف مشرق به شهرستان خوی منتهی می شود و تا روستای «حصار بدلان» راه ماشین رو وجود دارد که تا روستای پسک جاده آسفالته و از آنجا به بعد خاکی است. روستای بدلان آخرین روستای ماشین رو است. اهالی روستای بدلان ترک زبان و روستای حصار کرد زبان  می باشند.     پناهگاه خانه کوه اورین در روستای حصار قرار داردو گنجایش آن حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر است و برق دار می باشد. در صعود به کوه اورین مشکل درگیری با سنگ و صخره وجود نداشته و صعود به سهولت انجام می پذیرد. اورین دارای دو قله است: اورین کوچک با ارتفاع ۳۴۱۷ متر و اورین بزرگ با ارتفاع ۳۵۰۰ متر که دارای طبیعتی  زیبا ومصفی هستند. در مسیر صعود و در ارتفاعات، دریاچه های کوچک و زیبایی قابل رویت هستند ( به زبان ترکی به این دریاچه ها یا بهتر بگوییم آبگیر ها «گل» یا «جل» گفته میشود و به محلی که دریاچه ها واقع شده اند «گل لر» یا «جل لر» می گویند).

  زمان لازم برای صعود از روستای حصار یعنی ضلع غربی ۴ الی ۵ ساعت با گروه بزرگ است.از بالای قله کوههای کشور ترکیه و در صورت صاف بودن هوا کوه معروف آرارات را می توان دید.

قله کمال (سهند) : این قله به ارتفاع ۳۷۰۷ متر از سطح دریا بلندترین نقطه در سلسله جبال سهند می باشد و در بین کوهنوردان به کمال داغی شهرت دارد . این قله   در شمال روستای چیچکلو ، جنوب شرقی روستای مشهور لیقوان و درجنوب روستای ثمر خزان قرار گرفته است . متوسط بارش منطقه بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیمتر بوده که اکثراً در ماههای سرد سال و اوایل بهار به صورت برف در دامنه های آن انباشته می شود . رودخانه رفتوچای که یکی از سرچشمه های رودخانه قزل اوزن می باشد از این قله سرچشمه میگیرد . این رودخانه شعباتی چند از دشت شاه یوردی دریافت داشته و به سمت جنوب جاری می شود . رودخانه سعید آباد چائی از جبهه شمالی این کوه سرچشمه گرفته و پس از مشروب ساختن روستاهای ثمر خزان متنق ایرانق و سعید آباد در نهایت به تلخه رود می ریزد حجم سالانه این رودخانه در حدود ۶۷/۹ میلیون متر مکعب می باشد . دامنه های شمالی قوچ گلی با شیبی ملایم و به وسیله کوههای یانوق داغ ( کوه سوخته ) به جلگه تبریز منتهی می گردد . این کوهها بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ متر ارتفاع دارد و در بعضی از قسمتهای آن کشت گندم وجود هندوانه و نخود به صورت دیم رواج دارد . در جبهه شمالی سهند کوههای بویوک داغ ، لیقوان داغ ، برکت داغی ، دمیرچی داغ ، زری داغ ، الوان داغ ، موتال داغ و قوچ گلی داغ واقع شده اند که مشرف به جلگه تبریز و بستان آباد می باشند .

قله سبلان : ترکی آذربایجانی . ساوالان)، از کوه‌های مرتفع ایران است که در شمال غرب این کشور و در استان اردبیل قرار دارد. سبلان سومین قله بلند ایران پس از دماوند به ارتفاع ۵۶۷۱ متر و علم کوه به ارتفاع ۴۸۵۰ متر، یک کوه آتشفشانی غیرفعال است و این کوه در مرحله فومرولی قرار دارد. ارتفاع قله این کوه ۴۸۱۱ متر است و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد. سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس  مورد توجه گردشگران است. همچنین برخی کوه سبلان را محل بعثت پیامبر ایران (زرتشت می‌دانند. نمونه‌ای از ان در کتاب چنین گفت زرتشت؛ اثر نیچه مشاهده می‌شود که به پایین آمدن زرتشت از کوه سبلان اشاره کرده‌استو از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد می‌شود.

گزارش برنامه : طی ۹ روز ((از تاریخ چهار شنبه ۱۰ مرداد ماه ۹۷ الی جمعه ۱۹ مرداد ماه ۹۷ )) برنامه منظم و طراحی شده موفق شدیم بر فراز بام استانهای آذر بایجان غربی قله زیبای “اورین” و روز جمعه ۱۲ مرداد ماه ۹۷ و روز یک شنبه ۱۴ مرداد ۹۷ قله کمال سهند بام آذربایجان شرقی و در ادامه سفر روز چهارشنبه و پنج شنبه ۱۷ و ۱۸ مرداد ۹۷ قله بی نظیر سبلان ایستاده و سرود ای ایران را به یاد همه همنوردان بخوانیم . در طول سفر گردش در مناطق دیدنی و طبیعت زیبای مناطق خالی از لطف نبود . بازدید از پل معلق و استفاده از زیپ لاین مشکین شهر از جازبه های هیجانی برنامه بود . در راه برگشت از برنامه خبر آسمانی شدن همنورد عزیزم استاد “احمد معرفت” پیشکسوت بزرگ کوهنوردی ایران شیرینی همه برنامه را از یادمان برد و کام همه ما را تلخ کرد افتخار این صعود ها تقدیم به روان پاک استاد معرفت روحشان شاد .

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 

 تصاویری از کل برنامه

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=27203

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.