• امروز : سه شنبه, ۱۵ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 5 March - 2024
کل اخبار 24597
3

گزارش صعود به قله سبلان از مسیر جنوبی ( آلوارس )

  • کد خبر : 15869
  • 09 دی 1399 - 19:58
گزارش صعود به قله سبلان از مسیر جنوبی ( آلوارس )
گزارش صعود به قله سبلان از مسیر جنوبی ( آلوارس )

سبلان ترکیساوالاننام کوهی است مرتفع در شمال غرب کشور ایران و در استان اردبیل، سبلان سومین قله بلند ایران و یک کوه آتشفشانی غیر فعال است. ارتفاع قله این کوه ۴۸۱۱ متر است و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار داردسبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی معروف الوارس مورد توجه گردشگران می‌باشد.صعود به قله سبلان از جبهه اصلی (شمالی) ساده بوده و کوهنوردان معمولی به راحتی صعود تابستانه را در چند ساعت (صبح تا ظهر) انجام می‌دهند. جبهه جنوبی سخت ترین راه صعود به این قله می‌باشد که از سنگهای بزرگ تشکیل شده‌است. پیست اسکی الوارس که یکی از مجهزترین پیستهای اسکی ایران است در این مسیر قرار دارد.سبلان مقدس‌ترین کوه ایران است. گفته می‌شود که مزار یکی از پیامبران در قله سبلان قرار دارد و بنا بر باورهای مردم این مزار، مزار زردشت است.

یست اسکی آلوارس مبدا صعود از جبهه جنوبی می باشد. پیست اسکی آلوارس از سرعین حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و راه آن آسفالت می باشد. قبل از رسیدن به پیست اسکی تقریبا ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر مانده به پیست اسکی الوارس در سمت چپ راه شوسه عشایر به چشم می خورد،  که در امتداد کوه بالا رفته.  مسیر را می توان با ماشین شاسی بلند در حدود ۲۰ دقیقه تا محل اخرین چادر های عشایر طی کرد و با پای پیاده حدودا ۳ ساعت زمان میبرد .

البته در مسیر جبهه جنوبی هیچ پناهگاه یا جان پناهی وجود ندارد و بایستی برنامه صعود طوری تنظیم شود که بتوان در کنار چادرهای عشایر شب را سپری کرد. از کنار آخرین چادر های عشایر  مسیر اصلی صعود شروع می شود و تا قله بسته به سرعت حرکت ۵ الی ۶ ساعت کوه پیمایی نیاز خواهد بود.

جبهه جنوبی سخت‌ترین راه صعود به این قله می‌باشد که از سنگ‌های بزرگ تشکیل شده‌است.

 

پرده اول صعود

طبق قرار قبلی در ساعات ۵ صبح با بچه ها از اولین ایستگاه سوار ماشین شدیم و بعد طی مسیر به بقیه بچه ها که سوار یک ماشین دیگه شده بودن و در میدان بسیج منتظر ما بودن رسیدیم و در ساعت ۳۰/۵ تبریز را به مقصد سرعین برای رسید به پیست اسکی آلوارس و از انجا به پای کوه جبهه جنوبی سبلان ترک کردیم.

پرده دوم ابتدای صعود

ساعت ۳۰/۹ به پیست اسکی رسیدیم و بعد از جمع و جور کردن وسایل ، چون قصد برنامه گروه برای صعود یک روزه به قله بود لذا تصمیم براین شده که قسمتی از راه را بوسیله یک دستگاه نیسان طی کنیم که خیلی در این صعود مار ا پیش انداخت .لازم به توضیح است این قسمت راه با پای پیاده حدود ۳ ساعت طول میکشد که با ماشین در عرض ۲۰ دقیقه طی شد و ما در ساعت ۵۰/۱۰ صبح در پای کوه بودیم و در ساعت ۱۱ صعود اصلی شروع شد .

پرده سوم صعود از پای کوه جبهه جنوبی

در این قسمت مسیر، ابتدای مسیر با شیب ملایمی  شروع میشود تا ابتدای دره که وقتی وارد دره میشویم با یک شیب تند که همراه با شن است روبرو میشویم که این باعث کندی در صعود میشود ، لازم به توضیح است که در این روز هوای قله و اطراف آن از لحاظ جوی خوب نبود و سرمای شدیدی بر منطقه حاکم بود و مه غلظی همه جا را گرفته بود که در بعضی وقتها باعث کندی در مسیر یابی ما میشد و دید تا حدود ۵ تا ۷ متر بود که  با حوصله  و متانت این مسیر را ادامه دادن و حدود ساعت ۱۴ این شیب را به پایان رساندیم  و وارد  ادامه مسیر که از روی یخجالهای برفی بود شدیم ( از این قسمت به بعد بعلت ضعف بدنی اینجانب به همراهی یکی از همنوردان به پایین برگشتم و بقیه مسیر از زبان بچه ها نوشته شده ) که این قسمت مسیر نیز با توجه به شنی بودن خیلی مشکل بود که بعد طی این مسیر ساعت ۲۰/۱۷ به سنگ محراب میرسن و از این قسمت مسیر به علت سرمای شدید و وزش باد حرکت به کندی صورت میگرد که در ساعت ۰۵/۱۸ بچه ها وارد دریاچه زیبا و یخ زده  قله سبلان میشوند که به علت سرمای شدید ، به گرفتن چند عکس بسند میکنن و زود قله را به طرف مسیر برگشت ترک میکنند .

