• امروز : پنجشنبه, ۱۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 7 March - 2024
کل اخبار 24601
0

۹۰ درصد درختان بلوط ایلام دچار زوال و عدم زادآوری شده اند

  • کد خبر : 83229
  • 06 بهمن 1401 - 0:00
۹۰ درصد درختان بلوط ایلام دچار زوال و عدم زادآوری شده اند
بام: رییس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی ایلام گفت: ۹۰ درصد درختان جنگلی بلوط استان به علت فعالیت های عامل انسانی دچار زوال و عدم تجدید حیات جنسی و زادآوری طبیعی شده است.

علی نجفی فر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار بام اظهار داشت: فشار فعالیت های عامل انسانی بر طبیعت باعث کاهش تراکم حجم جنگل ها و تخریب اکوسیستم طبیعی و میکروارگانیزم های خاک شده است.

وی افزود: زادآوری طبیعی درختان بلوط و رشد نهال های نورس این گونه در برخی مناطق استان که فشار عامل انسانی بیشتر بوده تقریبا به صفر رسیده و تنها محدودی از نواحی دور از دسترس افراد و احشام زادآوری طبیعی دارند.

رییس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: قطع درختان، حضور مداوم انسان در طبیعت، تخریب جدی خاک و نابودی میکروارگانیزم های آن و چرای بی رویه دام از جمله عوامل مهم و جدی در زوال تدریجی درختان بلوط طی پنج سال اخیر بوده است.

نجفی تاکید کرد: خشکسالی های پی در پی در ۲ دهه اخیر، طغیان آفاتی چون بیماری ذغالی و کرم چوب خوار، کاهش بارش نزولات جوی، کاهش رطوبت مورد نیاز، تغییرات اقلیمی و ریزگردها که باز هم ناشی از فعالیت های عامل انسانی است، بر تشدید زوال جنگل های بلوط استان اثر دارد.

وی یادآور شد: قدرت زادآوری درختان بلوط بسیار کاهش یافته و در صورتیکه یک نهال بلوط به طور طبیعی از بذر این درخت رشد کند به دلایلی چون وجود احشام، کاهش قدرت باروری خاک، نبود بلوط پرستار و عدم رطوبت کافی در هوا در همان نورستگی از بین می رود و به بلوغ نمی رسد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی ایلام توضیح داد: بلوط گونه ای رطوبت دوست است که با تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا همچنین تشدید تخریب ها از جمله قطع بی رویه درختان از رطوبت هوا قدرت باروری خاک برای رشد و پرورش یک بذر کاسته می شود.

نجفی اضافه کرد: در صورت رشد بذر، به علت تنک شدن تراکم جنگل ها و باتوجه به نیاز نهال نورس به وجود بلوط های بالغ برای رشد و دریافت رطوبت، این بذور به علت تابش مستقیم آفتاب در فصل گرم سال خشکیده می شوند.

به گزارش بام، از گستره ۲ میلیون هکتاری ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشسکیل داده که سهم جنگل های طبیعی ۶۴۰ هزار هکتار است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83229

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.