• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
3

گزارش و معرفی قله فیالستون ( اشترانکوه)گروه کوهنوردی اورست ۷۷ بروجرد ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۱

  • کد خبر : 76748
  • 18 تیر 1401 - 22:20
گزارش و معرفی قله فیالستون ( اشترانکوه)گروه کوهنوردی اورست ۷۷ بروجرد  ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۱
بام: خط الراس اشتران کوه از سمت جنوب شرقی به شمال غربی امتداد یافته است که در منتهی الیه شرق آن روستای خلیل آباد و در غرب آن شهرستان دورود واقع شده است.

گزارش و معرفی قله فیالستون ( اشترانکوه)گروه کوهنوردی اورست ۷۷ بروجرد ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۱🌴
ارتفاع : ۳۹۰۰ متر

خط الراس اشتران کوه از سمت جنوب شرقی به شمال غربی امتداد یافته است که در منتهی الیه شرق آن روستای خلیل آباد و در غرب آن شهرستان دورود واقع شده است.

این خط الراس متشکل از قلل بسیار زیبا و ناشناخته‌ای است که مهم ترین آن ها به ترتیب از غرب به شرق عبارتند از :

قله کول ورید، پازن پیر، گل گل، گل گهر ، سن بران ،کول لایو ،فیالستون، میرزایی ،تخت شاه ،پیارو ،همایون، ازنادر، قبله ،کول جنو و قلل فرعی دیگر.

و اینبار مقصد ما قله فیالستون بود وجه تسمیه فیالستون برگرفته از گیاه فیاله است گیاهی که در مواد غذایی و ترشیجات جهت جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی مورد استفاده دارد.

مسیر شروع کوهپیمایی ما روستای دره تخت شهرستان ازنا بود که برای این که با کوله سبک و یک روزه بتوانیم این قله را صعود نماییم روز پنج شنبه بعد از ظهر از بروجرد حرکت نموده و ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه در نیروگاه برق آبی( متروکه) این روستا بودیم و شب در محوطه این نیروگاه متروکه اطراق داشتیم و صبح جمعه ساعت ۳:۳۰ بیدار شدیم و وسایل اضافه را در مینی بوس قرار داده و ساعت ۴ صبح آغاز کوهپیمایی گروه بود.

پس از دو ساعت کوهپیمایی از آخرین چشمه های موجود در مسیر آب گیری نموده و سپس در ساعت ۷ صبح مشغول صبحانه شدیم. گیاه فیاله نیز به وفور در منطقه مشاهده می‌شد. تیغ های این گیاه هنگام عبور کوهنوردان تیز و گزنده است.

با ارتفاع گرفتن و پس از ساعاتی کوهنوردی کم کم خط الراس اشترانکوه هویدا شد و ما نیز روی گردنه ای قرار گرفته بودیم که در خیلی از جاها دست به سنگ می شدیم و عبور از مسیری سنگلاخی و دارای پرتگاه‌هایی در طرفین، که نیاز به مهارت های فنی کوهنوردی داشت.

بالاخره در ساعت ۱۳:۳۰ گروه به قله زیبای فیالستون به ارتفاع ۳۹۰۰ متر رسید.

از آنجا دریاچه گهر در پایین دست و قلل قالی کوه وکازینستان در دوردست و ادامه خط الراس اشترانکوه تا قله کول جنو در شرق خودنمایی میکنند.

پس از یک ساعت عکاسی، استراحت و نماز بر فراز قله شروع به پایین آمدن نمودیم ،مسیر فرود از چال برون بود. چاله ای شبیه به چال کبود در مسیر قلل گل گل و سن بران. وقت کم و مسیر طولانی و پرشیب . ودوباره دست به سنگ شدن و حرکت از تیغه ها وقت گیر می باشد اما با این وجود باید راهی ایمن و کوتاهتر انتخاب می شد . پس از استراحتهای کوتاه و مداومت در کوهپیمایی نهایتاً ساعت ۱۰ شب جلو مینی بوس بودیم و در ساعت ۱۲:۳۰ شب به بروجرد رسیدیم .

وسایل و ابزار لازم متناسب با فصل صعود :

کلنگ، کرامپون و طناب

چالش های مسیر :

حرکت بر روی چند تیغه که طرفین آن ها شیب های بسیار تند و پرتگاه‌هایی در انتها دارند

مسیر دیگر صعود به این قله شهرستان دورود، روستای طیان ،پناهگاه گل گل ، چال برون و سپس قله می باشد که مسیری ساده تر و کم خطر تر است.

زیبایی های مسیر قله فیالستون:

دره های پرآب و پر برف
تیغه های سنگی و پر شیب و پر برف
مشاهده دریاچه گهر از فراز این قله
مشاهده تعداد زیادی از قلل خط الراس اشتران کوه
مشاهده یخچال چال برون
گپ و گفت با عشایر مستقر در منطقه

و اما حادثه ای که به خیر گذشت
در هنگام پایین آمدن از قله کنار چشمه آبی نشسته بودیم که به یکباره صدای غرش و ریزش سنگ های غول پیکر از بالادست باعث وحشت و شگفتی همنوردان شد که دلیل آن عبور گله بز و گوسفند بود که باعث ریزش سنگ های مسیر شده و این سنگ های بزرگ هرکدام با سرعت به تکه های کوچکتر تبدیل شده و به طرف ما می‌آمدند و در این هنگام دوستان ، فرار را بر قرار ترجیح داده و این حادثه به خیر گذشت .

البته این موضوع نکته ای آموزشی داشت و آن اینکه هنگام کوهنوردی مواظب عبور احشام باشیم و در مسیر حرکت آنان قرار نگیریم.
در کوهستان از هندزفری استفاده نکنیم ، زیرا صداهای اطراف را نمی شنویم و خطرات کوهستان ما را تهدید می کند .

روزگار عزت پایدار . هوشنگ امیدعلی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=76748

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.