• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24671
0

۲۴۰ خانه هلال در اردبیل راه‌اندازی شد

  • کد خبر : 85607
  • 13 اردیبهشت 1402 - 1:46
۲۴۰ خانه هلال در اردبیل راه‌اندازی شد
بام: مشاور مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل گفت: تاکنون ۲۴۰ خانه هلال در مناطق مختلف این استان راه‌اندازی شده است.

به گزارش بام مجتبی باباپور روز سه شنبه در آستانه هفته هلال احمر در نشست خبری با اعلام این خبر اظهار کرد: تلاش می‌شود با احصای نیازهای هر منطقه امسال نیز هر ماه در هر شهرستان استان در ۲ روستا خانه هلال راه اندازی شود.

وی اضافه کرد: خانه‌های هلال در مناطق کم برخوردار و روستاهای دارای دهیار و با هدف آموزش روستاییان برای داشتن سرعت عمل در حوادث احتمالی و طبیعی توسط نیروهای آموزش دیده راه‌اندازی شده است.

مشاور مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل گفت: سال گذشته جمعیت هلال احمر استان اردبیل بسیار خوش درخشید که نمونه بارز آن حضور امدادگران هلال احمر استان در زلزله ترکیه بود که به اذعان رسانه ها و اهل فن عملکرد بسیار خوبی در کمک به زلزله زدگان ترکیه داشتند.

باباپور با اشاره به حضور امدادگران هلال احمر کشورمان در امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله ترکیه اضافه کرد: به علت عملکرد بسیار عالی امدادگران کشورمان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به پاس خدمات امدادی و بشردوستانه ایران در زلزله ترکیه نشان فداکاری کشورش را به پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان اعطا کرد.

مشاور مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل ادامه داد: جمعیت هلال احمر استان اردبیل جزو اولین استان هایی بود که در زلزله خوی حضور یافت و در سخت ترین منطقه آن عملکرد بسیار عالی در کمک به هموطنان زلزله زده خوی انجام داد.

باباپور با بیان اینکه در یک سال اخیر خدمات هلال احمر استان اردبیل در تمامی حوزه ها بهبود و افزایش معناداری داشته است، گفت: پارسال مجموع اعتبارات هلال احمر استان در مقایسه با سال قبل حدود سه برابر افزایش داشته است.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته هلال احمر در استان اردبیل، افزود: غبار روبی و عطر افشانی گلزار شهدا، شرکت در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه، برگزاری همایش پیاده روی و کوهنوردی، برپایی ایستگاه سلامت در نقاط مختلف استان، برگزاری دوره های تربیت مربی و بازآموزی با حضور اساتید کشوری، تجلیل از مربیان، حضور موثر در همایش کشوری ۱۰۰ هزار نفری، تجلیل از امدادگران و عوامل امدادی و برگزاری انواع مانور در نقاط مختلف از جمله آنها است.

مشاور مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل برگزاری المپیاد استانی دادرس، جذب نیروی داوطلب جدید، اجرای طرح نیابت، دیدار با خانواده های معظم شهدا و ایثارگران، اعزام کاروان سلامت به مناطق کمتر توسعه یافته و محروم و برگزاری انواع مسابقات ورزشی و دوره های آموزشی و درمانی را از دیگر برنامه های هفته گرامیداشت هلال احمر در استان اردبیل عنوان کرد.

بیش از ۸۸ میلیارد ریال به بیماران نیازمند استان اردبیل کمک شد

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اردبیل هم در این نشست گفت: پارسال در مجموع ۸۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به بیماران نیازمند در نقاط مختلف این استان کمک شد این در حالی است که میزان کمک هلال احمر به بیماران نیازمند در سال ۱۴۰۰، ۴۲ میلیارد ریال بوده است.

ایرج آقایی افزود: از این مقدار ۶۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به صورت بلاعوض به پنج هزار و ۲۵۷ بیمار نیازمند و ۲۳ میلیارد ریال نیز به صورت وام قرض الحسنه به ۵۶ بیمار نیازمند پرداخت شد.

وی با تقدیر از همراهی مردم نوعدوست استان، بیان کرد: مردم و خیرین استان اردبیل در مجموع بیش از ۴۰ میلیارد ریال نیز به صورت نقدی و غیرنقدی به زلزله زدگان خوی کمک کردند.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اردبیل با بیان اینکه بیش از هفت هزار نفر بالای ۳۵ سال در این استان به صورت داوطلبانه عضو این جمعیت هستند، اضافه کرد: پارسال ۲۲ کاروان سلامت به مناطق کم برخوردار و محروم استان اعزام و به هموطنان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه کردند.

مشارکت بیش از ۲۱ هزار جوان اردبیلی در دوره‌های آموزشی هلال احمر

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان اردبیل هم در این نشست گفت: پارسال در مجموع بیش از ۲۱ هزار نفر از جوانان این استان در رده سنی تا ۳۵ سال در دوره های آموزشی ارائه شده توسط این جمعیت شرکت کردند.

