• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
2

گزارش صعود به قله خلنو

  • کد خبر : 17398
  • 19 دی 1399 - 10:05
گزارش صعود به قله خلنو

ساعت از چهار و سی دقیقه گذشته و دوستان همنورد جلوی درب اصلی اداره منتظربودند. دقایقی بعد یک دستگاه ون سبز رنگ با شش صندلی برای بردن نُه نفر اعلام حضور می کند اما شوق کوهنوردی و رفتن به دامان طبیعت که این چیزها حالیش نیست.

 

اینجاست که شاعر می فرماید :

نمک در نمکدان شوری ندارد دل من طاقت دوری ندارد !

 

قله خلنو بزرگ سومین قله مرتفع البرز مرکزی واقع در شمال شمشک و رودبار قصران از شمال به دره رودخانه وارنگرود از شرق به دشت لار و از غرب به وسیله خط الراس هرزه کوه به منطقه دره رودخانه کرج چالوس متصل می گردد از هر سوی دارای شیب های تندی است این قله يكي از پر آوازه ترين كوهاي البرز در قلب البرز مركزي مي باشد قله اي ناپيداست و با آباديهاي پيرامون خود فاصله قابل توجهي دارد . از كوههاي پيرامون آن مي توان به هرزه كوهها ، برج خلنو و ورزاها نام برد . خلنو ۲قله دارد . خلنو بزرگ (۴۳۷۵) و خلنو کوچک ( ۴۳۵۰)سرچشمه اصلی رودخانه وارنگرود بوده که سرچشمه و مبداء و منبع اصلی دریاچه سد کرج می باشد .

ساعت شش و سی دقیقه صبح :

روستای لالان در منطقه رودبار قصران از توابع فشم.

ما با عبور از داخل روستا بطرف تنگه راه افتادیم.گیاهان بزرگ با برگ های پهن دو طرف مسیر را گرفته و صدای رودخانه در میان دره طنین انداز بود. هوای خنک و مطبوع و لکه های کوچک ابر خبر از پایداری هوا می دهد ( البته ما پیشتر پایداری هوا را از سایت های هواشناسی فهمیده بودیم )

از روستا خارج شدیم و در باغ های کنار رودخانه بطرف تنگه پیش می رفتیم ، کمی جلوتر به سکویی رسیدیم که لوله نسبتا بزرگی از آن خارج شده و آب خنکی از آن روان بود. توقف کردیم و نوشیدیم و همنوردان قمقمه ها را پر کردند و سپس به راه خود ادامه دادیم.

وقتی به تنگه لالون رسیدیم چشم ها به دنبال مناسب ترین قسمت رودخانه این سو و آن سو می دوید که خوشبختانه در قسمتی از رودخانه تخته چوبی برای عبور گذاشته بودند و ما هم فرصت غنیمت شمردیم اما… برای دفعات بعد باید به آب میزدیم ولی بجای درآوردن کفش ها و اتلاف زمان، با جسارت تمام گذشتیم و زمان را خریدیم.

اینجا دوباره شاعر می فرماید :

چنین دل به آب زدن امتحان غیرت بود جوراب و کفش خشک برای ما حسرت بود

آفتاب از میان کوه ها خودنمایی می کند و روی رودخانه گهگاهی پل های زیبای برفی دیده می شود ،چشمه ها و آبشارهای کوچک در بازتاب نور خورشید نمایش زیباتری دارند. این صحنه ها واقعا تعبیر و تجسم بدیعی از زیبایی است.

مسیر پاکوب را بطرف تلخ آب ادامه دادیم اما متاسفانه چشمه تلخ آب کاملا خشک شده بود ولی در عوض چشمه قرمز زنگ آب هنوز پرآب و جوشان بود.