پرده چهارم برگشت ازقله

ساعت ۳۰/۱۸ بچه ها قله را ترک کرده و وارد مسیر برگشت میشوند که با توجه به  خستگی ولی بخاطر اینکه به تاریکی شب نخورن تا وارد شدن به ابتدای مسیر دره آلوارس بدون هیچ توقفی مسیر برگشت را ادامه میدهن تا از بالای دره چادرهای عشایر نمایان میشود که در این جا ساعت ۱۵/۲۰ بود که بجه برای استراحت حدود ۵ دقیقه توقف کردن و بعد دوباره شروع به فرود کردن که به علت شیب تند مسیر خیلی به آرامی این کار صورت میگرفت که بعد از رسید به پایین دره با دعوت سه تن از کوهنوردان اردبیلی بچه ها برای صرف چای و استراحت کوتاه توقف میکنن. و بعد از کمی استراحت شروع به حرکت میکنن که ساعت ۲۲ به چادر های عشایر رسید ن .

پرده چهارم ادامه مسیر برگشت در تاریکی شب تا ایستگاه پیست آلوارس

وقتی بچه ها به چادر عشایر رسیدن من و یکی دیگه از بچه های گروه همراه با آقای جواد نجات و دوستاشو که برا صعود در این منطقه کمپ زده بودن منتظر آنها بودیم و بلافاصله بچه با پذیرای گرم آقای نجات و دوستاشو خستگی صعود سخت را از تن بیرون کردن و بعد گرفتن چندتا عکس یادگاری ساعت ۳۰/۲۲ از دوستان عزیزمان خداحافظی کردیم و مسیر را در تاریکی مطلق به طرف پیست آلوارس ادامه دادیم که در جای خود یک بازگشت به یادماندی در منطقه سبلان برای ما بود . و بعد گذر از کنار چادرهای عشایر و دست و پنجه نرم کردن با سگهای عشایر ساعت ۳۰/۲۴ به پیست رسیدیم و بعد از استراحت کوتاه به دلیل عدم همکاری نگهبان پیست مجبور شدیم محل را به طرف شهر سرعین ترک کنیم و حدود ساعت ۳۰/۱ نصف شب به سرعین رسیدم به دلیل خستگی بدون خوردن شام و … کیسه خوابها را بازکردیم در هوای خوب شهر سرعین به استراحت پرداختیم .

پرده پنجم بازگشت به تبریز و پایان برنامه

شب قبل همه میگفتن تا ظهر میخابم و هر کدوم یه چیزی میگفتیم که بعد خوابیدن بدون اینکه کسی ما رو بیدار کنه همه راس ساعت ۷ صبح بیدار شدیم و بعد کمی صحبت که چکار بکنیم بعلت شلوغی بیش از حد شهر سرعین  تصمیم گرفتیم به تبریز برگردیم و وسایل را جمع و جور کردیم و حرکت کردیم و در شهر سراب برای صرف صبحانه توقف کردیم و بعد از  آن به طرف تبریز حرکت کردیم که ساعت ۴۵/۱۲ در تبریز بودیم و بچه بعد خداحافظی از هم جدا شدن .

در اینجا جا دارد از آقای جواد نجات و همنوردانش بخاطر پذیرای گرمی که از ما کردن تشکرکنیم و برای همه آنها صعود های موفقی را آرزو کنیم .

  نکات قابل ذکر :

۱- مسیر جنوبی سبلان پیست اسکی آلوارس مسیری کاملا بکر و دست نخورده است .
۲- افرادی که برای اولین بار این مسیر را می روند مسیر کاملا گنگ ، مبهم ، پیچیده و غیر قابل دسترسی به نظر می آید .
۳- دقت ، احتیاط و پرهیز از عجله داشتن روحیه کوهنوردی و آمادگی جسمی بالا متضمن اجرای این برنامه است .
۴- بهتر است محل کمپ اصلی را در پای یال منتهی به گردنه جنوبی برقرار نمود .
۵- محافظت از چادر به هنگام ترک آن جهت صعود گردنه جنوبی و قله در منطقه کمپ بدلیل وجود حیوانات وحشی ضروری است .
۶- اجرای برنامه زمستانی مسیر جنوبی مستلزم آمادگی بسیار بالا ، روحیه ای قوی و تجربه زمستانی و دقت و احتیاط فراوان است .
۷- همانطور که طبیعت را بکر و زیبا ملاقات کردیم همانطور هم بدون آلودگی ترک کنیم .

اعضای گروه :

صالح رضوانی – محمد خلیلی – ناصر درخشان – امید ذبیحی – شهرام تقی پور – محسن شکیب – آقا فرخ – کریم شکاری *

توضح اینکه این صعود بدون هم هوای و عرض ۱۱ ساعت در یک روز (شروع صعود ساعت ۱۱ پایان آن ۲۲ )به پایان رسید که طولانی بودن زمان صعود بخاطر شرایط بد جوی منطقه و عدم دید کافی به علت مه شدید و برخورد با تاریکی شب بود .

با آرزوی صعود های موفق برای همه همنوردان در صعود های بعدی را داریم .

 - محمد خلیلی,

 - محمد خلیلی,

 - محمد خلیلی,

 - محمد خلیلی,

 - محمد خلیلی,

 - محمد خلیلی,

 - محمد خلیلی,

 - محمد خلیلی,

 - محمد خلیلی,

عکسها از استاد محمد خلیلی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15869

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. با سپاس از توضیحات خوبتان. فقط در مورد برداشت آب در مسیر هم اشاره بفرمایید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.