• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
1
گزارش صعود

گزارش صعود به قله شاهوار

  • کد خبر : 14464
  • 30 آذر 1399 - 11:18
گزارش صعود به قله شاهوار
صعود موفق کوهنوردان آزادصفه بر بام استان سمنان.

شاه‌وار : بلندترین قله منطقه البرز شرقی، و در مرز استان‌های سمنان در گلستان قرار دارد. این کوه در شمال شهرستان شاهرود و شمال روستای نُکارمَن و شرق روستای تاش و در جنوب روستای سیاه مرزکوه جای گرفته‌است. شکل قله به صورت مخروط بزرگ خوابیده و صاف نمایان‌گر می‌باشد و فقط از طریق خط الرأس شمال شرقی به سایر ارتفاعات البرز شرقی می‌پیوندد.

 

شاهرود از شهرهای استان سمنان بوده و دارای نامهای قدیمی : حنچره – شخره – شاخره می باشد. شاهرود در حد فاصل میان راه تهران به مشهد در ۴۰۰ کیلومتری قرار گرفته و از شمال به گرگان و از غرب به بزوار و بردسکن و از جنوب غربی به دامغان منتهی می شودشاهرود در حد فاصل دو آب و هوای مرطوب و بارانی شمال و کویری جنوب قرار دارد.جاهای گردشگری و دیدنی : چنار سوخته – تکیه زنجیری (بازار) – مسجد امام حسن عسگری – مسجد و آرامگاه بایزید بسطامی – موزه حیات وحش – موزه آب اشاره کرد.
روستای مجن : در ۳۸ کیلومترطی شمال غربی شاهرود قرار گرفته و تنگه داستان که آبشار گراب مجن یکی از دیدنی ترین آبشارها می باشد. بعد از رسیدن به روستا ۸ کیلومتر جاده خاکی شما را به سد مخزنی مجن رسانده که دارای راه بند بوده و مبلغ ۲۵۰۰ تومان ورودی دارد و تا یه یال آبشار می رسیم.
روستای تاش بالا : در ۴۴ کیلومتری شمال غربی شاهرود و محل صعود کوهنوردان به قله شاهوار می باشد.از اول جاده تاش ، مسیر جاده به صورت چهارباغ می باشد که راه مرکزی ایران را شاهرود به شمال گرگان می رساند.
چشمه پیرمیشی و معدن بوکسیت تاش: جای مقدس و قابل ستایش برای اهالی روستا بوده و دارای یک سرویس بهداشتی و مقدار زیادی ظرف جهت پخت و پز و یک سمبل بیرق که پارچه های زیادی به آن بسته شده و دارای چشمه آب و درختان بید و داغداغان زیاد وجود دارد.
پوشش گیاهی:زرشک – انواع گون – جارو علفی – زیره وحشی – نسترن وحشی – اُرس – گندمی
پوشش جانوری: خرس قهوه ای- کل و بز – گرگ – تشی – کبک دری – گراز
مسیر های صعود:
۱- جنوب روستای نکارمن که بیشتر در زمستان صعود می شود که سریعتر به روستا رسیده و دسترسی زودتر به روی یال و آفتابگیر بودن مسیر
۲- مسیر غربی : روستای تاش بالا – معدن بوکسیت : چشمه پیرمیشی – دره خرسان

۳- روستای سیاه مرزکوه از شمال
مسیر دسترسی به شاهرود : کرج – بلوار آزادگان – سه راه خاوران – پاکدشت – گرمسار – سمنان – دامغان – شاهرود – سه راهی روستای مجن – روستای تاش بالا – معدن بوکسیت

 

آبشار کبودال : در موقعیت جغرافیایی E365219 N545319 در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی آباد کتول از توابع استان گلستان واقع است. در ضلع جنوب شرقی شهرستان و در دل جنگل و دامنه ی کوه هارون به فاصله ی ۴ کیلو متر آنچه که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد طبیعت بکر و رود خانه ی با صفای کبودوال می باشد که یکی از زیباترین آبشار ها (و تنها آبشار خزه ای ایران) را در خود جای داده است.

 

در صورتی که از شهر گرگان به سمت علی آباد حرکت کنید تابلوها شما را به سمت آبشار و جنگل های کبودوال راهنمایی می کند که پس از ۵ کیلومتر مسیر جنگلی به محل پارک خودرو خواهید رسید و از آنجا با پیاده روی نیم ساعته و گذر از کنار رودخانه به آبشار تمام خزه ای کبودوال میرسید. آب این آبشار از دامنه شمالی کوه هارون به ارتفاع ۱۷۸۰ متر سرچشمه می گیرد و با عبور از جنگل زیبای کبود وال منظره بسیار بدیعی را بوجود آورده است. این آب زلال و شفاف بوده و قابلیت شرب دارد.

 

آبشار کبودوال که از چشمه های جنوبی تشکیل گردیده در عمق دره ای که جنگل انبوهی آن را پوشانده واقع گردیده، آب آن زلال و شفاف بوده، زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت جنگل، بهترین وسیله تسکین و آرامش انسان است.آب این رودخانه و آبشار قابلیت شرب دارد و در مسیر آبشار، سکوها و چادرهای انفرادی و گروهی به تعداد کافی و مناسب نصب شده است. آلاچیقها و مسیرهای دسترسی نیز تعبیه شده اند.

گزارش برنامه : روز دوشنبه ۹۶/۴/۵  همراه با همنورد گرامی از کنبد کاووس آقای احمد کولف از مسیر روستای تاش و چشمه میشی به قصد صعود قله شاهوار حرکت کردیم و در ابتدای مسیر با همنوردان کاشمر که چهار نفر بودند هم گام و هم تیم شدیم و طی مسیر کرده و ساعت ۱۱/۳۰ بر فراز قله شاهوار مراسم قله اجرا گردید و سپس بعد از صعودی موفق بازگشت به طرف پایین انجام شد . بازدید از آبشارهای آق سو در جنگل گلستان و آبشارهای کبود وال نیز در ادامه برنامه ما بود که به همت همنورد عزیزم جناب محسن خان احمدی و خانواده محترم با برنامه ریزی بسیار عالی انجام شد . جا دارد که در این گزارش از همکاری همنورد عزیز جناب احمد کولف برای همراهی در صعود و خانواده محترم خان احمدی همنوردان عزیزم بی نهایت تشکر و قدر دانی کنم که اوقات پر خاطره ای را برای ما فراهم کردتد . 

کوهنوردان بخاطر داشتن خانواده ای بزرگ در سرسر کشور هیچ گاه تنها نیستند . 

نمایی از قله شاهوار 

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید

  تصاویری از کل برنامه

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=14464

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.