• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

گفت و شنود در خصوص بیمه های حوادث در ورزش کوهنوردی

  • کد خبر : 38477
  • 10 اردیبهشت 1400 - 0:00
گفت و شنود در خصوص بیمه های حوادث در ورزش کوهنوردی
بام نیوز: اگر شما حادثه فوت دکتر مهدی فولادی در علمکوه را که چند سال پیش اتفاق افتاد فراموش کرده اید، من آن را فراموش نکرده‌ام. جوان عزیزی که به دلیل نرسیدن امداد و بالگرد پس از 13 ساعت درد کشیدن جان سپرد.

استدلال‌های آبکی برای قراردادهای آبکی:

در خبرها آمده بود که طرف قرارداد بیمه فدراسیون کوه‌نوردی طی یک نامه، متذکر شده‌اند که در ایام کرونا و ممنوعیت ورود به کوهستان از ارائه خدمات و جبران خسارت به کوه‌نوردان معذور می‌باشیم.

هرچند بارها و بارها در خصوص بیهودگی انعقاد قراردادهایی که با مطالعه آن درمی‌یابیم عملاً هیچ نفع و فایده‌ای عاید کوه‌نوردان نخواهد شد صحبت کرده‌ایم؛ نامه مذکور جای تفکر و تامل فراوان دارد.

این را هم در نظر داشته باشید که عمده وظایف بیمه‌ها گرفتن سریع و نقدی حق بیمه و پرداخت آن به نحوی است که بارها اجداد خود را به یاد خواهید آورد!

سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که آیا اگر در ساعات منع تردد شبانه، یعنی ۲۱ به بعد تصادف کنیم، بیمه نباید اقدام به جبران خسارت کند؟
اتفاقاً بیمه مرکزی صراحتاً در این خصوص اعلام نظر کرده و جبران خسرات ناشی از حوادث در ایام کرونایی و ساعات ممنوعیت تردد را وظیفه بیمه‌گر می‌داند. در نتیجه طبق اعلام بیمه مرکزی جبران خسارت هیچ ارتباطی با ایام کرونا و ممنوعیت‌های ناشی از آن ندارد.

بحمدالله از قرارداد‌های آبکی که در آن‌ها جبران خسارت در موراد طوفان، سیل، زلزله، رانش زمین، آب و هوا و امثال آن (که همگی جز لاینفک ورزش‌هایی مثل کوه‌نوردی هستند.) را به عهده نمی‌گیرد چیزی جز این هم انتظار نمی‌رود!

با پذیرش استدلال فوق و مطالعه نامه بیمه‌گر محترم به این نتیجه می‌رسیم که در ساعات منع تردد و ایام کرونا اگر مغازه‌داری در مغازه خود باشد و آتش‌سوزی رخ دهد یا راننده‌ای در مناطق ممنوعه رفت و آمد کند یا در ساعت منع رفت و آمد و تعطیلی پای شما بشکند، مستحق دریافت خسارت نمی‌باشید.

با پذیرش این استدلال‌ها جسم و روح امثال ارسطو و افلاطون در گور آرامش ندارند. تبریک چندباره به فدراسیون محترم و بخش حقوقی آن از بابت انعقاد چنین قرارداد‌های درخشان و پذیرش چنین استدلال های آبکی.

بیمه مرکزی
از پویا سلیمانی، وکیل پایه یک دادگستری
اردیبهشت ۱۴۰۰

و جوابیه آن:

جناب آقای پویا سلیمانی
وکیل محترم پایه یک دادگستری

با سلام و ادب

متن شما در خصوص پوشش بیمه ای در ایام کرونا از طریق دوستان به دستم رسید و خواندم و باید بگویم به عنوان یک وکیل از شما انتظار می رود با دقت  بیشتری مسائل را بررسی کرده و با ادبیات و استدلال بهتری آن را بیان و نتیجه گیری نمایید.

قراداد فدراسیون و باشگاه های کوهنوردی در خصوص بیمه مسئولیت مدنی است در چارچوب خاص منعقد شده و با بیمه شخص ثالث که تنها بیمه اجباری کشور است و از سوی دولت حمایت می شود تفاوت های بنیادی دارد که در این جا مجال بحث درباره آن نیست و فقط به این نکته اشاره کنم که عدم امدادرسانی ریسک حادثه را در برنامه های کوهنوردی چندین برابر می کند و با تصادف اتومبیل بسیار متفاوت است.

اگر دقت می کردید در متن نامه شرکت بیمه نیز نوشته شده به دلیل عدم امدادرسانی نهادهای دولتی پوشش بیمه ای تعلق نمی گیرد.

منطقی موضوع را بررسی بفرمایید.

تصور بفرمایید یک باشگاه بدون در نظر گرفتن ممنوعیت ها و محدودیت ها و به پشتوانه بیمه، برنامه ای را برگزار کند و فرزند، برادر یا یکی از عزیزان شما در آن برنامه باشد و در نقطه ای دور دچار حادثه شود. در زمانی که  فرمانداری ها اجازه پرواز بالگرد را به دلیل ممنوعیت برگزاری برنامه ها نمی دهند، چه خواهید کرد؟

اگر شما حادثه فوت دکتر مهدی فولادی در علمکوه را که چند سال پیش اتفاق افتاد فراموش کرده اید، من آن را فراموش نکرده‌ام. جوان عزیزی که به دلیل نرسیدن امداد و بالگرد پس از ۱۳ ساعت درد کشیدن جان سپرد. آیا قرار است شاهد تکرار چنین حوادثی به دلیل عدم امدادرسانی باشیم؟

به عنوان کارشناس و کارگزار بیمه باید بگویم منافع شرکت بیمه در بیمه کردن باشگاه ها و دریافت حق بیمه است، اما ما دارای مسئولیت های اجتماعی و اخلاقی نیز هستیم.

شفافیت شرکت در بیان موضع خود و با دلایلی که برای آن ذکر شد قابل تقدیر است و سخن شما زمانی صحت دارد که شرکت بیمه سکوت کرده و حق بیمه ها را دریافت می کرد اما در زمان پرداخت خسارت به دلیل ممنوعیت برگزاری برنامه از پرداخت آن سر باز می‌زد.

در پایان باید عرض کنم کاش به عنوان وکیل مدافع کوهنوردان یک بار قرارداد بیمه را که به عنوان (قرارداد آبکی!) به آن اشاره کردید می خواندید تا متوجه شوید در این قرارداد که با شرکت بیمه سامان منعقد شده کلیه بلایای طبیعی که در متن تان به عنوان عدم پوشش بیمه ای ذکر کرده بودید، تحت پوشش بیمه قرار دارد.

هر زمان محدودیت های اجرای برنامه از سوی ادارات ورزش و مراجع قانونی برداشته شود، شرکت بیمه کماکان در خدمت باشگاه های گرامی خواهد بود.

سپاسگزارم

جاراللهی
کارشناس و کارگزار رسمی بیمه

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=38477

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. استدلال های دوستان بسیار جالب است، در نامه ای که مبنای عدم ارائه خدمات بیمه ای نام برده قرار گرفته است اشاره به” عدم امکان امداد رسانی مراجع دولتی” شده است. دوست بزرگوار لطفا اساسنامه هلال احمر رو به دقت مطالعه بفرمایید، این ارگان همیشه و در همه حال وظیفه امداد رسانی به موقع را دارد و چنین استدلالی برای عدم پوشش بیمه به هیچ عنوان قانونی نیست. پویا سلیمانی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.