• امروز : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
کل اخبار 24585
3

۲ تن علوفه در مناطق حفاظت‌شده چهارمحال وبختیاری توزیع شد

  • کد خبر : 83612
  • 18 بهمن 1401 - 1:57
۲ تن علوفه در مناطق حفاظت‌شده چهارمحال وبختیاری توزیع شد
بام: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از توزیع ۲ تن علوفه برای تغذیه حیات وحش در ۲ منطقه حفاظت‌شده و پارک ملی استان به وسیله بالگرد خبر داد.

سعید یوسف‌پور روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار بام افزود: توزیع علوفه زمستانی در زیستگاه‌های حیات وحش استان برای نخستین بار به دلیل سنگین بودن حجم برف در چند سال اخیر، با هدف تغذیه حیات وحش برای جلوگیری از خروج حیات وحش علف‌خوار از زیستگاه‌های اصلی، پیشگیری از پراکنده شدن و پناه آوردن آنها به مناطق مسکونی و با کمک محیط‌بانان برای کاهش تنش بین محیط‌بانان و شکارچیان انجام شد.

وی اظهار داشت: با توجه به بالا بودن حجم برف، تغذیه دستی حیات وحش به وسیله بالگرد در ۲ منطقه حفاظت شده شیدا و پارک ملی تنگ صیاد انجام شد که در این طرح در سه قسمت منطقه حفاظت شده شیدا و چهار قسمت پارک ملی تنگ صیاد توزیع آذوقه انجام شد.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه برنامه مستمری برای توزیع علوفه در مناطق حفاظت شده در استان وجود ندارد و انجام تغذیه دستی یک روش نادرست است، اظهار داشت: در مناطق حفاظت‌شده استان به دلیل پوشش گیاهی خوب مناطق نیازی به تغذیه دستی وجود ندارد و با مساعد شدن هوا، امکان استفاده حیات وحش از علوفه در این مناطق فراهم خواهد شد و نیازی به تامین تغذیه دستی نیست.

وی اظهار داشت: به منظور حفاظت از مناطق حفاظت‌شده و جلوگیری از تخلفات احتمالی و همچنین خارج شدن حیات وحش از مناطق حفاظت شده به دلیل سرما بی‌سابقه در استان، پایش و کنترل شبانه‌روزی در این مناطق در دست انجام است و همراهی مردم در اجرای طرح پایش و حفاظت از حیات وحش ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زست چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش دما و احتمال پناه آوردن حیات وحش برای در امان ماندن از سرما و پیدا کردن غذا به حاشیه روستاها و مناطق مسکونی، گفت: دامداران، گله‌داران و جوامع محلی ضمن حفاظت از دام‌های خود در صورت مشاهده گوشتخواران وحشی از هر گونه اقدام نسبت به شکار خودداری و ضمن حفظ خونسردی، سعی در ترساندن و فراری دادن آنها داشته باشند و در سریعترین زمان موضوع را به محیط‌بانان یا نزدیک‌ترین اداره حفاظت محیط‌زیست اطلاع‌رسانی کنند.

به گفته وی، پاسگاه‌های محیط‌بانی، ادارات حفاظت محیط‌زیست، سامانه ۱۵۴۰ و تلفن ۰۳۸۳۲۲۲۳۵۷۲ آماده دریافت گزارش‌های مردم طبیعت‌دوست در استان هستند.

به گزارش بام، در چهارمحال و بختیاری هشت منطقه حفاظت شده شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده به مساحت ۱۵۵هزار و ۸۴۴ هکتار و ۲ منطقه شکر ممنوع به مساحت ۵۱ هزار و ۷۲۴ هکتار برای زیستگاه حیات وحش وجود که در مجموع حدود ۱۱/۶۳ درصد مساحت این استان را در بر می‌گیرند و مامنی و منطقه بکری برای زندگی حیات وحش است که این مناطق شامل منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خدای آفرید، اثر طبیعی ملی لاله واژگون است.

تاکنون در استان ۲۹۹ گونه پرنده، ۴۶ گونه پستاندار شناسایی شده است که ۱۶ گونه دارای ارزش حفاظتی وب لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد و ۴۹ گونه خزنده چهارگونه دوزیست شناسایی و ۳۲ گونه ماهی شناسایی شده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83612

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.