• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
4

گزارش صعود به قله بیرمی

  • کد خبر : 5083
  • 18 آبان 1399 - 12:32
گزارش صعود به  قله بیرمی
گزارش صعود به قله بیرمی استان بوشهر

گزارش صعود:

گروه کوهنوردی بوم‌گرد

دومین برنامه از طرح سیمرغ

صعود به قله بیرمی ( ۱۹۶۰ متر )

تاریخ اجرای برنامه: پنجشنبه ۱۶/۱۲/۱۳۹۷
مدت زمان اجرا: یک روز
تعداد چشمه در مسیر: ۱چشمه
موقعیت جغرافیایی : استان بوشهر – شهرستان اهرم – شمال روستای گشی
مسافت رفت و برگشت:  ۲۵ کیلومتر
مدت زمان صعود: ۸ساعت و ۳۰ دقیقه
مدت زمان فرود: ۹ ساعت و ۳۰ دقیقه
مدت زمان فرود گروه دوم: ۱۳ ساعت
تعداد نفرات گروه: ۲۱ نفر
تعداد نفرات صعود کرده: ۱۹ نفر


آنتن دهی موبایل: در دره آنتن دهی موبایل ضعیف بود.بعداز قرارگیری روی یال و روی قله موبایل آنتن داشت
سرپرست برنامه: پرویز شجاعی پارسا و مهدی تفضلی
اعضا شرکت کننده :
خانم‌ها: پروانه نقلی، زهره حسین دوست دهکا، معصومه درواه، فرناز شبیری، مریم خیری
آقایان: ایمان برومند‌فر، بهزاد پور مهران، مهدی تفضلی، امیر دژستان، سعید زمانی، شاهرخ ساسان، پرویز شجاعی پارسا، محمد رضا عامری مهابادیان، علیرضا کریمی، سید علی موسوی، محمد ذوالفقار، محمود آقایی حاجی آقا، سعید نظام الشعرایی، فرشید مظاهری و عباس نیک انجام و سعید یوسفی موسی آبادی
راهنمای محلی: مرتضی جنگجو
سرقدم: شاهرخ ساسان

در جنوب رشته‌کوه زاگرس، کوهستان‌هایی سخت و صخره ای با ارتفاعی کمتر از ۲۰۰۰ متر وجود دارند و با اینکه ارتفاع آنها بنظر کم می آید ولی صعود به آنها کار سخت و دشواری ست . کوهستان پازنان یا بیرمی در شمال خورموج و در شرق اهرم در استان بوشهر یکی از این قلل سرسخت، سنگی و صخره‌ای ست که با ۱۹۶۰ متر بلندترین قله این استان نیز محسوب میشود.

این کوهستان در گروه کوههای خشک و با شیب زیاد از نوع سنگی محسوب میشود که به بام بوشهر نیز معروف است و بهترین زمان صعود به این قله از آبان تا فروردین ماه هر سال می باشد.

طبق برنامه از پیش تعیین شده گروه ۲۱ نفره ما در تاریخ ۱۴ اسفند ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۷ تهران را به مقصد استان زیبای بوشهر ترک کرد. پس از ۱۵ ساعت رانندگی و نیز صرف صبحانه در هتل بیشابور کازرون راهی تنگ چوگان و شهر تاریخی بیشابور میشویم تا از این شهر تاریخی و نقش برجسته های زیبا در استان فارس دیدن کنیم.

بخاطر بازدید از دژ برازجان که خاطرات زیادی در دل نهفته داشت، توقف کوتاهی در شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان داشتیم. پس از صرف نهار در رستوران میداف، یکی از بهترین رستوران‌های شهر بوشهر به سوی دلوار رهسپار شدیم تا در آخرین قسمت از بازدیدهای خود از موزه و خانه رئیسعلی دلواری دیدن کنیم. با هماهنگی قبلی و در ساعت ۲۰ به اقامتگاه بیرمی در روستای بنیون رسیدیم و تمامی گروه با جمع جور کردن وسایل صعود و صرف شام در ساعت ۲۲ به استراحت مشغول شده تا صبح زود بتوانند با یک استراحت خوب و انرژی مضاعف به بام بوشهر صعود نمایند.

روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه ساعت ۴:۱۰ دقیقه بامداد در تاریکی و خنکای شب صعود خود را به همراه راهنمای محلی بنام مرتضی جنگجو از روستای گشی و از ارتفاع ۳۷۰ متری از سطح دریاهای آزاد شروع کردیم. از کنار نخل های زیبا و نیز جوی آبی کوچک که در دره جاری بود مسیر را ادامه می دهیم تا پس از یک ساعت به ابتدای شیب های تند کوهستان بیرمی رسیدیم.

طبق اطلاعات بدست آمده از دیگر کوهنوردان متوجه میشویم که برای رسیدن به قله بیرمی می بایست ۷ خان سنگی را پشت سر بگذاریم تا به بام بوشهر برسیم. طبق برنامه و با هماهنگی دیگر همنوردان طی هر ساعت کوهپیمایی یک بار و بمدت ۱۰ دقیقه استراحت می نماییم تا با خوردن تنقلات و آب تجدید قوا نماییم.

در ساعت ۶ صبح با روشن شدن هوا و نیز ارتفاع گرفتن گروه، میتوانیم سرسبزی و زیبایی های مسیر پشت سرمان را مشاهد کنیم. شاهرخ ساسان سرقدم گروه آهسته ولی پیوسته شیب های تند کوهستان پازنان را بالا میرود و همنوردان نیز در پشت سر او و در یک صف منظم تمامی تلاش خود را جهت رسیدن به قله بکار می‌گیرند.

در حدود ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه و در ارتفاع ۱۸۶۰ متری به ابتدای خط الراس پازنان رسیده و همنوردان با مشاهده شهر خورموج و طبیعت و کوهستان زیبای استان بوشهر به وجد می آیند.

با دیدن یک دکل مخابراتی این تصور برای همه ایجاد میشود که تا قله بیرمی راهی نیست ولی برای رسیدن به قله اصلی باید در حدود ۳ کیلومتر دیگر در مسیری سنگی و با شیبی ملایم به سمت جنوب شرقی ادامه مسیر دهیم تا در نهایت در ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه و در ارتفاع ۱۹۶۰ متری به قله دیدنی بیرمی برسیم. قبل از رسیدن به قله و در فاصله یک کیلومتری، ۳ نفر از همنوردان از ادامه مسیر انصراف داده و ترجیح میدهند به استراحت بپردازند و از طبیعت بکر کوهستان استان بوشهر بیشتر لذت ببرند.

در ساعت ۱۳ و پس از گرفتن عکسهای یادگاری تکی و دسته جمعی تصمیم می‌گیرم که هر چه سریعتر به سمت پایین کوه و روستای گشی ارتفاع کم کنیم. در این برنامه مسیر بازگشت کمی طولانی تر از مسیر صعود شد چرا که در حدود ساعت ۱۵ کم کم متوجه شدیم که چند نفر از همنوردان بخاطر درد از ناحیه زانو به آهستگی در حال فرود هستند که همین امر باعث شد تا طبق تصمیم سرپرست گروه، تیم به دو قسمت تقسیم شود.

گروه اول به سرپرستی مهدی تفضلی به همراه ۱۸ نفر و در حدود ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه و گروه دوم به سرپرستی پرویز شجاعی پارسا به همراه دو نفر از همنوردان در حدود ساعت ۲ بامداد به ابتدای مسیر صعود، خود را به روستای گشی می‌رسانند.

در این برنامه وجود راهنمای محلی بسیار مفید و ضروری می‌باشد و حتی اگر دستگاه جی پی اس هم دارید حتما از وجود راهنمایان مجرب محلی جهت صعود و فرود به بام بوشهر استفاده نمایید.

در نهایت جهت صرفه جویی در وقت پس از رسیدن گروه دوم و در ساعت ۳ بامداد ۱۸ نفر از همنوردان به سمت تهران رهسپار شدند و پس از ۱۹ ساعت رانندگی در ساعت ۲۲ روز جمعه ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۷، همنوردان با کلی خاطرات زیبا و فراموش‌نشدنی به میدان آرژانتین رسیدند. قابل ذکر است ۴ نفر از همنوردان ترجیج دادند با پرواز ساعت ۱۲ ایران ایر روز جمعه خود را به تهران برسانند.

نویسنده: پرویز شجاعی پارسا

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=5083

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.