• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24561
3

گزارش صعود به قله بیرمی بوشهر

  • کد خبر : 19795
  • 02 بهمن 1399 - 12:54
گزارش صعود به قله بیرمی بوشهر
گزارش صعود به قله بیرمی بوشهر

استان بوشهر : از استان‌های جنوبی ایران و هفدهمین استان بزرگ کشور به لحاظ مساحت است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. مرکز این استان بندر بوشهر می‌باشد.این استان به‌علت قرار گرفتن در ساحل استراتژیک خلیج فارس، صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی،وجود ذخایر نفت و گاز پارس جنوبی و شمالی کشاورزی و نخلداری و وجود نیروگاه هسته‌ای از اهمیّت راهبردی و اقتصادی برخوردار است؛ به گونه‌ای که پایتخت انرژی ایران لقب گرفته‌است. استان بوشهر از شمال به قسمتی از استان خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد از شرق به استان فارس از جنوب و غرب به خلیج فارس و از جنوب شرق به قسمتی از استان هرمزگان محدود است. این استان با مساحتی حدود ۲۷٬۶۵۳ کیلومتر مربّع، جمعیّتی برابر ۱۱۶۳۴۰۰نفر دارد. استان بوشهر با خلیج فارس بیش از ۷۰۷ کیلومتر مرز دریایی دارد. استان بوشهر بین ۲۷درجه و ۱۹دقیقه تا ۳۰درجه و ۱۶دقیقه عرض شمالی و ۵۰درجه و ۱دقیقه تا ۵۲درجه و ۵۹دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرار دارد.

 

برازجان : دومین شهر بزرگ استان بوشهر از نظر جمعیت است و در ۶۵ کیلومتری شمال شرق بندر بوشهر و بر سر راه ارتباطی و بازرگانی شیراز به کازرون به بوشهر و در ارتفاع ۸۰ متری از سطح دریا واقع شده‌است .نام‌های قدیم شهر به ترتیب تااوکه، برازگان و برازجان بوده‌است] برازجان یکی از مراکز تمدنی در دوران هخامنشی به‌شمار می‌آید. بقایای کاخ کورش در برازجان پیدا شده‌است.اطراف برازجان می‌توان مناظر زیبایی از نخلستان‌ها دید. این نخلستان‌ها متراکم‌ ترین نخلستان‌های کشورند. همچنین دژ برازجان بزرگ‌ترین بنای تاریخی استان بوشهر است.مردم شهر به گویش لری جنوبی دشتستانی حرف می‌زنند.

 

اَهرَم : شهری است واقع در استان بوشهردر کشور ایران. اهرم مرکز شهرستان تنگستان است اهرم بر ۲۸ درجه و ۵۳ دقیقه عرض شمالی و ۵۱ درجه ۱۵ دقیقه طول شرقی قرار دارد. اهرم در فاصله ۵۵ کیلومتری جنوب شرق بوشهر واقع است اهرم ۵ هزار اصله نخل دارد. شمار زیاد نخلستان‌ها باعث کندی در گسترش ساخت‌وساز در این شهر شده‌است. گردشگری و سرشت مردم اهرم چشمه آب گرم اهرم به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است و همه ساله مسافران بسیاری از اقسی نقاط کشور به دیدن این جاذبه تفریحی می‌آیند. گفتنی است که در سال ۱۳۸۶، چشمه آبگرم اهرم بوشهر به‌عنوان دهکده نمونه آب درمانی در ایران انتخاب شد. دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر عبارتند از: قلعه زائر خضر خان تنگستان قلعه کلات، امامزاده ابراهیم، امامزاده جعفر، منطقه خائیز، سد انحرافی اهرم و آب درمانی قوچرک واقع در امامزاده زین الشهدا می‌باشد. دلوار و ساحل زیبای آن از دیگر جاذبه‌های اهرم است.

 

کوه بیرمی : با ارتفاع کوهنوردی ۱۹۵۰ متر بلند ترین قله ی منطقه استان بوشهر است (بیس صعود ۳۲۵ متر). این قله در حدود شمالشهرستان خورموج( تنگستان) از توابع استان بوشهر و بعد از شهرستان برازجاناست . با توجه به آب و هوای منطقه که جزء مناطق گرمسیری است و دمای آن درفصل تابستان به حدود ۵۵ درجه می رسد و فصلهای بدون باران زیادی دارد اینکوه در گروه کوه های خشک قرار دارد که صعود به آن در ماه های سرد سال وبارشهای فصلی امکان پذیر است .این کوه با شیبزیاد و از نوع سنگی است که به ندرت در آن خاک قابل مشاهده است . با توجهبه شیب و نوع سنگ کوه صعود معمولا در دو مرحله انجام میشود .

 

گزارش برنامه : در سفر نوروزی که ازتاریخ پنج شنبه ۲/۱/۹۷ و ازمنطقه شهرستان ایذه شروع شده بود پس از بازدید از منطقه سوسن همراه با همنوردان عزیزم آقایان چراغی و عالی پور . از جاده ای کوهستانی وارد استان بوشهر شدیم و بازدید از جزیره زیبای خارگ و جزیره خالی از سکنه و بکر خارگو بسیار مفرح و زیبا بود ( یاداور میشوم برای ورود به جزیره خارگ نیاز به مجوز از طریق ارگان های دولتی مستقر در این جزیره است . ولی با تماس با جناب آقای مژده لیدر مهربان گردشگری جزیره خارک میتوان جهت بازدید وامکانات شب مانی به عنوان گردشگر هماهمگ شد ۰۹۱۷۶۲۸۲۹۸۷) . در تاریخ پنج شنبه ۹/۱/۹۷ وارد منطقه اهرم بوشهر شدیم و پس از طی مسیری کوهستانی وارد منطقه گردشگری خاییز شدیم و سپس در روستای بنیان در کمپ جمعیت هلال احمر این روستا مستقر شده و با راهنمای کوهستان مرد بسیار مهربان و آشنا به مسیر و از فعالان هلال احمر جناب آقای ماهر آشنا شدیم (۰۹۱۷۳۷۰۰۹۸۹) سپس همنوردان مشهد نیز به جمع ما پیوستند . و شب مانی در کمپ هلال احمر. صبح روز جمعه ۱۰/۱ ۹۷ ساعت ۴صبح به قصد صعود به قله بیرمی حرکت از روستای گیشی و از مسیر تنگ روان شروع و در یک روز به یاد ماندنی و مفرح موفق به صعود قله بسیار طولانی بیرمی شدیم . شایان ذکر است که برای صعود به این قله وجود راهنمای محلی نیاز است .و نکته دیگر این که برای صعود به این قله هماهنگی با هیات کوهنوردی منطقه تنگستان (شهرستان اهرم ) ضروری میباشد برای هماهنگی میتوانید با همنورد مهربان و دوست داشتنی جناب آقای حیدر پور ریاست محترم هیات کوهنوردی تنگستان تماس بگیرید . (۰۹۱۷۴۰۲۹۸۲۷) . در بازگشت سفر به سی سخت و عبور از گردنه بیژن و دیدن کوه زیبای دنا از جاذبه های برنامه بود . در پایان جا دارد که در این گزارش از همه همنوردان عزیز و توانمند مشهد تشکر نمایم و به ویژه راهنمای مهربان آقای ماهر و آقای حیدر پور عزیز تشکری ویژه داشته باشم . با آرزوی سلامتی برای این عزیزان .

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=19795
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : کوهنوردان آزاد صفحه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.