• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
1
گزارش صعود

گزارش صعود قله کان صيفي (وه رزه رين) بام استان ايلام

  • کد خبر : 9048
  • 08 آذر 1399 - 19:18
گزارش صعود قله کان صيفي (وه رزه رين) بام استان ايلام
صعودی موفق بر بام‌ کان صیفی .

به شهر ايلام رفتيم و از ايلام به سمت شهر ملکشاهي ادامه مسير داديم، از ملکشاهي نيز حدود ۱۵ کيلومتري به سمت روستاي چشمه پهن رفتيم و يک کيلومتر مانده به روستا روبروي مرغداري ابتداي مسير کوهپيمايي کان صيفي است. ماشين را روبروي مرغداري پارک کرديم و عصر روز يکشنبه قصد صعود داشتيم که تا ارتفاع ۱۷۰۰ بالارفتيم و به خاطر خراب شدن هوا برنامه کنسل شد و به پايين بازگشتيم.

ساعت ۸:۱۸ روز دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ از جلوي مرغداري نزديک روستاي چشمه پهن به ارتفاع ۱۳۵۰ متر پيمايش را آغاز کردم. از بالاي دره به سمت يال تراورس کردم و از مسير پاکوب پس از يک ساعت پيمايش بر روي يال کوه قرار گرفتم. ارتفاع ابتداي يال ۱۷۱۰متر بود. مسيري با شيب متوسط را ادامه دادم و در بين راه گاهي سنگهاي فسيلي مي ديدم. ساعت ۱۰:۲۰ به گرده اي سنگي بر روي يال رسيدم که انتهاي آن صخره اي با ارتفاع حدود ۱۵ متر قرار داشت و از کناره شرقي صخره مسيري کوتاهتر و سنگچين شده پيدا کرده با دست به سنگ و نهايت احتياط پايين رفتم و مجددا بر روي يال اما با شيب تندتري روبرو بودم. پس از عبور از مسير پاکوبي که برخي نقاط با سنگهاي ريزشي پوشيده شده بود ساعت ۱۱:۳۰ بر فراز قله کان صيفي بودم.

ارتفاع قله ۲۸۰۸متر بود اما تابلوي قله عدد بالاي سه هزار متر را نشان مي داد. کمتر از ۲۰ دقيقه براي استراحت و لذت بردن از مناظر اطراف و عکاسي کافي بود. پس از آن فرود را آغاز کردم. ساعت ۱۲:۵۵ مجددا به دست به سنگ رسيده و از همان مسير اينبار راحت تر صعود کردم و پس از آن دوباره در مسير قرار گرفته و تا پايين يال رفتم. به زين اسبي که رسيدم و ارتفاع حدود ۱۷۰۰ متر بود به غرب متمايل شدم و مسير صعود را اينبار فرود مي رفتم. در بالاي دره لوله هاي آب مرغداري را ديدم که احتمالا به تنها چشمه آن منطقه متصل بود اما از مسير کوهنوردي دور است. ساعت ۱۴:۴۵ عصر هم با رسيدن به مرغداري و محل پارک ماشين برنامه به پايان رسيد.

نکات برنامه:

ارتفاع مرغداري و محل آغاز پيمايش ۱۳۵۰متر، ارتفاع محل تغيير مسير بر روي يال ۱۷۱۰متر و ارتفاع قله ۲۸۰۸ متر بود.

کوه کان صيفي از کوهستان کبيرکوه بلندترين قله استان ايلام است. فاقد هرگونه پناهگاه و تابلوي راهنما است.

در مسير کوهپيمايي چشمه آبي وجود ندارد و حتما با توجه به آب هواي منطقه بايد آب به ميزان مورد نياز از قبل همراه داشته باشيد.

عبور از دست به سنگ مسير نيازمند حوصله و دقت در انتخاب مسير صحيح و احتياط در فرود و صعود است و توصيه مي شود  حمايت هاي لازم در اين مرحله توسط همنوردان انجام گيرد.

همراه داشتن دستگاه جي پي اس يا ترک مسير در موبايل براي تشخيص مسير مفيد و برخي مواقع ضروري است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=9048

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.