• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
2

گزارش صعود به قله شاه البرزدر تاريخ۱۳۹۱٫۲٫۶

  • کد خبر : 19512
  • 30 دی 1399 - 18:17
گزارش صعود به قله شاه البرزدر تاريخ۱۳۹۱٫۲٫۶
گزارش صعود به قله شاه البرزدر تاريخ1391.2.6

نفرات شرکت کننده باشگاه :

 

۱)محمد علی آجری

۲)محمد موسوی مقدم

۳)عبدا.. عظیمی

۴)حسن چم کلانی

۵)مهرداد مقدم

۶)فواد رضا پور

۷)محمد زنگویی

۸)علی مهر آبادی

چهار شنبه: ۱۳۹۱٫۲٫۶:

ساعت۰۰ ۷ صبح ۳۱ نفر از كوهنوردان در باشگاه فرهنگي و ورزشي  تجمع و بعد از صرف صبحانه ساعت۰۰ ۸  به سمت طالقان حركت كرديم.

ساعت رسیدن به طالقان و روستای حسنجون ۱۱:۴۵، به علت  اينكه يكي از همنوردان كه از همدان مي آمد به مدت نيم ‌ساعت منتظر ماندیم.

ساعت حرکت از روستای حسنجون ( مبداء صعود):۱۲:۰۰

بعد از ۱٫۴۵ دقيقه راهپيمايي  راس سا.عت ۱۳۴۵ دقيقه در چمن زار كنار رودخانه بعد از پل چوبي هار را تا ساعت ۱۴۱۵ صرف كرديم.

رسیدن به منطقه‌ی موسوم به (دوآب یا دو اَو): ۱۵۰۰، بطور معمول این مسیر در سه ساعت پیموده می‌شود، ما هم به علت استفاده از طبیعت بکر و زیبایی منحصر به فرد این منطقه و نیز اقامه نماز مسير را سه ساعتِ طي كرديم.

حرکت از منطقه‌ی دوآب به طرف دره‌ی سمت راست در امتداد رودخانه و خلاف جهت آب رودخانه: ۱۷:۱۵

بالارفتن از ارتفاع ۷۰ متری با شیب ۶۰ درجه و ادامه مسیر به طرف داخل دره به مدت یک ساعت: ۱۸:۱۵

رسیدن به منطقه دوآب و کف دره (گوسفند سرای کوچک )و شب‌مانی در این محل : ۱۹:۱۵

پنج شنبه تاریخ : ۱۳۹۱٫۲٫۷

حرکت از دوآب به طرف گوسفند سرای اصلی در ارتفاع:۲۹۰۰ متري: ۰۶:۱۵ صبح

استراحت : ۷:۴۵

رسیدن به قله: ۱۰:۰۰

حرکت از قله:۱۰:۱۵

رسیدن به گوسفند سرا: ۱۲:۰۰

استراحت: یک ساعت

حرکت از گوسفند سرا به طرف دوآب:۱۵:۳۰

رسیدن به دوآب: ۱۷:۳۰

رسیدن به روستای حسنجون:۱۹:۳۰

این برنامه یکی از برنامه‌های نفس‌گیر و طولانی‌ترین برنامه‌يی بود که برگزار می‌شد. تجربه‌های مفیدی به دست آمد که بطور شفاف و صادقانه ارائه می‌شود.

توضیح برنامه:

روز اول:

۸ صبح روز جمعه به اتفاق ۳۱ نفر از همراهان با یک  اتوبوس به سمت کرج حرکت کردیم.

پس از گذشتن از کرج و هشتگرد به دوراهي ای رسيديم كه يكي مسير آبيك و ديگري به سمت طالقان بود. مسير طالقان را در پيش گرفته و از گردنه طالقان كه ارتفاع آن ۱۳۷۰ متر از سطح دريا بود عبور كرديم. از کنار دریاچه زیبای سد طالقان عبور و سپس به دوراهي ای رسيديم که مسیر سمت راست را انتخاب نمودیم. مسير را ادامه داده تا به منطقه گلينك در ۲ كيلومتري شهرك طالقان و ۱۷ کیلومتری بعد از گردنه طالقان، رسيديم، سپس وارد شهر طالقان شده و بعد از گذشتن از ميدان معلم به سمت بلوار شهيد مطهري حركت نمودیم، مسير ما روستاي حسنجون است، به سه راهي ای بر مي خوريم و مسير چپ را در پيش مي گيريم و پس از حدود ۲۰ دقيقه به روستاي حسنجون در ۲۱ كيلومتري گردنه مي رسيم. در روستا پلي بر روي رودخانه بنا شده كه بعد از عبور از آن به سمت پاركينگ روستا مي رويم و در ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه، آنجا توقف می کنیم.

پس از تقسیم بار گروهی و آماده شدن دوستان، در ساعت ۱۱:۴۵ ظهر شروع به پیمایش مسیر کردیم.

