• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

گزارش صعود قله بل

  • کد خبر : 21105
  • 07 بهمن 1399 - 21:09
گزارش صعود قله بل
گزارش صعود قله بل

خلاصه گزارش:

تاریخ برگزاری:  ۲۶ خرداد ۱۳۹

سرپرست گروه: وحید کاویانی
مسئول فنی: سروش قنبری

تعداد شرکت کنندگان : ۱۶ نفر
همنوردان: مرتضی وراوی پور – عزت باقرنژاد – علی اکبر ادب – حسین آبید – زهرا همتیان – علی مرادی – سولماز قهرمانی – سید مجید هاشمی – علیرضا میرزائی – قاسم صالحی – امین موید نیا – امین اشراق
گزارشگر: مجید حسام پور
عکاس: خلیل حسن زاده

 

شرح گزارش:

 

روز پنج شنبه ۲۵ خرداد ۹۵ ساعت ۱۵:۰۰ در فلکه گاز ابتدای خیابان ابریشمی دور هم جمع شدیم و به وسیله یک دستگاه مینی بوس حرکت خود را با ۱۶ همنورد به سمت شهرستان اقلید آغاز کردیم. مسیر ما از سمت پلیس راه شیراز اصفهان و سپس مسیر جاده پتروشیمی به سمت شهرستان اقلید بود. از مسیر جاده پتروشیمی به سمت اقلید به ترتیب از پتروشیمی شیراز ، روستای کوه سبز ، روستای زرگران ، روستای زرقانک رد شدیم و از داخل شهر کوشکک دو راهی امامزاده اسماعیل را انتخاب کردیم و پس از عبور از روستای امامزاده اسماعیل و شهر آسپاس از تونل اباصالح المهدی (عج) که با ۲۶۱۰ متر بزرگترین تونل ایران و یکی از طولانی‌ترین تونل‌های خاورمیانه است گذشتیم و در نهایت به اقلید رسیدیم. در ابتدای شهر وارد کمربندی شهر اقلید شدیم. این کمربندی از سمت جنوب این شهر می گذرد و به سمت حسین آباد می رود. در انتهای مسیر قبل از ورود به مسیر قله توقف کردیم و از یک سوپر مارکت کوچک خرید های خود را انجام دادیم. بعد از ۴ کیلومتر کارخانه قند اقلید واقع شده که روبه روی آن جاده ای فرعی وجود دارد که با تابلویی مسیر قله بل را نشان می دهد. این جاده خاکی است. گذر از این جاده برای اتومبیل سواری کمی مشکل است ولی می توان گذر کرد. در اکثر مسیر به وسیله تابلویی مسیر حرکت به سمت کوه نشان داده شده است. در مسیر از روی یک پل رودخانه ای رد می شویم و از کنار تعدادی تاسیسات معدن عبور میکنیم تا به پایان جاده میرسیم. البته ناگفته نماند به دلیل تاریکی هوا و افتادن تابلو راهنما یکی از دوراهی های منتهی به مسیر قله را اشتباهی رفتیم و پس از طی مسافت زیادی توانستیم افرادی را پیدا کنیم و مسیر را بپرسیم که ۴۵ دقیقه ای وقتمان بابت این موضوع تلف شد. مسیر این جاده خاکی حدود ۱۰ کیلومتر است. محلی که توسط گروه برای ایجاد کمپ و شب مانی انتخاب شد کاملا مناسب و بدون شیب بود و یک نهر کوچک از یک آبشخور دام های اهلی بالای آن روان بود. البته آب این نهر آشامیدنی نبود.
ساعت ۲۲:۳۰ کمپ خود را برپا کردیم و پس از صرف شام سریعا استراحت کردیم تا فردا صعود خوبی داشته باشیم. اتفاق جالبی که بعد از شام پیش آمد پیدا شدن یک رتیل بزرگ در چادر یکی از دوستان بود که دوستان در فاصله ای دور از کمپ این حشره را به دامان طبیعت بازگرداندند. صبح ساعت ۴ از خواب بیدار شدیم و پس از جمع آوری کمپ ، چادرها و مابقی وسایل را در مینی بوس قرار داده و با کوله سبک و وسایل مورد نیاز در ساعت ۵ صعود خود را آغاز کردیم.
ابتدای مسیر و نقطه شروع در ارتفاع ۲۷۵۰ متری قرار دارد. در ابتدای مسیر حرکت خود را از سمت راست دره آغاز کردیم تا به بالای دره رسیدیم و پس از یک مسیر هموار به چشمه ای کوچک رسیدیم که آب گوارایی از آن می جوشید و پس از استراحتی کوتاه و نوشیدن آب چشمه مسیر خود را از سمت چپ چشمه ادامه دادیم. ناگفته نماند از بالای چشمه هم یک مسیر جدا می شود که در بازگشت به آن برخوردیم که شیب های تند و شنی دارد. مسیر اکثرا دارای پاکوب و مشخص است.
بعد از آن شیب کمی تندتر می شود
ما ساعت ۹:۳۰ به پناهگاه رسیدیم.
ارتفاع پناهگاه ۳۵۰۰ متر و برای اقامت مناسب می باشد. دارای چشمه آب مناسب آشامیدن و دو سرویس بهداشتی است.
صبحانه را روی چمن صرف کردیم.
قبل از حرکت به سمت قله گروه شاهین شیراز به پناهگاه رسید و خوش و بشی با آنها داشتیم. کوله ها را باز هم سبک تر کردیم و ساعت ۱۰:۳۰ به طرف قله حرکت کردیم.
آقای قنبری که وظیفه راهنمائی گروه را به عهده داشت فداکاری نمود و در پناهگاه ماند تا از وسایل گروه مراقبت کند و ما را تا قله همراهی نکرد. بنابراین تیم صعود ما ۱۵ نفره شد. از این به بعد شیب ها تندتر و در قسمت های بالاتر کمی سنگلاخی تر شد. ما از پناهگاه به سمت چپ حرکت کرده و روی پاکوب آن قسمت قرار گرفتیم. دو قله فرعی را رد کردیم که قله دوم سنگ چین داشت. پس از آن کمی فرود آمده و مجدد به سمت بالا و قله اصلی بل راهی شدیم. قسمت های نزدیک به قله کمی سنگلاخی است و دست به سنگ نه چندان جدی داشتیم. ساعت ۱۱ بر فراز قله کوه بل و در کنار سنگ چین های بزرگ آن قرار گرفتیم.حدود ۴۵ دقیقه زمان به استراحت و عکس انداختن بر روی این قله گذشت. در همین اثناء گروه شاهین شیراز هم به قله رسید و ما باهم عکس یادگاری اندختیم.
پس از آن به سمت پناهگاه بازگشتیم و پس از استراحتی کوتاه به سمت پائین حرکت کردیم. زمان بازگشتن از یک مسیر دیگر برگشتیم که مستقیم و به سمت پائین بود و شن اسکی زیادی داشت و پس از گذشتن از دره و کمی دست به سنگ نهایتا به چشمه اول رسیدیم. پس از نوشیدن آب و استراحتی کوتاه نهایتا ساعت ۱۵:۳۰ به ماشین و محل کمپ دیشب رسیدیم و پس از سرد کردن و قرار دادن وسایل در ماشین به سمت شیراز حرکت کردیم.
البته در بین راه به شهر آسپاس رفتیم و مقداری خرید کردیم و در بین راه هم در یک مکان دنج و در کنار چشمه و درختان چنار زمان کوتاهی را به صرف هندوانه گذراندیم و نهایتا ساعت ۲۱:۳۰ به شیراز رسیدیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=21105

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.