• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
2

گزارش صعود زمستانی مسیر شمال شرقی دماوند و بازگشت از مسیر جنوبی

  • کد خبر : 24342
  • 19 بهمن 1399 - 19:37
گزارش صعود زمستانی مسیر شمال شرقی دماوند و بازگشت از مسیر جنوبی
گزارش صعود زمستانی مسیر شمال شرقی دماوند و بازگشت از مسیر جنوبی

بنام خالق کوهها

گزارش صعود زمستانی مسیر شمال شرقی دماوند و بازگشت از مسیر جنوبی

تاریخ : ۱۲ تا ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۹

با هماهنگی و برنامه ریزی قبلی اعضای تیم روز یکشنبه ۱۲ بهمن ماه پس از صرف صبحانه در غذاخوری (ژیلەمۆ)ساعت ۷ صبح بوکان را به مقصد ناندل ترک کردیم .

در تهران برای نهار و استراحت کوتاهی در منزل یکی از دوستان به مدت یک ساعت توفق نمودیم و پس از حرکت مجدد ساعت ۱۹ و ۳۰ در منزل آقای سعید صالحی در روستای ناندل اقامت نمودیم .

لازم بە ذکر است مسیر روستای ناندل کاملا برفروبی شدە بود و ورود با خودرو سواری بدون مشکل بود .

در اقامتگاه آقای صالحی با کوهنوردی زنجانی که قصد صعود انفرادی مسیر شمالی را داشت آشنا شدیم که در نهایت مسیر خود را عوض کرد و با تیم ما همراه شد .

روز دوشنبه صبح ساعت ۵ و ۲۵ دقیقه حرکت را با کوله های سنگین آغاز کردیم و با توجه به برف سنگین در قسمتی از مسیر پس ۳ ساعت به گردنه سر رسیدیم استراحت کوتاهی ۱۵ دقیقه ای در گردنه سر داشتیم و مسیر را ادامه دادیم . بعد از گردنه سر کوهنورد زنجانی در تراورس رودخانه اول درگیر بهمن شد که با هوشیاری اعضای تیم سریعا توانستیم به ایشان کمک کنیم و از زیر حجم برف نجاتش دهیم . در اواخر روز دوشنبه توانستیم پس از ۱۲ ساعت کوهپیمایی سنگین همه اعضا در سلامت کامل به پناهگاه تخت فریدون برسیم . پس از استرحت کوتاه و صرف شام و برسی مجدد شرایط آب و هوا و سرعت وزش باد ساعت ۲۳ به استراحت پرداختیم .

صبح روز سه شنبه ساعت ۴:۳۰ بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه و کمی معطلی به دلیل وزش باد نسبتا شدید , ساعت ۶ و ۴۵ دقیقه حرکت به سمت قله را آغاز کردیم در طی مسیر در چندین نقطه با شیب های بسیار پر برف و بهمنی درگیر شدیم که با احتیاط کامل عبور نمودیم . همچنین در قسمتی از بام برفی با یخ روبرو شدیم و توانستیم با سلامت کامل آخرین مانع را هم پشت سر بگذاریم و ساعت ۱۴:۴۵ همه اعضا به قله رسیدیم و با توجه به هوای مناسب حدود ۴۵ دقیقه در قله توقف نمودیم و سپس فرود را از مسیر جنوبی آغاز نمودیم .در مسیر فرود محمد عبو و سیاوش عبدالله پور با هماهنگی و اجازه از سرپرست برنامه در ارتفاع ۴۶۰۰ متر برای کسب تجربه در شرایط زمستانی بیواک نمودند و دو نفر دیگر از اعضا برای شبمانی حدود ساعت ۱۹ به پناهگاه رسیدند و به استراحت پرداختند .

صبح روز چهارشنبه پس از صرف صبحانه ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه صبح حرکت را به سمت پارکینگ جنوبی آغاز نمودیم و پس از ۳ ساعت به پارکینگ مسیر جنوبی رسیدیم . بدون توقف حرکت را به سمت بوکان آغاز کردیم و مجددا برای نهار در منزل دوست عزیزمان آقای محمد سواره توقف نمودیم و پس از استراحت کوتاه در منزل ایشان مجددا مسیر را به سمت بوکان ادامه دادیم و ساعت ۴ صبح به بوکان رسیدیم .

در انتها جا دارد مراتب تشکر و قدردانی را خدمت سرپرست برنامه آقای شمامی بابت برنامه چینی خوب و دقیق و تمام دوستانی که در راستای اجرای بهتر برنامه ما را مورد لطف خود قرار دادند داشته باشم .

نکات قابل توجه برنامە :

* مسیر شمال شرقی در چندین نقطه بهمن خیز میباشد و نیاز به احتیاط فراوان دارد ( در تراورس بعد از گردنه سر و همچنین قبل از بام برفی حجم برف بسیار زیاد میباشد و همچنین خطر سقوط به دره یخار بدلیل شرایط زمستان چند برابر میباشد)

* عبور از بام برفی با توجه به شرایط آب و هوایی در اکثر سالها بدون کرامپون ممکن نیست

* و یکی از منفی ترین نکات برنامه حضور آقای(م.ب) از کوهنوردان بنام دنیای مجازی میباشد که در ساعت ۵ صبح در بارگاه سوم با سر و صدای زیاد و معرفی خود در بارگاه سوم مانع استراحت دیگر کوهنوردان شد.

اعضای شرکت کننده :

محمد شمامی (سرپرست)

سواره مرسلی

سیاوش عبدالله پور(باشگاه اوراز بوکان)

محمد عبو (باشگاه اوراز بوکان )

گزارش به قلم محمد عبو

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=24342
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : کانال گروه کوهنوردی خانه به دوش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.