• امروز : شنبه, ۱۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 9 March - 2024
کل اخبار 24609
0

گزارش صعود به قله یخچال

  • کد خبر : 26714
  • 28 بهمن 1399 - 19:39
گزارش صعود به قله یخچال
گزارش صعود به قله یخچال
  • محل اجرای برنامه: شهر همدان
  • مدت برنامه: یک روز
  • تاریخ اجرای برنامه: ۱۱ بهمن ۹۸
  • وضعیت جوی: آفتابی و وزش باد
  • تعداد شرکت کنندگان: ۸ نفر
  • سرپرست برنامه: آقای رضا فرجی
  • تهیه و تنظیم گزارش: آقای علی قاسمی

 

  • آشنایی مختصر با کوهستان الوند و قله یخچال:

الوند کوهستانی است بین همدان و دو شهر اسدآباد و تویسرکان که مانند دژی مستحکم این شهرهای کوهستانی را از هم جدا کرده است. الوند تقریباً به شکل نعل اسبی از جنوب شرقی تا جنوب غربی شهر همدان امتداد دارد که طول تقریبی خط الرأس آن به بیش از ۳۰ کیلومتر می‏رسد و دارای ۶ قله اصلی (به ترتیب از شرق به غرب) کلاه قاضی یخچال کمرلرزان الوند کلاغ لان دائم برف و قزل ارسلان می‏باشد.

موقعیت جغرافیایی: قله یخچال در قسمت جنوبی سلسله جبال الوند همدان قرار دارد.

بررسی توپوگرافی قله: قله یخچال مرتفع ترین بلندی الوند از شمال به قله ۳۴۱۳ متری تاریک دره و از سمت جنوب غربی به قله اردک مردک به ارتفاع ۳۴۸۶ متر و از سمت شرق به قله ۲۹۸۵ متری تخت رستم و بالاخره از سمت جنوب به قلل شاه نشین بزرگ و کلاه قاضی محدود می‏گردد و آبادی خاکو در قسمت شرقی آن قرار دارد.

قله یخچال بلندترین قله در میان سلسله قلل استان همدان است که ارتفاع ثبت شده آن از سطح دریا ۳۵۸۰ متر می‏باشد. متداولترین مسیر صعود به قله یخچال همدان از درون دره مراد بیگ بوده و اکثر کوهنوردان و دوستداران طبیعت این مسیر را برای صعود به قله انتخاب می‏کنند. ارتفاع پای کار ۲۰۶۰ متر می‏باشد و مقدار مسافت بین پای کار تا قله در حدود ۱۲ کیلومتر می‏باشد. تابش خورشید به این قله به صورت مایل است به همین دلیل برف‏های این قله دیرتر ذوب می‏شود و به آن یخچال اطلاق می‏شود.

قله در ارتفاع حدود ۳۲۰۰ متری دارای پناهگاه زیبا و نسبتا بزرگی است با نام پناهگاه یخچال به سال تاسیس ۱۳۸۳ که امکانات کامل و خوبی داشته و نیازهای کوهنوردان را پوشش می‏دهد. پناهگاه یخچال دارای سیستم روشنایی کاملی است که با سلول‏های خورشیدی کار می‏کند، سرویش بهداشتی صحرایی و دایم و همچنین چشمه آب دایمی (حتی در زمستان ها) و طراحی مناسب و جالب دو طبقه پناهگاه و چند قفسه کتاب با موضوعات مختلف کوهنوردی، تاریخی و ادبی و … محیط خوبی را برای علاقه مندان صعود به این قله فراهم آورده است. چراغ‏های نصب شده در اطراف پناهگاه و میله‏های نشانگر که با شبرنگ مشخص شده اند در شب‏ها راهنمای بسیار خوبی برای راهیابی به پناهگاه و شناخت مسیر در تاریکی یا شرایط نا مناسب جوی است. گنجایش پناهگاه برای استراحت و خواب در صعود‏های زمستانی حدود ۵۰ نفر با تجهیزات کامل و در فصول معتدل و گرم سال حدود ۸۰ نفر می‏باشد که البته در بیرون پناهگاه سه سکوی سنگفرش، ظرفیت استراحت و برقراری چادر را داشته و دارای چشم اندازی زیبا از شهر همدان است وضعیت قله در زمستان: زمستان قله یخچال سرد و طوفانی و در زیر قله عبور از امتداد نقاب برفی مشهور آن به دلیل ریزش بهمن خطرناک می‏باشد این قله به یخچال صاحب الزمان(ع) نیز شهرت دارد. و تابش نور خورشید در آن مایل است و به همین دلیل گرمای كمتری به آن می‏رسد برفهایش دیرتر ذوب می‏شود. و. اطلاق نام یخچال نیز به همین علت است. اولین برف پائیزی و یا زمستانی این كوه را سفید پوش می‏كند و حتی در تابستان نیز دارای هوای بسیار سردی است. و بیشترین آب ورودی به سد اكباتان همدان از طریق همین قله تامین می‏شود. راه صعود، از طریق دره مرادبیك به چشمه سنگ سفید، و در ادامه به هزارپیچ و سپس به یخچال می‏رسد. این قله از خط الراس تاریك دره نیز قابل دسترسی است.

 

  • گزارش برنامه:

با هماهنگی‏های انجام شده در ساعت ۴صبح با حضور گروهی همنوردان با دو دستگاه سواری در دروازه تهران به سمت شهر مهاجران حرکت کردیم و پس از پیوستن بقیه دوستان گروه کوهنوردی به سمت شهر همدان حرکت کردیم. ساعت ۷:۲۰ دقیقه صبح به شهر همدان و ابتدای دره مراد بیک رسیدیم ،مسیر صعود به قله یخچال در ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریا و در ادامه دره مراد بیک میباشد.در ساعت ۷:۴۰ دقیقه با آماده شدن همنوردان حرکت به سمت قله را در پیش میگیریم و شرایط جوی برای یک صعود خوب در فصل زمستان بسیار خوب بود وزش باد سرعت کم وحرکت آرام ابر‏ها بر فراز کوهستان خبر از افزایش سرعت باد در ارتفاعات بالا میداد.پس از حدود یک ساعت و نیم پیمایش در ساعت ۹و نیم صبح به ارتفاع ۲۶۰۰ متری رسیدیم،چند دقیقه جهت تجدید قوا توقف کرده سپس در ساعت ۹:۳۵ دقیقه حرکت به سمت قله را در پیش میگیریم و بعد از گذشتن از یال زیر پناهگاه وزش باد شدید شروع شد که تا قله سرعت باد تا ۷۰ کیلومتر در ساعت افزایش پیدا کرد.از پناه گاه تا قله مسیر صعود پوشیده از برف بود که مقداری سرعت حرکت گروه را کند کرده بود،در نهایت در ساعت ۱۳ بر فراز قله یخچال با ارتفاع ۳۵۸۰ متر ایستادیم شرایط جوی حاکم بر قله باعث شد چند دقیقه‏ای بیش بر بلندای قله نمانیم پس از گرفتن چند عکس یادگاری در ساعت ۱۳:۱۵ دقیقه به سمت پناهگاه حرکت کردیم در ساعت ۱۴ به پناهگاه رسیدیم جهت صرف ناهار و استراحت نیم ساعتی را توقف کردیم و سپس به سمت محل توقف ماشین‏ها در دره مراد بیک ادامه مسیر دادیم ساعت ۱۷ به محل رسیدیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=26714

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.