• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
3
گزارش صعود

گزارش صعود به قله شاه جهان

  • کد خبر : 5001
  • 17 آبان 1399 - 19:27
گزارش صعود به قله شاه جهان
گزارش صعود کوهنوردان باشگاه بامداد آرکا طلوع خورشید به شاه جهان بام استان خراسان شمالی

گزارش صعود به قله شاه جهان -خراسان شمالی (طرح سیمرغ)

۵ آبان ماه ۱۳۹۸

قله شاه‌جهان با ارتفاع ۳۰۸۰ متر بلندترین نقطه از رشته کوه آلاداغ بوده که در شهرستان فاروج، استان خراسان شمالی واقع شده است. این کوه به علت وسعت زیاد در سه شهرستان خراسان شمالی گسترده شده‌است. قله شاه جهان از شمال شرق و شرق به شهرستان فاروج، از شمال و شمال غرب به شهرستان شیروان ، از جنوب و غرب به شهرستان اسفراین منتهی می گردد. اما بیشتر حوضه شاه جهان در فاروج قرار دارد. برنامه صعود به این قله، طبق تقویم در تاریخ ۵ آبان ماه انجام شد.

 

جمعه ۹۸/۸/۳

ساعت ۷ صبح حرکت از پارک بعثت شیراز آغاز شد. ساعت ۱۲:۰۰ به ابرکوه یزد رسیدیم و از سرو چهارهزارساله و منزل تاریخی آقازاده بازدید کردیم.

ساعت ۱۴:۴۵ و پس از صرف ناهار از ابرکوه خارج شدیم. ساعت ۲۳:۰۰ به روستای تاریخی اصفهک (۳۵کیلومتری طبس در جاده دیهوک) رسیدیم.  با هماهنگی قبلی با آقای محسن مهدی زاده یکی از مسئولین گردشکری روستا در یکی از خانه های بسیار زیبای بوم گردی اسکان گرفتیم و شب را سپری کردیم.

شنبه ۹۸/۸/۴

ساعت ۶صبح بیدار شدیم. گردش در روستای اصفهک را آغاز نمودیم. ۸:۱۵ از روستا خارج شدیم و مسیر را به سمت جاده دیهوک ادامه دادیم و سپس به سمت نیشابور حرکت کردیم. ۱۶:۱۵ به شهر تاریخی نیشابور رسیدیم. دو ساعت در شهر توقف داشتیم که به گردش در آرامگاه خیام، عطار و کمال الملک مشغول شدیم.

ساعت ۱۸:۳۰ از نیشابور خارج شده و به سمت شیروان حرکت کردیم. ۲۲:۱۰ به شهر شیروان رسیدیم. در منزلی که از قبل هماهنگ شده بود اسکان گرفتیم.

یکشنیه ۹۸/۸/۵

۵:۳۰ بیدار باش. پس از صرف صبحانه به منظور صعود به قله شاه جهان آماده شدیم. ساعت ۷:۱۰ از منزل خارج شدیم. هماهنگی های لازم برای صعود این قله با سرکار خانم ولی زاده صورت گرفته بود. در این صعود ایشان و گروهی از اعضا باشگاه کوهنوردی باران نیز ما را همراهی می کردند.

۳۴ کیلومتر جاده آسفالته همراه با گردنه از شیروان تا روستای بلغان را با مینی بوس طی کردیم. سپس سوار وانت نیسان شدیم. ۲۴ کیلومتر مسیر خاکی که یک و نیم ساعت به طول انجامید را تا چشمه کبابی طی کردیم. از وانت پیاده شدیم، ارتفاع چشمه کبابی از سطح دریا ۲۷۳۵ متر است. ساعت ۹:۴۵ صعود خود را از چشمه آغاز کردیم.

مسیرصعود:

حدود ۴۰ دقیقه اول مسیر با شیب حدودا ۴۰ درجه روبرو شدیم. سپس راه پاکوبی شده کم شیبی که ما را به قله میرساند پیش گرفتیم. این مسیر آسان ۱۵ دقیقه بطول انجامید. در ساعت ۱۰:۴۰ روی قله شاه جهان ایستاده بودیم.

ارتفاع ۳۰۷۰ متر

۸نفر از اعضا باشگاه باران شیروان  و ۶ نفر از اعضا باشگاه بامداد شیراز همگی با هم سرود ای ایران را بر روی قله سر دادیم.

بعد از گرفتن عکسهای یادگاری و خوردن تنقلات در ساعت ۱۱:۳۵ از قله فرود آمدیم. ۱۲:۴۰ به چشمه کبابی رسیدیم.

مسافتی که در این صعود طی شد حدود ۶ کیلومتر بود. (لازم به ذکر است که ارتفاع منطقه و قله و مسافت ها با ساعت مچی اندازه گیری شده و ممکن است دقیق نباشد.)

حدود ساعت ۱۴:۰۰ سوار بر وانت، به روستای بلغان برگشتیم و با مینی بوس به شیروان عزیمت کردیم. ساعت ۱۸:۳۰ به قصد صعود قله شیرباد ، به طرف مشهد حرکت کردیم.

(هماهنگ کننده و لیدر ما ،جناب آقای خلیل ولی زاده، کمک شایانی در اجرای این برنامه بودند.)

اسامی شرکت کنندگان: لیلا توانگر، زهرا بیگم توانگر، زبیده شرفیان، مژگان شرفیان، مهری خسروانی، مهسا کشکولی و علیا مکتبی فرد(سرپرست)

گزارش از: علیا مکتبی فرد

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=5001
  • نویسنده : احسان زندی
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه بامداد آرکا طلوع خورشید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.