• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
1
گزارش صعود:

گزارش صعود به قله بل استان فارس (طرح سیمرغ) ۱۴ و ۱۵ خرداد ۱۳۹۹

  • کد خبر : 4349
  • 13 آبان 1399 - 3:07
گزارش صعود به قله بل استان فارس (طرح سیمرغ) ۱۴ و ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
گزارش صعود به قله بل استان فارس (طرح سیمرغ) ۱۴ و ۱۵ خرداد ۱۳۹۹

کوه بل بلندترین قله کوهستان سفید از منطقه زاگرس مرکزی و بلندترین کوه استان فارس می باشد. که در بخش مرکزی شهرستان اقلید واقع شده است. ارتفاع قدیم قله ۴۰۵۰ متر و جدیدا با دستگاه های مدرن ارتفاع ۳۹۶۰ اعلام شده است. روز چهارشنبه ۱۴خرداد ۹۹ با گروهی ۱۲ نفره از اعضا و مهمان به مقصد قله بل (بام استان فارس) حرکت خود را آغاز کردیم.

 

پوشش گیاهی منطقه : شرین بیان، گل گاوزبان، کتیرا و… که البته در فصل صعود ما گل های سنبل وحشی زیبایی خاصی به منطقه داده بودند.

جانوران منطقه : خرگوش ، گراز، روباه ، سمندر و…

چهارشنبه ۱۴ خرداد:

ساعت ۸:۳۰ از شیراز با یک دستگاه مینی بوس هیوندا به مقصد اقلید حرکت کردیم. مسیر حرکت را از سد درود زن و شهرستان آسپاس انتخاب کردیم. ساعت ۱۳ به شهر سده و تفرجگاه قدمگاه رسیدیم. منطقه ای با پوشش گیاهی زیبا و خوش آب وهوا که چشمه و رودخانه پرآب دارد.

تا ساعت ۱۶ در قدمگاه استراحت کردیم. ساعت ۱۷ به اقلید رسیدیم . آقای قربانی راهنمای منطقه به ما پیوست و به همراه ایشان از باغات و مناطق زیبای اقلید از جمله فسارود و چشمه چغور سیاه دیدن کردیم .

محل اسکان ما خوابگاه تربیت بدنی در نظر گرفته شد زیرا ظرفیت خانه کوهنورد بعلت همایش کوهنوردی تکمیل شده بود. ( هماهنگی جهت اسکان در این دو محل باید از روزهای قبل انجام پذیرد )

ساعت ۲۱:۳۰ در خوابگاه شام خوردیم، کوله ها را برای صعود آماده کرده و ساعت ۲۳ اعلام خاموشی و خواب زدیم .

پنج شنبه ۱۵ خرداد:

۴:۳۰ صبح بیدار باش اعلام شد. ساعت ۵:۱۰ سوار مینی بوس شدیم . مسیر از جاده خاکی کنار کارخانه قند می باشد که ۹ کیلومتر جاده خاکی تا پای کوه می باشد .

ساعت ۶ به پای کوه رسیدیم و گروه به راهنمایی آقای قربانی و سرپرستی خانم علیا مکتبی فرد آماده حرکت شد. عقب دار گروه هم بر عهده آقای علی انوری پور بود.

مسیر پس از گذراندن ۲۰ دقیقه شیبی حدود ۳۰ درجه شروع می شود. که پس از طی یک ساعت کوهنوردی در مسیری پاکوب و مشخص به چشمه ای صاف و زلال می رسیم. این مکان برای صرف صبحانه بسیار مناسب است. لازم به ذکر است در این محدوده تلفن همراه آنتن ندارد.

۷:۳۰ پس از صرف صبحانه به طرف پناهگاه حرکت کردیم. شیب بیشتر شده است.

پس از حدود ۵/۱ ساعت به دشت بزرگ و زیبایی که پناهگاه در آن منطقه میباشد رسیدیم. این محل بسیار ساده اما کاربردی می باشد. دو عدد سرویس بهداشتی تعبیه شده و چشمه آب که برای راحتی کوهنوردان لوله گذاری شده است. پناهگاه هم تلفن همراه آنتن ندارد.

حدود ۴۵ دقیقه در این مکان اطراق کردیم. به تصمیم راهنما مسیر سمت راست را برای صعود انتخاب کردیم. شیب در مسیر پیش رو بیشتر میشود (در حدود ۴۵ درجه).

در این مسیر دیدن گل های سنبل وحشی و گل سنگ های زیبا، خستگی را از تن به در میکند.

گروه با همدلی و گام های هماهنگ و استوار در کنار یکدیگر در ساعت ۱۲ ظهر به قله رسیدند و سرود ای ایران را باهم خواندند.

هوا بسیار خوب و فرح بخش بود. یک ساعتی بعد از گرفتن عکس بعلت شلوغی به طرف پناهگاه حرکت کردیم. از مسیر زیگزاگ برگشتیم ساعت ۱۴:۳۰ در پناهگاه ناهار خوردیم. ساعت ۱۵:۳۰ بطرف پایین راه افتادیم. بعلت آسیب دیدگی پای یکی از همنوردان مسیر برگشت سرعت کمتری گرفت. ساعت ۱۸ به پای مینی بوس رسیدیم .

ساعت ۱۹:۳۰ از خوابگاه به سمت شیراز حرکت کردیم و ۱۲ شب به شیراز رسیدیم .

برای مشاهده سایر عکس های این برنامه، کلیک کنید.

اسامی شرکت کنندگان:

خانم ها نغمه ابوقداره ، احلام جارزاده ، مژده برخوردار، زهرا ایزدخواستی ، زهرا طاقدیس ،صدیقه محمدی ، احترام شبانی ،تهمینه جهانخواه ، علیا مکتبی فرد(سرپرست) و آقایان کریم بزمی ، منصور آیینه وند ، علی انوری پور

راهنما: آقای اصغر قربانی

گزارش از: خانم علیا مکتبی فرد

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4349

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.