مرتفع ترين قله اي كه درشرق گيلان در البرز غربي قرار دارد قله سماموس به ارتفاع ۳۶۲۰ متر مي باشد . نام سماموس به معني زير آسمان ميباشد .

در تاریخ پنچ شنبه بیست و سوم تیر ماه ۱۳۹۰ طبق هماهنگیهای انجام شده اعضای گروه ساعت ۲ بعد الظهر در محوطه ساختمان مرکزی دانشگاه جمع شدند و با مینی بوس دانشگاه به سمت شهر رامسر و روستای جواهر ده که مبدا صعودمان بود حرکت کردیم .

روز دوم ، جمعه بیست و چهارم تیر نهار را در شهر عباس آباد خوردیم . در ساحل زیبای عباس آباد شنا کردیم و استراحت و پس از آن به سمت رامسر راه افتادیم . برای صعود به قله سماموس چند مسیر وجود دارد . ما مسیر ( رامسر – جواهر ده – سماموس ) را انتخاب کردیم . روستای بزرگ جواهر ده بسان جواهری در استان مازندران می درخشد . مسیر زیبای رامسر تا جواهر ده چشم را می نوازد . جاده از وسط جنگل های انبوه عبور می کند تا به جواهرده برسد .

حوالی غروب رسیدیم . در مسجد آدینه کمپ زدیم . گروه کوهنوردی تامین اجتماعی استان فارس به سرپرستی آقای لطفی از قبل هماهنگ کرده بودند که در این صعود ما را همراهی کنند . حدود ساعت ۱۲ شب به جواهر ده رسیدند و کنار ما کمپ زدند .

شب را در هوای مطبوع جواهر ده سپری کردیم . فردا صبح یعنی روز سوم ، ساعت ۵ بلند شدیم و ساعت ۶ صبح کوهپیمایی خود را با کوله پشتی سبک آغاز کردیم .

۲۰ نفر اعضای گروه دانشگاه به همراه ۸ نفر اعضای گروه تامین اجتماعی به سمت قله حرکت کردیم . از کوچه باغهای باریک و قدیمی روستا عبور کردیم .

شیب به نسبت تند بود و مناظر اطراف زیبا .

تقریبا در بالای جواهرده پوشش جنگلی وجود ندارد . ارتفاعات بالای جواهرده را چمنزارهای زیبا پوشانده است .

هوا آفتابی بود ولی گرم نبود. در مسیر گله های گاو روستاییان و گله اسب ها که آزادانه می چریدند خودنمایی می کرد و زیبایی منطقه را دو چندان کرده بود .

پس از حدود دو و نیم ساعت کوهپیمایی حدود ساعت ۸:۳۰ به چشمه ای رسیدیم . توقف کردیم برای صبحانه و استراحت .

در این جا دو راه وجود داشت . یک راه مسیر ( باغدشت – قهوه خانه – لپاسر – قله ) و مسیر دیگر از سمت شرق ، مستقیم به سمت قله می رفت . ۶ نفر از همنوردان به درخواست آقای دکتر رحمانی مسئول و پزشک گروه از گروه جدا شدند و به همراهی آقای بهروزی به سمت باغ دشت و قهوه خانه حرکت کردند و مابقی به سمت قله رهسپار شدیم .

در مسیر جاده ای ماشین رو وجود دارد که احتمالا جهت کاربرد نظامی ساخته شده است و تقریبا تا قله ادامه دارد و منظره کوه را خراب کرده است .

همین طور که از زیر ابر و مه های در حال حرکت عبور میکردیم سنگچین امام زاده سماموس بر روی قله پیدا شد . ساعت ۱:۳۰ بعد الظهر به قله رسیدیم .

 

 در اینجا به پیشنهاد آقای روحانی مسئول فنی ۸ نفر از اعضای گروه جدا شدند و به همراه ایشان جهت شناسایی مسیر ( قله – لپاسر – باغدشت –قهوه خانه – جواهرده ) راهی آن مسیر شدند و مابقی اعضا به همراه آقای دکتر حمانی و آقای عسکری از همان مسیر صعود به جواهر ده برگشتند . مسیر لپاسر و باغدشت به نسبت زیباتر از مسیر شرقی یا همان مسیر صعود بود و پوشش گیاهی بیشتری داشت . ضمن اینکه آب در دره ها به وفور یافت می شد و چشمه های فراوانی در این مسیر وجود دارد . بعد از حدود ۹۰ دقیقه کوهپیمایی و عبور از شیب های به نسبت تند به چشمه ای در نزدیکی قهوه خانه باغدشت رسیدیم که دوستانمان که صبح از ما جدا شده بودند در آن مکان توقف کرده بودند و منتظر ما بودند . در کنار یکدیگر نهار را صرف کردیم و بعد از استراحت به سمت قهوه خانه راه افتادیم . قهوه خانه کلبه کوچک وزیبایی بود کنار جوی آب که خانواده ای از روستاییان آن نواحی که به صورت عشایری زندگی می کردند در مسیر کوهنوردان ساخته بود و از آنها پذیرایی می کردند . همه دوستان به دعوت آقای روحانی در قهوه خانه چای نوشیدند و سپس به سمت جواهر ده حرکت کردیم .

 

قهوه خانه تقریبا در کف دره قرار دارد و برای رسیدن به جواهرده می بایست از ارتفاع به نسبت بلندی عبور کرد و سپس به سمت جواهر ده سرازیر گشت .

 حدود ساعت ۹ شب به روستا رسیدیم . گروهی که از مسیر شرقی برگشته بودند ساعت ۷ رسیده بودند . شب را دوباره در مسجد آدینه کمپ زدیم و خوابیدیم .

روز چهارم ، یکشنبه بیست و ششم تیر ساعت ۶ صبح به قصد جنگل نوردی از مسیر جواهر ده تا رامسر راه افتادیم .

حدود ۱ ساعت در جاده آسفالت راه پیمایی کردیم و وارد جنگل شدیم و پس از حدود ۲ ساعت جنگل نوردی و صرف صبحانه به جاده آسفالت برگشتیم .

 

 کوهنوردان نهار را در رستورانی در طبیعت زیبای جاده جواهر ده صرف کردند . سپس به رامسر برگشتیم و کوهنوردان با شنا و آب تنی در ساحل رامسر خستگی چند روزه را را از تن خود بیرون کردند .

بعد از آن همگی سوار مینی بوس شدیم و پر از خاطره و خوشحال از فتح قله و ناراحت از دل کندن از طبیعت زیبای جواهرده به طرف شیراز رهسپار شدیم . روز پنجم سفر، دوشنبه بیست و هفتم تیر ساعت ۵ بعد الظهر وارد شیراز شدیم .

اسامی شرکت کنندگان در برنامه

  • امیر حسین رحمانی ( مسئول و پزشک گروه
  • شادپور روحانی ( مسئول فنی و راهنما )

                 ( به ترتیب حروف الفبا )

•         محسن بهروزی اکبرآبادی

•         رسول پور مسعودی

•         احمد علی جبه داری

•         عزت الله جهان شاهی

•         صالح حدائق

•         عبدالرسول حیدری

•         آیت الله رحیمی

•         علی رضا زارع مهرآبادی

•         حسن سبحانی

•         سعید شکری

•         محسن عبدلی

•         محمد علی عسکری

•         محمد رضا علی پور

•         بشیر قزل بیگلو

•         علی کرمی

•         سید محمود موسوی

•         سید محمد علی موسوی

مهمان

·         آیدین قزل بیگلو

رانندگان

·         جلیل غضنفری

·         کاظم انتقاد