زهرا انورپور افزود: برگزاری دوره کمک‌های اولیه، دوره آموزشی آمادگی در برابر مخاطرات، دوره مهارت‌های پایه داوطلبی، برنامه آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی آموزش همگانی، دوره عمومی امداد و دوره عمومی نجات از جمله دوره های برگزار شده بود.

وی با بیان اینکه این جمعیت آمادگی لازم برای برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز را دارد، اظهار کرد: امسال نیز برگزاری دوره های آموزشی جمعیت هلال احمر به صورت مستمر ادامه دارد.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان اردبیل بیان کرد: اردبیل در جذب داوطلبان‌ هلال احمر جزو استان‌های برتر کشور است چرا که هرسال ده‌ها هزار نفر در رده‌های سنی مختلف به صورت داوطلبانه در انواع دوره های آموزشی ارائه شده توسط هلال احمر شرکت می‌کنند.

انورپور اضافه کرد: در سال‌های اخیر نگرش در جمعیت هلال احمر به ویژه در حوزه جوانان تغییر یافته و از ساختارگرایانه به تعامل‌گرانه سوق پیدا کرده به طوری که با نیازسنجی‌های لازم برنامه‌ریزی و اقدامات لازم انجام می‌شود که بسیار مثمرثمر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از یکصد و یکسال از فعالیت هلال احمر می گذرد، ادامه داد: باعث افتخار است در مجموعه ای خدمت می کنیم که برای تمامی اقشار مختلف مردم بدون توجه به نژاد و زبان و مکان ارایه خدمت می کند.

معاون امورجوانان جمعیت هلال احمر استان اردبیل گفت: قبلا شعار هلال “احمر هر خانواده ایرانی یک امدادگر” بود اما امروز شعار ما این است که هر خانواده ایرانی باید یک گروه امدادی باشد به این معنی که سطح تاب‌آوری تمامی خانواده های ایرانی افزایش یابد و نه تنها در حوادث طبیعی بلکه در تمامی حوزه‌ها از جمله اجتماعی، فرهنگی و حوادث غیر طبیعی آمادگی لازم برای مقابله را داشته باشند.

انورپور با بیان اینکه داوطلبان سرمایه‌های جمعیت هلال احمر بوده و بازوی اجرایی جمعیت هستند، افزود: در همین راستا با اجرای طرح هایی مانند غنچه های هلال، همتا، دادرس و خانه های هلال در قالب کانون های دانش آموزی، دانشجویی، طلاب و آزاد آموزش های لازم برای مقابله با انواع حوادث و بحران ها در رده های سنی مختلف تا ۳۵ سال به داوطلبان ارایه می شود.

به گزارش بام در پی بارش تگرگ و سیل در شهرستانهای گرمی و انگوت حمید قویدل مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل به منظور مدیریت میدانی در مناطق آسیب دیده حضور یافت و نشست خبری با حضور معاونین وی برگزار شد.

استان اردبیل از جمله ۱۰ استان کشور در زمینه فراوانی وقوع حوادث طبیعی به شمار می‌رود و هر از گاهی بروز حادثه‌هایی مانند زمین لرزه ، رانش زمین ، سیل ، خشکسالی ، صاعقه ، طوفان ، سرمازدگی ، برف سنگین ، سرما و یخبندان شدید خسارت و تلفاتی برجای می‌گذارد.

این استان بیش از ۵۰ هزار امدادگر آموزش‌دیده برای بکارگیری در حوادث احتمالی غیرمترقبه دارد.

عنوان سازمان بین المللی که با هدف تخفیف آلام انسانی و حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی بر طبق موافقتنامه ژنو در سال ۱۸۶۴ میلادی و در نتیجه تلاش ژن هنری دونان سوئیسی تشکیل شد، صلیب سرخ است.

پرچم سوئیس یک صلیب سفید با زمینه قرمز بود که با تغییر شکل آن یک صلیب قرمز با زمینه سفید (بر خلاف پرچم سوئیس) به عنوان پرچم این سازمان طراحی شد و آن را صلیب سرخ نامیدند. بدین ترتیب این علامت به عنوان نشان بین‌المللی سازمان صلیب سرخ قرار گرفت که وظیفه آن کمک‌رسانی به قربانیان جنگ و حوادث طبیعی است.

اکثر کشورهای جهان عضو نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر هستند و این نهضت در کشورهای اسلامی (از جمله کشورهای عربی، ایران، افغانستان، پاکستان و ترکیه) هلال احمر نامیده می‌شود.

اهداف جمعیت هلال احمر نیز شامل تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان ها، برقراری دوستی، تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت ها، حمایت از زندگی و سلامت انسان هاست.

هشتم ماه مه میلادی مطابق با ۱۸ اردیبهشت ماه هرسال به عنوان روز جهامی صلیب سرخ و هلال احمر است و این روز در ایران آغاز هفته هلال احمر است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85607

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.