با عبور از منطقه تلخ آب (یا بهتر بگویم زنگ آب)و با کمی انحراف از مسیر پاکوب بطرف آبشار حرکت کردیم . در میانه ی راه گل های کوچک زرد و بنفش در بستری از پونه های کوهی ما را وادار به توقف کرد. با دوستان عکس یادگاری گرفتیم، واقعا چشم ها از دیدن این همه طراوت و زیبایی خسته و اشباع نمی شد.

می دانستیم که راه زیادی مانده و بایستی پیش از تاریک شدن هوا بازگردیم بنابراین بسرعت راه افتادیم و حدود ساعت نه صبح به آبشار زیبای لالون رسیدیم.از میان صخره هایی که آبشار را بوجود آورده بودند بالا رفتیم و برای صرف صبحانه در کنار چشمه که چند متر بالاتر از آن قرار داشت توقف کردیم.

توقف مان نسبتا طولانی شد و بعد از چهل و پنج دقیقه با شکم هایی مملو از خوردنی های خوشمزه دوباره راه افتادیم.

مسیر پاکوب از آبشار تا تنگه ورزا زیر برف ناپیدا بود و قسمت هایی هم که برف نداشت مسیر به سختی قابل شناسایی بود. سرانجام با مشقت فراوان خود را به گردنه ورزا رساندیم. در واقع از آبشار تا گردنه دو ساعت راه است اما بدلیل خارج شدن از مسیر پاکوب با نیم ساعت تاخیر یعنی ساعت دوازده و سی دقیقه به گردنه رسیدیم.

از گردنه ورزا تا خلنو بزرگ دو راه وجود دارد:

۱) مسیر برج – تیغه های ژاندارک – خلنو کوچک و سپس خلنو بزرگ.

۲) مسیر کاسه اسب چال به خلنو بزرگ.

مسیر اول برای صعود تا حدودی فنی می باشد زیرا برای عبور از تیغه های ژاندارک نیاز به دست به سنگ شدن دارد و استفاده از طناب و حمایت توصیه می شود. از سوی دیگر فصلی که ما برای صعود انتخاب کرده بودیم پوشیده از برف بود بنابراین ما مسیر دوم یعنی عبور از کاسه اسب چال را انتخاب کردیم مسیری که تا به حال نرفته بودیم و شناخت لازم را نداشتیم. اما به هر حال مسیر بی خطرتری محسوب میشد آن هم در آن فصل از سال.

با عبور از مسیر اسب چال ناگهان باد فروکش می کند و سکوت همه جا را فرا می گیرد و فقط صدای کوبیده شدن برف را زیر پا می شنوی. منطقه اسب چال مانند کاسه ای پر از برف زیر نور خورشید کوره ای از اشعه ماوراء بنفش است و عدم استفاده از کرم ضدآفتاب و پوشش مناسب به پوست آسیب جدی وارد می کند.

از اسب چال بالا رفتیم و حالا از نه نفر تنها پنج نفر به مسیر ادامه دادند (چهار مرد و یک خانم) و بقیه دوستان ترجیح دادند از همانجا برگردند.

 

شاید باورتان نشود ما در چند قدمی قله، مسیر را اشتباه رفتیم و بجای رفتن بسمت غرب و صعود به قله بطرف شرق و قله ای اشتباهی حرکت کردیم به نزدیکی قله مجاور خلنو که رسیدیم فهمیدیم که چه اشتباهی شده است ولی دیگر زمان زیادی نداشتیم ما در چند قدمی قله از مسیر منحرف شده بودیم و با حسرت به خلنو نگاه می کردیم. ساعت سه بعدازظهر بود و زمان بازگشت فرا رسیده بود.

 

نفرات شرکت کننده : ۱- هانیه خطیون ۲- محمد مهدی بقایی ۳ – کیوان بیدل ۴- عبدا… سلطان محمدی ۵-محمد باقر اسماعیل زاده ۶- رامین دوانی ۷- منصور عمادی ۸- محمد ریاحی ۹- مهرداد شامنصوری

گزارش : بقایی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=17398

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.