• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
0

گزارش صعود به قله سبلان (سلطان ساوالان)

  • کد خبر : 15860
  • 09 دی 1399 - 19:51
گزارش صعود به قله سبلان (سلطان ساوالان)
گزارش صعود به قله سبلان (سلطان ساوالان)

صعود با پیش قدمی محمد کریمی و در تاریکی شب آغاز می شود. نور هدلایت های افراد صعود کننده در مسیر منظره بسیار زیبایی ایجاد کرده است. هوا اندکی سرد است و باد با سرعت بالایی از کوهنوردان استقبال می کند. سکوت زیبای کوهستان با مناظر بی نظیر دقایق نزدیک به طلوع خورشید در هم آمیخته می شود. اولین اشعه های خورشید به جنگل ابر زیر پای همنوردان می خورد و لذت تماشای این مناظر اولین پاداش افراد حاضر در این صعود می شود.

صعود قله سبلان ( سلطان ساوالان ) از مسیر شمال شرقی

اعضای تیم: خانم ها مرضیه طهماسبی، فاطمه جزایری و زیبا زینالی . آقایان محمد کریمی، بابک آئینه وند، محمود اصغری نژاد، مرتضی اصغری و احسان مرادی

شروع برنامه: چهارشنبه ۱۴ شهریور ۹۷ از ترمینال غرب تهران، ساعت ۲۲:۳۰

برنامه صعود به قله سبلان به عنوان یکی از آخرین برنامه های تابستانی باشگاه برزین مهر برنامه ریزی شد. برنامه ریزی این صعود به صورتی بود که اعضای تیم علاوه بر صعود به قله سبلان به عنوان سومین قله بلند ایران، فرصت کافی برای گشت و گذار در منطقه نیز داشته باشند و ضمن صعود به قله با جاذبه های توریستی منطقه مشگین شهر نیز آشنا شده و بهره ببرند.

چهارشنبه ۱۴ شهریور ساعت ۲۲:۳۰ سه نفر از اعضای باشگاه از ترمینال غرب سوار بر اتوبوس به مقصد مشگین شهر شدند و در ادامه باقی اعضای تیم نیز از کرج به دوستان خود ملحق شدند. ساعت ۷:۳۰ دقیقه پنج شنبه ۱۵ شهریور اعضای تیم به ترمینال مشگین شهر رسیدند و از همان ابتدا برنامه خود را برای گشت و گذار در شهر آغاز کردند. صبحانه در یکی از قهوه خانه های اطراف ترمینال صرف شد. قیماق و عسل بسیار خوشمزه با نان سنتی تازه آمیخته به ساز و صدای یک عاشیق ( خواننده و نوازنده محلی ) خستگی سفر شبانه با اتوبوس را از تن اعضای باشگاه خارج کرد. بازدید از پل معلق مشگین شهر و دره بسیار زیبای اطراف آن، فرود با زیپ لاین، خرید سوغاتی و عکاسی در منطقه سایر برنامه های تفریحی در نظر گرفته شده برای این برنامه بود. برای نهار یکی از رستوران های روستای احمد آباد واقع در ۵ کیلومتری مشگین شهر در نظر گرفته می شود. قطعا طعم کباب با گوشت تازه گوسفندی که در همان محل ذبح شده بود تا مدتها در خاطر دوستان باقی خواهد ماند.

پس از صرف نهار و در محل ترمینال مشگین شهر اعضای باشگاه برای عزیمت به منطقه شابیل و پناهگاه شمال شرقی آماده می شوند. الیاس یکی از رانندگان محلی با اتومبیل نیسان پاترول خود منتظر اعضای تیم است. ساعت ۱۴:۳۰ حرکت به سمت شابیل و از آنجا به سمت پناهگاه شمال شرقی آغاز می شود. پاترول سواری با رانندگی عجیب و هیجان انگیز الیاس در پیچ و خم های جاده خاکی منطقه و البته آواز خوانی دوستان انرژی را در بین اعضای تیم به حداکثر می رساند.

تیم باشگاه برزین مهر ساعت ۱۶ به محل پناهگاه می رسد و در آنجا مورد استقبال آقای داوود زارعی از همراهان باشگاه و سایر دوستانشان از باشگاه کوهنوردی اوراز نقده قرار می گیرند. اعضای باشگاه اوراز نقده به مناسبت گرامیداشت پانزدهمین سال عروج محمد اوراز برنامه صعود به سبلان ترتیب داده بودند. پس از مستقر شدن اعضا در اطاق اجاره شده در پناهگاه، اعضای دو باشگاه در کنار یکدیگر عکسهایی به یادگار می گیرند.

