• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
3

گزارش صعود به قله شاهوار – بلندترين قله استان سمنان

  • کد خبر : 24739
  • 20 بهمن 1399 - 22:39
گزارش صعود به قله شاهوار – بلندترين قله استان سمنان
گزارش صعود به قله شاهوار - بلندترين قله استان سمنان

از صعود شاهجهان بازگشته بوديم و به شاهرود و بسطام رسيديم، در بسطام استراحت کرديم و ساعت ۸صبح به ديدن مقبره بايزيد بسطامي رفتيم، پس از آن مسير جاده توسکستان که شاهرود را به گرگان متصل مي کند را پيش گرفتيم. ساعت حدود ۹صبح به روستاي تاش رسيديم و بعد از طي جاده اي خاکي و پيچ در پيچ که موازي با رودخانه پيش مي رفت به نگهباني معدن رسيديم. نگهباني معدن شماره پلاک خودرو و اسامي را يادداشت کرد، در ادامه مسير را همچنان ادامه داديم تا تقريبا به انتهاي جاده خاکي رسيديم. تابلوي چشمه خرسي۲ را ديديم. ماشين را همانجا پارک کرده و ساعت ۹:۴۵ صبح جمعه ۷تير ۱۳۹۸ پيمايش به سمت قله شاهوار را آغاز کرديم. از مسير جي پي اس راه طولاني در پيش نداشتيم. اما از مسيري بکر در ادامه جهت جاده به سمت شمال شرقي قله رفتيم که حدود يک ساعتي شيب تند و نيم ساعتي دست به سنگ را تجربه کرديم. ساعت ۱۱:۱۵ بر روي گردنه اي که پاکوب مشخصي تا قله داشت قرار داشتيم. هنوز لکه هايي از برف در گوشه و کنار ديده مي شد. مسير بکري که‌ از آن عبور کرديم پر از آثار و سرگين حيوانات وحشي و کل و قوچ بود اما توفيق نشد تا تعدادي از آنها را ببينيم. ساعت ۱۲:۲۷ ظهر به قله شاهوار رسيديم. محل نصب تابلو شلوغ بود و همه درحال عکاسي بودند. ساعتي بر فراز قله شاهوار استراحت کرده مناظر اطراف را تماشا و عکاسي کرديم. ساعت ۱۳:۳۵ فرود را آغاز و پس از گردنه توقفي براي صرف چاي با تعدادي از کوهنوردان مهمان نواز داشتيم. نهايتا پس از طي مسيري ميانبر در ساعت ۱۵:۱۵ عصر به محل پارک ماشين رسيده و بعد از کمي پاشويه در رودخانه به روستاي تاش رفته و از آنجا به بسطام برگشتيم.

 

نکات برنامه:

 

طبيعت کوهستان شاهوار به دليل استخراج خاک بوکسيت براي کارخانه توليد آلومينيوم به شدت تخريب شده، انفجارهاي متوالي معدن و عبور و مرور پرتعداد ماشين هاي سنگين باعث رميده شدن گونه هاي جانوري منطقه و حتي ورود آنها به حريم باغ ها و روستاها شده است. اين مساله در کنار شکار غيرقانوني و مخفيانه در منطقه عملا محيط نامناسبي براي زيست منطقه به وجود آورده و ظاهرا جز تاسف و نظاره نمودن اين غارت ها کار ديگري نمي توان انجام داد.

 

ارتفاع محل شروع پيمايش ۳۳۵۰متر و ارتفاع قله ۳۹۰۶ متر بود اما تابلوي قله عدد ۳۹۴۵ متر را نشان مي دهد.

 

مسيرهاي صعود قله شاهوار متعدد هستند، از روستاي تاش، از روستاي نگارمن، از معدن تاش، از قطار زرشک و … مي توان به اين قله صعود نمود. معمول ترين مسير همين مسير روستا و معدن تاش است.

 

در روز صعود ما هوا مناسب بود اما ظواهر کوه نشاندهنده وجود وزش باد در برخي اوقات است که صعود اين قله در فصول سرد سال نيازمند توجه به علايم هواشناسي است.

 

در مسير قله يک جويبار و چشمه ديديم که از ذوب شدن برفها شکل گرفته بود و غير از آن منبع آب ديگري در دسترس نبود.

 

پناهگاه و جانپناهي در کوه شاهوار وجود ندارد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=24739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.