• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
0

گزارش صعود به قله پرآو

  • کد خبر : 25367
  • 23 بهمن 1399 - 11:11
گزارش صعود به قله پرآو

گزارش صعود به قله پرآو:

سرپرست برنامه : آقای وحید مجیدی

تاریخ اجرای برنامه : ۲۶/۷/۹۲

نفرات شرکت کننده آقایان : وحید مجیدی، علی طاهرنیا، محمد مرآتی، جلیل حیدری و منصور انتظاری (مهمان)

موقعییت کوهستان پرآو:

ارتفاعات پرآو در حقیقت امتداد ارتفاعات الوند همدان است که با جهت شمال غربی به طرف کوه های طاق بستان پیش می رود و سپس به طرف کردستان متمایل می گردد. طول این رشته کوه ۶۲ کیلومتر و عرض آن حداکثر ۲۶ کیلومتر است. بلندترین قله این رشته کوه پرآو (شیخ علی خان) با ارتفاع ۳۳۵۷ متر از سطح دریاست که در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع می باشد.

یکی از علل معروفیت کوهستان پرآو به خاطر وجود غار معروف پرآو در ارتفاع پایین قله آن است. دهانه این غار کاملاٌ آهکی بیش از ۳۰۰۰ متر از سطح دریاهای آزاد ارتفاع دارد، و بدین جهت به اورست غارهای جهان معروف است. این غار ۷۵۱ متر عمق؛ ۱۴۵۴ متر طول و ۲۶ حلقه چاه دارد که عمیق ترین آنها ۴۲ متر است و اولین بار در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط انگلیسی ها کشف شد. کلمه ی “پَراو” یا “پَرآو” تغییر یافته ی کلمه ی “پُرآو” به معنی پُرآب است. علت نامگذاری آن وجود آب و برف فراوان در گذشته در آن بوده است که امروزه تنها چشمه هایی با باریکه ای از آب از آن به جا مانده است. با این همه پرآو همچنان پا برجاست. کوه پرآو در اکثر نقاط  صخره ای است و به ندرت محل های خاکی دارد. ارتفاعات پرآو تقریباٌ کم آب و خشک است و از محل چشمه دوزه ری (راه دزدان) تا قله هیچگونه آبی وجود ندارد. قلل معروف آن شیخ علی خان یا پرآو بلندترین قله با ارتفاع ۳۳۵۷ متر؛ قته چرمی؛ نمازگاه و شاو دالان (شب صاحبدلان ) می باشد.

گزارش برنامه:

روز جمعه مورخ ۲۶/۷/۹۲ ساعت ۵:۲۵ دقیقه صبح از کنگاور با یک دستگاه اتومبیل سواری به طرف کرمانشاه حرکت خود را آغاز کرده و پس از عبور از شهر های صحنه و بیستون ، پلیس راه دو راهی هرسین و کارخانه سیمان کرمانشاه حدوداٌ در فاصله ۱۲ کیلومتری شهر کرمانشاه تابلوی چالابه ما را به مسیر معمول صعود به این قله راهنمایی می کند؛ حدوداٌ ساعت ۶:۱۵ دقیقه صبح خود را در مقابل کیوسک محیط بانی چالابه می بینیم. پس از برداشتن کوله پشتی ها ساعت ۶:۲۰ دقیقه صبح حرکتمان را آغاز کرده و پس از ۲۰ دقیقه پیاده روی به ابتدای شیب رسیده و در هوای مطبوع و خنک صبح پاییزی به حرکت خود ادامه می دهیم و ما همچنان به مقصد چشمه دوزه ری پاکوب را طی می کنیم. در ساعت ۷:۰۵ دقیقه صبح اولین تابش های آفتاب صبح پاییزی سر و صورتمان را نوازش می کند و ما همچنان در حال حرکت. در ساعت ۷:۲۷ دقیقه بر بلندای یالی قرار گرفته ایم که چشمه دوزه ری را می بینیم، در حالی که هنوز چشمه آفتاب را ندیده. پس از دقایقی حرکت در سراشیبی به سمت چشمه به همراه دوستان ، در ساعت ۷:۳۳ دقیقه صبح به چشمه رسیده ، بساط صبحانه را پهن کردیم. اما آقای مجیدی قصد حکت به سمت قله را داشته و حرکت خود را آغاز می کند. حرکت به سمت قله ما را بر آن می دارد تا ساعت ۸:۲۰ دقیقه چشمه دوزه ری را ترک کنیم. با گذر از کنار خرسنگ و پاکوب دره مقابلمان از شیب های تند عبور کرده و حدود ساعت ۹:۱۰ دقیقه بر روی یال بالای دره ایستادیم که غار یک شبه در این دره قرار دارد. پس از استراحت مختصر با آقای مجیدی تماس گرفتیم. آقای مجیدی حدوداٌ ۱۰ دقیقه پیش به پناهگاه رسیده بودند. سپس حرکت خود را به سمت پناهگاه ادامه داده ، در ساعت ۹:۳۰ دقیقه به تابلوی خسته نباشید اول و ۱۰ دقیقه بعد به تابلوی دوم و در ساعت ۱۰:۰۵ دقیقه  به پناهگاه می رسیم. و پس از ۱۵ دقیقه استراحت به سمت قله حرکت می کنیم. البته آقای مجیدی از قله برگشته و قصد حرکت به سمت چشمه را دارد. پس از نیم ساعت و گذر از شیب های صخره ای ساعت ۱۰:۵۰ دقیقه خود را بر فراز قله می بینیم. با اندکی استراحت و گرفتن چند عکس یادگاری ساعت ۱۱ قله را ترک کرده به سوی پناهگاه حرکت می کنیم، اما در بین راه غار پرآو نظر ما را به خود جلب می کند و تصمیم می گیریم تا دَر غار رفته و سپس به پناهگاه بر گردیم. و از آنجا به سمت چشمه و پس از ۵۰ دقیقه حرکت ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه به خرسنگ رسیده و چشمه برمی گردیم و برای صرف ناهار آماده می شویم. ساعت ۱۴:۲۰ دقیقه به سمت پایین حرکت می کنیم. پس از طی کردن مسیر سربالایی قبل از چشمه به ابتدای سراشیبی می رسیم؛ و در ساعت ۱۵:۰۵ دقیقه به ابتدای دره می رسیم که به “مسیر لول” معروف است. تصمیم می گیریم ادامه مسیر فرود را از این دره بگذریم. این دره چندین قسمت دست به سنگ دارد که البته قسمتی از آن ثابت گذاری شده است. ساعت ۱۵:۱۵ دقیقه به انتهای دره می رسیم. پس از ساعتی استراحت در این محل و نوشیدن چای ؛ ساعت ۱۶:۱۰ دقیقه به سمت محیط بانی حرکت کرده وبه سمت کنگاور رهسپار می شویم و ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه نیز به کنگاور می رسیم.

گزارش: محمد مرآتی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=25367

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.