مسير حركت از بالاي روستا و از كنارگورستان روستا مي باشد حركت ما از مسير پاكوپ و در کنار مسير رودخانه شاهرود به پيش مي رفت.

حرکت ما به سمت شمال غرب می باشد که پس از مدتی به پل چوبی رسيديم که روی رودخانه احداث شده بود و از روی پل گذشتيم. بعد از رد شدن از پل دو پاکوب که کاملا” قرينه هم بودند جدا می شد. پاکوب دست چپی به سمت شمال غرب که گرايش هم ۳۲۰ بود و پاکوب دست راستی به سمت جنوب شرق جدا می شد. هر دو پاکوب ما را به روی يال می رساند ولی دست چپی به چمنزار زيبايی منتهی می شود که دارای چشمه ای گوارا و باغهایی جهت استراحت می باشد. ما آن را انتخاب نموديم و در ساعت ۱۳:۴۵ آنجا بودیم که ما نیز به مدت ۳۰ دقیقه جهت نهار و نماز اینجا توقف کردیم.

پس از  آن به مدت یک ساعت در کنار رودخانه ادامه مسیر می دهیم تا به چشمه دو آب می رسیم. اینجا مناسبت ترین جا برای برداشت آب است.

 

بعد ازآن به سمت تپه ای که روبرويمان است و گرايش ۱۵ می باشد از پاکوبی که از سمت چپ آن جدا می شود می رويم.

پس از مدتی به تابلويي در روی يال مي رسيم كه دو جهت شمال شرقي و شمال غربي را مشخص كرده است. سمت چپي به نام چال يورت و سمت راستي به نام عباس يورت معروف است. سمت راستی را انتخاب می کنيم. از اينجا به بعد تراورس به سمت شرق شروع می شود. و ما بعد از طی مسافتی نسبتا طولانی و با استراحت هایی در بین راه برای برداشتن آب، به دشتی می رسیم که برای شبمانی مناسب می باشد، ولی کمپ اصلی در فاصله ای تقریبا ۴۵ دقیقه ای و در محلی به نام میان آب (میان او) قرار دارد که دارای رودخانه و چشمه آب آشامیدنی می باشد و ما در ساعت ۱۹:۰۰ به آنجا رسیدیم. بعد از برقراری کمپ  باريدن برف شروع گرديد و صحبت های نهایی برای صعود، صرف شام و در ساعت ۲۱:۰۰ خوابیدیم.

روز دوم:

صبح زود (ساعت ۰۵:۳۰) بیدار باش وپس از صرف صبحانه و اقامه نماز ساعت ۰۶:۱۵ شروع صعود بود. مسیر از روی یالی که در وسط دشت قرار دارد میگذرد که پس از گذر از آن کمی به سمت چپ باید متمایل شویم تا روی گردنه ای که ما را به قله می رساند قرار گیریم.

در انتهای یال منتهی به کمپ جهت استراحت توقف می کنیم.

پس رسیدن به گردنه، بقیه مسیر تا قله به وسیله سنگچین ها کاملا مشخص است. در ساعت ۱۰:۳۰ به قله میرسیم  و همه همنوردان يك صدا دعاي فرج را زمزمه ميكنيم .که مسير طي شده از پاركينگ ۲/۳۴ کیلومتر و از گوسفند سرا ۳/۶ كيلومتر می باشد.

در زير ديواره قله در سمت پرتگاه شمالي دره اي عميق به عمق بيش از ۳۰۰ متر زيبا با شيب تند و يخچال دائمي شاه البرز خودنمايي مي كرد و در سمت شمال دره سه هزار و شمال غربي كوههاي تخت سليمان، علم كوه و خرسان و در سمت شمال شرقي قله سات و در غرب قله سفيد آب و در جنوب نيز دره هاي مشرف به طالقان و درياچه سد طالقان نماي زيبايي دارد.

پس از صرف تنقلات و گرفتن عکسهای یادگاری شروع به فرود می نمائیم و در ساعت ۱۲:۱۵ به کمپ بازمیگردیم.

همزمان با مجددا شروع به باريدن برف در کمپ یک ساعت و ربع، جهت اقامه نماز، صرف نهار و جمع آوری کمپ می مانیم و در ساعت ۱۳:۳۰ به فرود ادامه می دهیم.

مسیر فرود همان مسیر صعود می باشد و دارای نکته خاصی نبود.در طول مسير باران مي باريد و قطرات باران لطلفت خاصي به طبيعت مي بخشيد و در ساعت ۱۹:۳۰ به روستا رسیده و پس از تعویض لباس سوار بر اتوبوس شديم

ساعت ۲۱:۰۰ به شهرآبيك رسيده و در رستوران شام را صرف كرديم و به سمت تهران حركت مي كنيم .

سرپرست برنامه : محمد علي آجري

راهنما: مهرداد مقدم

گزارش نويس و عكاس: حسن چم كلاني

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=19512

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.