• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
1

گزارش صعود قله شیرکوه یزد ۱

  • کد خبر : 23296
  • 16 بهمن 1399 - 12:33
گزارش صعود قله شیرکوه یزد ۱
گزارش صعود قله شیرکوه یزد 1

والقی فی الارض رواسی ان تمید بکم و انهارا و سبلا لعلکم تهتدون:

«در زمین کوههایی افکند تا از اضطراب و حرکت ناموزون آن جلوگیری کند و نهرها و راههایی (در میان کوهها) ایجاد کرد، شاید هدایت شوید»                                (سوره نحل: ۱۵)

کوه یکی از زیبا ترین و با ابهت ترین مخلوقات خداوند می باشد که خداوند نعمات زیادی را در آن قرار داده است و مهمترین آن سرچشمه گرفت در حیات از سرچشمه های آن می باشد . و یکی از دلایل اشتیاق انسان برای صعود به قلل مرتفع آشنا شدن با خالق قادر و با عظمت آن باشد .

برنامه صعود به قله شیر کوه با وجود مشکلات متعدد ( آماده کردن تیم . گرفتن تنخواه . موافقت مسولین قسمت ها – که البته در این قسمت ۴ نفر از همکاران نتوانستند با ماه همراه باشند – جور کردن وسیله نقلیه و راننده – که خوشبختانه آقای حسین زاده با وجود مریضی حادی که داشتند به کمک ما شتافتند – خرید وسایل مورد نیاز و تدارکات تیم ) در صبح روز سه شنبه ۱۰ ابان ماه ۹۰ ساعت ۶ صبح از محل زائر سرای گمرک مشهد آغاز گردید . متاسفانه در آخرین لحظه آقای طالبی اعلام انصراف نمودند .

تیم ده نفره علمدار به همراه راننده از مشهد به طرف یزد رهسپار گردید در هوایی مه آلود و سرد .

صبحانه ساعت ۸ صبح در تربت حیدریه و در کنار مسجدی که برای مسافران ساخته شده بود صرف گردید و سپس از شهر های فیض اباد . بجستان . اسلامیه . فردوس و بشرویه گذشتیم و در ساعت ۳۰/۱۴ به طبس رسیدیم و بعد از  خواندن نماز ظهر و عصر و صرف نهار به طرف یزد به راه افتادیم . بعد از طی حدود ۲ ساعت به محل سقوط هلیکوپترهای متجاوز آمریکایی رسیدیم و با توجه به اینکه مناسبت صعود بزرگداشت روز ۱۳ آبان و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی بود از مسجد شکر و بقایای لاشه هلی کوپترهای به جا مانده بازدید کردیم و اعضای گروه شعار همیشگی مرگ بر آمریکا را سر دادند .

بعد از ساعتی به رباط پشت بادام رسدیم و برنامه ریزی کرده بودیم که در این ابادی میان کویر نماز مغرب و عشا را خوانده و راننده نیز مینی بوس را گازوییل زده و ادامه طریق دهیم که متوجه شدیم پمپ آن محل به دلیل تعمیرات تعطیل می باشد . که با پیگیری آقای گودرزی توانستیم از راننده کامیونی شیرازی که انسانیت را برای ما به نمایش گذاشت گازوییل تهیه و ادامه مسیر دهیم . اسم این راننده شریف آقای اکبر ایج نشین بود که در تصویر زیر مشخص می باشند .

ساعت ۲۱ به یزد رسیدیم و بعد از نیم ساعت در مهمانسرای گمرک یزد که از قبل هماهنگی شده بود مستقر گردیدم شام نیز میهمان گمرک یزد بودیم که آقای لشگری از پرسنل محترم گمرک یزد زحمت تهیه آن را متقبل شده بودند . متاسفانه تاخیر ایجاد شده در رسیدن به یزد زمان استراحت گروه راه کوتاه نمود و بعد از یک روز خستگی در مینی بوس و طی ۱۰۰۰ کیلومتر راه به دلیل اینکه صبح فردا باید برنامه صعود را انجام می دادیم سریعا شام صرف شد و اذوقه فردا در کوله ها تقسیم گردید و وسایل لازم در کوله ها چیدمان شده و اعضای گروه به استراحت پرداختند حدود ۴ ساعت استراحت .

