• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
1
گزارش صعود

گزارش صعود به قله اورين – بام استان آذربايجان غربي

  • کد خبر : 10476
  • 11 آذر 1399 - 0:37
گزارش صعود به قله اورين – بام استان آذربايجان غربي
صعودی موفق بر بام آذربایجان غربی.

ساعت تقريبا ۱۹:۰۰عصر بود که از خوي به سمت کوه اورين حرکت کرديم. مسير از يک بلوار ميگذشت و تابلوي پناهگاه کوهنوردي اورين در ابتداي جاده مشخص بود. از روستاهاي پسک و بدلان که پر از باغ ميوه و درختهاي سپيدار بود عبور کرديم و به ابتداي جاده خاکي رسيديم که به صورت مارپيچ و در شيبهايي که براي ماشين سواري کمي سخت بود به سمت روستاي حصار رفتيم. ساعت ۲۰:۲۰ به روستاي حصار رسيديم و با راهنمايي اهالي روستا آقاي سلمان رضازاده مسئول پناهگاه اورين را پيدا کرديم و با ايشان به پايگاه سپاه روستا رفتيم تا با ارايه مشخصات و کارت ملي و نامه هاي هيئت کوهنوردي خوي که از رئيس اين هيئت آقاي ضيافتي گرفته بوديم مجوز صعود را بگيريم. هماهنگي ها بدون هيچ مشکلي انجام شد. از روستا ۱۰۰متري بالاتر رفتيم و به پناهگاه رسيديم ماشين را در حياط پناهگاه پارک کرديم و از فضاي غروب اونجا بهره برديم. حدود ۲۲:۳۰ از فرط خستگي خوابيديم و صبح روز جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۵صبح بيدار شديم. کوهپيمايي در ساعت ۵:۳۰ صبح و هنگام طلوع آفتاب آغاز شد. گروه کوهنوردي اوج البرز و دوستاني از خوي همراه ما بودند و تصميم گرفتيم با هم صعود کنيم. آقاي اجاقي جلودار و سرقدم شدند و راهنماي خويي عقب دار بودند. هر نيم ساعت پيمايش استراحتي کوتاه انجام مي شد. ساعت حدود ۸صبح مدت ۱۰ دقيقه استراحت کرديم و آب نوشيديم و براي بالا رفتن شيب زير قله‌ آماده شديم. مسير يال شمالي کمي سنگلاخي و برفي بود، ساعت ۱۰:۰۰صبح به همراه  اعضاي تيم بر فراز قله اورين بوديم. يک ساعتي بر روي قله مشغول عکس و فيلم بوديم وداز طبيعت و مناظر اطراف استفاده مي کرديم. ساعت حدود ۱۱:۰۰ فرود را يال جنوب شرقي آغاز کرديم. حدود ۱۱:۵۰ به درياچه پايين قله رسيديم و مقداري تنقلات صرف شد. مناظر دلرباي منطقه خاطرات فراموش نشدني براي ما ساخت. يک تيم که عجله داشتند زودتر از ما به پناهگاه برگشتند و من و دونفر از همنوردان با روال طبيعت گردي در دشتها و کوهپايه هاي اورين عکس مي گرفتيم و به تدريج به سمت روستا مي رفتيم. در راه مقداري اويشن و کاکوتي و پونه چيديم که همان چند مشت گياه براي مصرف يکساله ما بس بود. ساعت ۱۵:۰۰در پناهگاه اورين بوديم و طبيعت زيباي منطقه ما را به شورو شعف رسانده بود. ساعتي گذشت خستگي از تن به در کرديم و ضمن خداحافظي با اقاي رضازاده مدارک را از پايگاه تحويل گرفتيم و به سمت بدلان و خوي بازگشتيم.

نکات اين برنامه:

براي رسيدن به روستاي حصار در فصل هاي سرد و مواقع باران و برف حتما وضعيت جاده اي را بسنجيد چون مقدار حدود ۱۵ کيلومتر خاکي در جاده اي پرشيب و با ريزش سنگ در پيش رو داريد.

مسير زمستاني کوه اورين از روستاهاي ديگري است که راهنماي محلي مي گفت در زمستان از يال جنوب شرقي صعود مي کنيم.

ارتفاع مبدا صعود در پناهگاه حدود ۲۳۸۷متر و ارتفاع قله ۳۶۴۲ متر بود. ارتفاع درياچه بيش از ۳۱۰۰متر است.

در مسير چشمه آب دايمي نديديم اما جويبارهاي فراواني حاصل از ذوب برفها وجود داشت. آب درياچه هم زلال بود اما شايد قابل شرب نباشد.

گونه هاي جانوري نظير پرندگان متنوع و رنگارنگ و گياهان و گلهاي وحشي بسياري مشاهده شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=10476

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.