• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24592
1
گزارش صعود;

گزارش صعود قله اورین

  • کد خبر : 4434
  • 13 آبان 1399 - 15:38
گزارش صعود قله اورین
گزارش صعود قله اورین، آذربایجان غربی (طرح سیمرغ)۲۰ شهریور ۱۳۹۸

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز، کوه اورین با ارتفاع ۳۷۰۲ متر بلندترین قله آذربایجان غربی و در عرف محلی به نام  ملا محمد داغ معروف است. این کوه منتهی الیه غربی قشون شاه اسماعیل در جنگ چالدوران بوده است. آخرین کوه مرتفع ایران در مرز ترکیه است که ۱۵کیلومتر با مرز فاصله دارد و از شهر بندری بند ماهی در ترکیه که در حاشیه دریاچه وان قراردارد قابل دیدن می باشد. وجود چشمه های آب گرم در دامنه کوه و سنگ های گدازه ای اطراف کوه نشانگر این است که کوه آتش فشان خاموش است. بعد از آرارات این کوه بلندترین قله منطقه است. دارای دوقله اورین کوچک با ارتفاع ۳۶۵۰ متر و اورین بزرگ با ارتفاع ۳۷۰۲ متر می باشد. کوه اورین قبلا با ارتفاع ۳۶۵۰ متر به بیست و یکمین کوه ایران معروف بود.

برای صعود به این کوه باید به شهر خوی سفر کرد و به دلیل موقعیت جغرافیای این کوه (قرار گرفتن در مرز ایران و ترکیه ) اخذ مجوز صعود با هماهنگی هیات کوهنوردی شهر خوی ضروری می باشد. پس از صعود قله کمال ساعت ۱۵:۳۰ روز ۹۸/۶/۲۰ به اتفاق دو همنورد از شهرستان فسا، شهر تبریز را به مقصد خوی در استان آذربایجان غربی ترک کردیم. ساعت ۱۸:۱۰ دقیقه به شهر خوی رسیدم پس از اینکه مجوز صعود را از آقای ضیافتی مسئول کوهنوردی شهر خوی دریافت کردیم و پس از تهیه آذوقه مورد نیاز به سمت میدان مدافعان حرم یعنی محل قرار با آقای رضازاده راهنمای برنامه حرکت کردیم. پس از ملاقات با ایشان ساعت ۲۰ به اتفاق برادر آقای رضازاده و راننده نیسانی که از قبل هماهنگی و تدارک دیده شده بود، تا روستای پسک طی مسیر کرده و ساعت ۲۰:۲۰ مینی بوس را ترک کریم. کوله هارا برداشته و سوار برنیسان به طرف روستای حصار حرکت کردیم. پس از عبور از روستای بدلان ساعت ۲۱:۳۰ به روستای حصار رسیدیم. پس از عبور از پایگاه عملیاتی روستای حصار و کنترل مجوز و کارت شناسایی شرکت کنندگان برنامه، به پناهگاه کوه اورین در روستای حصار رسیدیم . شب را در پناهگاه سپری کردیم.پنج شنبه ۲۱ شهریور ۹۸: صبح روز بعد ساعت ۶ صبح از پناهگاه به سمت قله حرکت کردیم در ابتدای حرکت، کل مسیر پوشیده از مه بود. ساعت ۸:۴۰ دقیقه در کنار دریاچه ای زیبا صبحانه را میل کرده و سپس به سمت قله حرکت کردیم.

ساعت ۱۱ به قله رسیدیم پس از خواندن سرود ملی و گرفتن عکس یادگاری ساعت ۱۱:۳۵ بسمت پناهگاه حرکت کردیم.

کل طول مسیر رفت پوشیده از مه بود اما در مسیر برگشت در حوالی دریاچه مه ناپدید و زیبایی های اطراف پدیدار شد. طبیعتی بسیار زیبا و برکه های کوچک و بزرگ در طول مسیر دیده می شد. همچنین روستای زیبا و بکر حصار از دور نمایان بود.نهایتا ساعت ۱۵ به پناهگاه رسیده و پس از صرف ناهار مختصری با یک دستگاه نیسان به سمت شهر خوی حرکت کردیم. ساعت ۱۷:۳۰ در میدان مدافعان حرم به مینی بوس رسیده و نیسان را ترک کرده و به اتفاق کلیه همنوردان به مقبره شمس تبریزی رفتیم. لحظاتی را در کنار مقبره گذراندیم. سپس به سمت شهر تبریز و پس از آن شیراز حرکت کردیم.جمعه ۲۲ شهریور ۹۸: ساعت ۹ شب به شهر شیراز رسیدیم .اعضای شرکت کننده در برنامه: خانم ها نرجس هنرور، فاطمه برزگر، لیلا توانگر، فروزان فروغی، راضیه فروغی، نجمه شاکرنیا، نغمه ابوقداره، صدیقه ملکی

مربی و مسئول فنی: علیا مکتبی فرد / سرپرست برنامه: مژگان شرفیان/ تهیه کننده گزارش: مژگان شرفیان

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4434

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.