• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
0

گزارش صعود به قله یخچال همدان

  • کد خبر : 26723
  • 28 بهمن 1399 - 19:47
گزارش صعود به قله یخچال همدان
گزارش صعود به قله یخچال همدان

درادامه برنامه های صعودی گروه پیمان لاهیجان در ساعت۳۰و۴دقیقه صبح روز پنجشنبه۶خرداد۹۵ بعد از قراردادن  کوله ها روی باربند مینی بوس ۱۶ نفر از همنوردان به قصد همدان از لاهیجان حرکت نموده بعد از عبور از شهرهای رشت رودبار  منجیل وسوار کردن ۲نفر از همنوردان در شهر قزوین راه همدان را پی می گیریم.

ساعت ۴۵و۱۱دقیقه در شهرهمدان و در پارک زیبای مردم توسط دوست و همنوردعزیزمان آقای متین فر وخانواده محترمشان  مورداستقبال وپذیرایی قرار گرفته ناهار را درهمان پارک صرف نموده وباکمک های ۳نفر دیگراز کوهنوردان همدانی آقایان خلیلی اصلانی و احمدی درساعت ۴۵و۳عصر از

روستای تاریخی مرادبیگ حرکت بسوی پناهگاه یخچال را آغاز می کنیم.

ارتفاع پای کار ۲۰۶۰متر است.ودره مرادبیگ درجنوب همدان قرار دارد وگروه ۱۲کیلومترمسافت راطی می کند تا به قله برسد.

باعبور یک ساعته مسیر که از میان باغ های گیلاس گردو وسیب و آلبالو ست به خانه هایی می رسیم که به خانه های ییلاقی معروف است.

مسیر را که طی می کنیم وارد دره  یخچال می شویم دره ای پر از رودها ونهرها وچشمه هاو آبشار های دل انگیز  که درشیب نرم مسیر خودنمایی می کنند وجود آب در این منطقه وسرسبزی دره وصدای آب و آبشار و وجودچشمه های فراوان نشان از طبیعتی زیبا وپربار رادارد  این آبها درانتها به سد اکباتان می ریزد.

جانپناه ایزدی محل استراحت بعدی گروه است که ۳۰و۱ ساعت ازخانه های ییلاقی فاصله دارد.جانپناه یادمان مرحوم مهندس ایزدی است گروه ضمن احترام به مرحوم وقرائت فاتحه وبرداشتن آب  به سمت پناهگاه حرکت می کند.

باعبور ازکنارنهر ها و تکه های برف داخل خط القعر که هنوز وجود دارند وبا عبور و تغییر مسیربه سمت چپ یالی دیگر را می پیماییم که ابتدای آن آبشاری خودنمایی می کند وبا ارتفاع گرفتن صدای آب نیز قطع می شود.

یال هزار پیچ یال پرپیچ وخمی است که باعبور یک ساعته از جانپناه به آن رسیده وادامه آن ما را بعد از یک ساعت و پانزده دقیقه به پناهگاه  در ارتفاع ۳۲۰۰ متری می رساند.

پناهگاه زیباساخته شده است چشمه آب سرویس بهداشتی ودوبلکس که توسط پانل خورشیدی برق آن تامین میشود که درشرایط عادی بین ۶۰تا۸۰ نفر رادرخود جای میدهد

پناهگاه توسط عاشقی بنام حمیدبختیاری بدون چشمداشتی به نحو بسیار مطلوبی اداره می شود که جا دارد از احساس مسئولیتشان صمیمانه قدردانی شود.

شب رادرپناهگاه بسر می بریم.گرچه چشم انداز شهر همدان وسوسه مان می کند تا دقایقی را باوجود سرما درمحوطه پناهگاه به تماشای ستاره ها وچشم انداز شهر بنشینیم.

ساعت ۸ صبح بعد از صرف صبحانه حرکت بسوی قله آغاز می شود.باعبور از تراورس بعد پناهگاه به یالی پراز برف می رسیم باعبور از مسیرهای برفی درساعت۱۰ صبح همه افراد گروه پای به قله می گذارند.

قله های همدان نعلی شکل بوده وشامل قله های کلاه قاضی،یخچال،کمرلرزان،الوند،کلاغ لان،دایم برف وقزل ارسلان  اند که یخچال بلندترین قله به ارتفاع ۳۵۸۰ متر است.

وجود سه قله در سمت راست قله یخچال به نامهای اردک مردک و آدمک جلوه ای زیبا به این قله می دهد.

روی قله بیاد شادروان ستار صحرایی باتماس با خانواده مرحوم افتخار این صعود گروه را تقدیم خانواده شان می کنیم ،عکسهایی بیادگار برمیداریم وباخاطره ای بس زیبا وخوب به سمت پناهگاه سرازیر می شویم.

ساعت ۱۱ صبح درپناهگاه  به جمع کردن کوله ها واستراحت ونهار و ساعت ۳۰و۱۲ به سمت دره یخچال حرکت کرده  ساعت ۳۰و۱۶عصر به

مینی بوس می رسیم.وساعت ۴۰و۱ صبح شنبه بعد از پیاده کردن دوستان قزوینی درشهرشان خاطرات دو روز گذشته را مرور می کردیم.

باتشکر مجدد از آقای متین فر وخانواده محترمشان که بی شک این صعود میسر نمی شد جز با راهنمایی ایشان وکمکهای دوستان همدانی آقایان خلیلی،اصلانی و احمدی.

 

واما یاران صعود آقایان متین فر.راهنما ومسوول فنی.محمد خداپرست سرپرست.علی رجب پور جلودار.بهرام جعفری عقبدار.علی اکبرفقیه شجاعی .کاظم نوروزی.سیاوش شعبانی.حمید طیب.اسمعیل رفاهتی.خیر الله امیرپور.اسمعیل حسنی خواه.بهمن عسکری.پرویزبارزانفر.عباس فلاح.فرشید سروش.محمد یوسفی نژاد.احمد خانبانها.اسکندری.واحمد رجب پور نیکو

زباله های مسیر وپناهگاه جمع آوری وبه شهر منتقل گردید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=26723

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.