ساعت ۳۰/۳  بامداد بیدار باش زده و پس از اماده شدن گروه به سمت میدان شهید باهنر یزد به راه افتادیم – روز قبل با آقای احمد رضا خانجانخانی از مربیان محترم هیئت کوه نوردی یزد و مسول اموزش آن هماهنگی کرده تا در این صعود به عنوان راهنما همراه با تیم باشند – پس از سوار شدن آقای خان ( چون بچه های کوه نورد یزد ایشان را به این اسم صدا می کردند ما نیز از این عبارت برای ایشان استفاده کردیم ) به سمت شهر تفت و روستای ده بالا به راه افتادیم و در محله شیخ علی شاه در مسجد کوچکی که چشمه آب نیز در کنار آن واقع شده بود نماز صبح راه خوانده و پس از صرف چند لقمه غذا به جهت جلو گیری از ضعف در طول مسیر تا رسیدن به جان پناه به راه افتادیم . ساعت ۱۵/۶ صبح .

در مسیر صعود

ساعت ۱۵/۶ صبح صعود را آغاز نمودیم شب قبل برف چادری سپید بر شیر کوه پوشانده بود و قله نیز در دل ابرها پنهان شده بود بعد از چند دقیقه پیاده روی و از انتهای روستا به سمت پاکوبی که در سمت راست بود حرکت نمودیم و ۲۵ دقیقه بعد به باغچه ای که چشمه آب کوچکی نیز در آن بود رسیدیم و از آن به بعد پا در کوهستان نهادیم . بعد از طی شیبی تند به زیر دیواره های سنگی رسیدیم و مسیر را تا ابتدای یک دره زیبا تراورس نمودیم . در راه هر از چندگاهی بادی تند و سرد سرمای هوا را به ما یاداوری می نمود .

بعد از طی دره اول که به تابستان خانه معروف است و رسیدن به چشمه آن که آبش از داخل یک لوله می آید حدود ساعت ۸ صبح وارد دره نجیب شده و شیب تند آن را طی ۳۰ دقیقه طی نمودیم بعد از خارج شدن از دره نجیب به سمت چپ حرکت کرده و حدود ساعت ۹ به جانپناه شیر کوه رسیدیم .

در میانه دره نجیب

جانپناه

در جانپناه مستقر شدیم و به صرف صبحانه پرداختیم و با کوه نوردان یزدی دیگری که از شب قبل به دلیل خراب بودن هوای قله نتوانسته بودند قله را صعود نمایند و در انجا مستقر شده بودند اشنا شدیم . بعد از صرف صبحانه ساعت ۱۰ به سمت قله به راه افتادیم جهت حمایت تیم صعود کننده و اطلاع رسانی در صورت بروز حادثه و همچنین تدارک تیم بعد از صعود قله و تهیه نهار آقایان فتحی و عنابستانی در جان پناه ماندند ٬ و بقیه اعضای گروه و راهنما و یکی از همنوردان یزدی به سمت قله حرکت نمودیم . در راه از مسیری که بعضی مواقع با برف کاملا پوشیده شده بود گذر می نمودیم و بادهای شدید و سرد را تحمل می کردیم . گاهی باد چنان شدید بود که اگر لحظه ای غفلت می نمودیم مانند یک کشتی گیر که حریفش را لنگ می کند و به زمین می زند امکان ضربه فنی شدنمان بود ٬ بوران نیز دید مان را محدود نموده بود ٬ البته هر چه به سمت قله می رفتیم ابرها کمتر می شد ولی باد شدیدتر می گشت . ساعت ۱۵/۱۲ ظهر به قله رسیدیم و بعد از تهیه عکس یک ربع ساعت در جانپناه قله به استراحت پرداختیم و سپس به سمت جانپناه پایین حرکت نمودیم .

بر فراز قله شیرکوه یزد

 بعد از حدود یک ساعت و ربع به جان پناه رسیدیم و با استقبال گرم اقایان فتحی و عنابستانی با چای داغ و نهار اماده مواجه شدیم ولی بدلیل اینکه به تاریکی هوا نخوریم و همچنین عدم اشتهای اعضای گروه به دلیل ارتفاع بعد از خواندن نماز به طرف پایین به راه افتادیم . حدود ساعت ۱۰/۱۴ دقیقه .

دیدار با گروه کوه نوردی سرم سازی رازی مشهد در دره نجیب هنگام فرود .

ساعت ۳۰/۱۶ کف دره بودیم و انتهای برنامه پس از خدا حافظی با اقای خان که در این برنامه واقعا ارامش خاطری را برای ما به  ارمغان اورده بود سوار بر مینی بوس شده و به طرف شهر یزد به راه افتادیم . ساعت ۱۸ در میهمان سرا بودیم و پس از صرف چای گرم یکی یکی دوش گرفته تا خستگی یک صعود سنگین را از تن به در کنیم .

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=23296

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.