اعضای باشگاه پس از عکاسی در اطراف محل پناهگاه، صرف عصرانه و شام وآماده سازی کوله پشتی ها برای صعود فردا، به پای صحبتهای داوود می نشینند. داوود که به تازگی از صعود خانتانگری بازگشته است با بیان و لهجه بسیار زیبای خود به ذکر خاطرات سفر می پردازد. اعضای باشگاه برای خواب در ساعت ۲۱ آماده می شوند. در همان دقایق ابتدایی خاموشی یکی از خرس های منطقه سبلان به محل پناهگاه می آید و سبب ترس حاضران در چادرها می شود.

ساعت ۳:۵۰ دقیقه بیدار باش صبح است. اعضای باشگاه صبحانه را صرف کرده و آماده صعود می شوند. صعود به سبلان زیبا راس ساعت ۵ صبح و مطابق برنامه آغاز می شود.

صعود با پیش قدمی محمد کریمی و در تاریکی شب آغاز می شود. نور هدلایت های افراد صعود کننده در مسیر منظره بسیار زیبایی ایجاد کرده است. هوا اندکی سرد است و باد با سرعت بالایی از کوهنوردان استقبال می کند. سکوت زیبای کوهستان با مناظر بی نظیر دقایق نزدیک به طلوع خورشید در هم آمیخته می شود. اولین اشعه های خورشید به جنگل ابر زیر پای همنوردان می خورد و لذت تماشای این مناظر اولین پاداش افراد حاضر در این صعود می شود.

ساعت ۶:۳۰ صبح است و اعضای باشگاه شیب تند اولیه مسر را طی کرده اند. پس از دقایق استراحت و عکاسی با طلوع خورشید تراورس به سمت شیب نهایی قله آغاز می شود. در اینجا با تصمیم سرپرست برنامه تیم به دو دسته تقسیم می شود و حرکت به سمت قله ادامه پیدا می کند. هوا بسیار سرد شده است و سرعت باد تا ۵۵ کیلومتر در ساعت نیز می رسد. حرکت کمی کند شده است ولی حرکت با اراده اعضای باشگاه متوقف نمی شود. در نهایت ساعت ۹:۲۰ اولین تیم به قله زیبای سبلان می رسد. به احترام خانم زیبا زینالی که اولین صعود ۴۰۰۰ متری خود را دارد، ایشان سر قدم شده و با تقدیم این صعود به نیما کوچولو ( شاگرد صخره نوردی که در باشگاه دستش شکسته است ) اعضای باشگاه برزین مهر به قله می رسند. تیم دوم نیز ساعت ۹:۴۵ دقیقه به قله می رسد.

پس از عکاسی در محل قله و ساعت ۱۰ فرود آغاز می شود. باشگاه برزین مهر در ادامه حرکت فرهنگی #کوهستان_بدون_سنگنوشته که خود مبتکر آن است تصمیم به پاکسازی سنگ محراب از سنگ نوشته ها را دارد. برای این منظور ۴ نفر از اعضای باشگاه در محل سنگ محراب می مانند و ۴ نفر فرود به سمت پناهگاه را آغاز می کنند. تلاش یکساعته اعضای باشگاه برای پاکسازی سنگ محراب مورد استقبال سایر کوهنوردان قرار می گیرد و تعداد بسیاری از کوهنوردان با اعضای باشگاه در مقابل سنگ محراب عکس یادگاری می گیرند و از این اقدام تشکر می کنند.

اعضای باشگاه در قالب ۴ دسته ۲ نفره بین ساعت ۱۳ تا ۱۴ فرود خود را تکمیل می کنند و در سلامتی کامل به پناهگاه می رسند. با جمع کردن وسایل ساعت ۱۵ مجددا سوار پاترول الیاس شده و به مشگین شهر عزیمت می شود.

برای ادامه برنامه های تفریحی آبگرم در نظر گرفته شده است. آب تنی در آبگرم آخار باخار و گشت در منطقه با ذکر خاطرات و داستانهای اعضای باشگاه، فضایی بسیار دلنشین و گرم و صمیمی به وجود می آورد به نحوی که همه اعضای باشگاه آرزو دارند این برنامه به پایان نرسد.

حسن ختام برنامه املتی در قهوه خانه است. اتوبوس به مقصد تهران ساعت ۲۱:۳۰ آماده است و با رسیدن دوستان به کرج و سپس تهران این برنامه زیبا به پایان می رسد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.