• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1
گزارش صعود

گزراش صعود به قله پراو کرمانشاه ارتفاع ۳۴۰۵ متر

  • کد خبر : 13331
  • 21 آذر 1399 - 7:15
گزراش صعود به قله پراو کرمانشاه ارتفاع ۳۴۰۵ متر
گزارش صعود به قله پراو(کرمانشاه)

بنام خدا
دل سپردن بر ستیغ کوه ها را عشق باید گفت
کوله بار سخت سنگین را به دوش خود کشیدن
از بلند یالها بالا کشیدن
پا نهادن بر چکاد کوهساران
ره بریدن در اریب صخره های مرگبارش
و فرورفتن به عمق دره های پرشیارش
کار هر کس نیست ، عشق باید گفت
اوج صخره آشیان باز و شاهین است . جایگاه مردان نیک آئین است.
همنوردا … مرد باید بود
در کمال سرافرازی ، زیر پای نیک مردان گرد باید بود.
کوه را … عشق است.
دل سپردن بر چکاد کوهها را ، عشق باید گفت
عشق ورزی شیوه والای انسان است

 پراو-ارتفاع ۳۴۰۵
گونه زمین شناسی : صخره ای لایم استون
نخستین صعود : سال ۱۳۵۰ توسط یک تیم اکتشافی از انگلستان
مسیر : روستای چالابه ، تنگ چروبر

کوهستان پرآو (به کردی : په راو، به معنای پرآب) با طول تقریبی ۸۰ کیلومتر و وسعت ۸۸۰ کیلومتر مربع بخشی از رشته کوه زاگرس می باشد . قله پرآو با ارتفاع ۳۴۰۵ متر از سطح دریا بلندترین قله این کوهستان در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است. کوه های این منطقه دارای یکی از عمیق ترین لایه های لایم استون کره زمین است و همچنین بعلت فشارهای ناشی از کوهزایی آلپی شکاف های بسیاری پیدا کرده است. بهمین علت عمیق ترین غارهایی ایران مانند غارهای پرآو، جوجار و چاه غار قلا در این کوهستان قرار دارند. خط الراس اصلی و مرتفع این کوهستان دارای قلل متعددی است که اکثراً ارتفاعی بالاتر از ۳۰۰۰ متر دارند جهت این کوهستان از غرب به شرق امتداد یافته است و بترتیب شامل قلل : خرامان ، قته چرمی ، پرآو (شیخ علیخان ) ، نمازگاه ، شاودالان ، سه کل ، زنهان ، بیستون ، بان برزه و … می باشد عبور از خط الراس های پراو عمدتاً در بسیاری از مکانها حالت فنی دارد و عبور از بعضی از قسمتهای آنها احتیاج به طناب و ابزار گذاری دارد بخصوص در قلل خرامان ، قته چرمی ، سه کل و بیستون ، دیواره بیستون با ارتفاع ۱۲۰۰ متر و وسعت بیش از ۵۰۰۰ متر که به اورست صخره های جهان مشهور بوده ومرتفع ترین دیواره ایران و پنجمین دیواره مرتفع جهان است در کوهستان پرآو واقع گردیده است. همچنین میراث جهانی کتبیه بیستون بعنوان بزرگترین سنگ نبشه جهان و نخستین متن شناخته شده ایرانی در دامنه های جنوبی این کوهستان قرارداد

روز چهارشنبه ۹۶/۴/۲۹ساعت ۱  بامداد با یک دستگاه مینی بوس تعداد ۱۳ نفر از سنندج راه افتادیم و ساعت ۴۰۱۵ دقیقه به کرمانشاه رسیدیم و در طاقبستان ۳ نفر از همنوردان دیگر خود را سوار نموده وبه سمت  در روستای چالابه پای کوه رسیدیم ، هوا کاملا تاریک و خنک بود ، حرکت در ساعت ۰۵٫۰۰رابا یاد خدا  شروع نمودیم . سرقدم و راهنما آقا بهمن پور و عقب دار آقای جلال مجد ،و میاندار اقای مهدی یاری حرکت  راس ساعت ۷ پای چشمه دوزره بودیم . که از روی یال فرود به سمت پایین دره داشتیم بوی پونه و آب گوارا نعمتی بود که جای دوستان دیگر را خالی کردیم ، بسیار زیبا بود و در روبرو قسمتی از خط الراس که در ابتدا توضیح داده شده دیده می شد که شامل کوه های شاودالان ، سه کل ، زنهان بود خستگی از تنها گرفته شد و حرکت به سمت پناهگاه آغاز شد در ساعت ۱۰٫۳۰ دقیقه در پناه گاه پراو بودیم که در بالای دشت پراو قرار داشت.:
غار پرآو بزرگترین غار عمودی دنیا با ۷۵۱ متر عرض و ۱۴۵۴ متر طول و دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه از مکان های مهم برای غارنوردی است که هرساله غارنوردان داخلی و خارجی زیادی را راهی کوه پراو می کند . یکی از ویژگیهای منحصر به فرد غار پرآو وجود دهانه آن در ارتفاع سه هزار متری از سطح دریا است که این بالاترین سطح در بین تمام غارهای دنیا می باشد و به این دلیل لقب اورست غارهای جهان را دارا می باشد . و این غار در سال ۱۳۵۱ توسط انگلیسی ها پیمایش گردید. و در سال ۱۳۵۴ توسط غارنوردان لهستانی و در سال ۱۳۷۰ گروه کوهنوردی کرمانشاه اولین گروه ایرانی که موفق به پیمایش این غار گردید ه اند.
ساعت ۱۲٫۳۰ فرود از سمت پناهگاه به سمت چشمه دوزره و خوردن ناهارمختصری که داشتیم  و ساعت ۱۴٫۵۵ در کنار چشمه که بسیار آب خنگ و گوارایی داشت دوستان نهار میل کردن و بعد از رفع خستگی به سمت ماشین حرکت کردیم و ساعت ۱۶٫۲۰ دوستان سلامت در کنار دروازه آهنی محیط زیست و کنار مینی بوس بودیم  جهت خوردن نهار که قبلا تهیه شده بود در یکی از پارگها توقف نمودیم بعد از خوردن نهار به سمت سنندج رهسپار شدیم که در ساعت ۲۰،۱۵ سفر به پایان رسید و همگی سلامت به مقصد رسیدیم .
همنوردان آقایان سیروس بهمن پور ،موسی قوامی ، یداله لطیفی ،فرج اله فرهادی، علی اکبر احمدی فرد ،مهدی یاری ، حبیب اله رحیمی ، ابراهیم محمدی و فیض الله،خالد علی محمدی،رحمان کرم ویسه،رضا معظمی. همگی خدا قوت و اینجانب تشکر می کنم از طرف سیروس بهمن پور بعنوان سرقدم و جلال مجد بعنوان عقب دار و تمام عزیزان به امید صعود های دیگر

 تنها چشمه موجود در مسیر به اسم چشمه دوزری

 پناهگاه نزدیک قله پراو کرمانشاه

 

 نمای از پناهگاه و غار پراو از قله

 کروکی مسیر از ابتدا تاقله

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13331
  • نویسنده : احسان زندی
  • ارسال توسط :
  • منبع : گروه کوهنوردی اوالان سنندج

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.