• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
3

گزارش صعود به قله تفتان (طرح سیمرغ)

  • کد خبر : 23518
  • 17 بهمن 1399 - 10:01
گزارش صعود به قله تفتان (طرح سیمرغ)
گزارش صعود به قله تفتان (طرح سیمرغ)

گزارش برنامه تفتان ۹۱/۱۰/۱۳ تا ۹۱/۱۰/۱۵

تَفتان نام تنها آتشفشان فعال در سراسر ایران است. این کوه در منطقهٔ جنوب شرقی ایران، در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته‌است. این قله در حدود چهار هزار متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد و بلندترین قله در منطقه جنوب شرقی ایران است. نزدیکترین شهر به تفتان خاش نام دارد.

تفتان در زبان پارسی به معنای مکان گرما است. این آتشفشان فعال است و گازهای گوگرد در دهانه آن منتشر می‌شوند. کوهنوردان عموما از یال غربی صعود می‌کنند که پناهگاه مجهزی ساخته شده‌است.

مسیر دسترسی به قله تفتان: در جاده خاش به زاهدان اگر از خاش به سمت شمال حرکت می کنید پس از حدود ۲۰ کیلومتر تابلوی بزرگی مسیر دسترسی به قله تفتان را به شما نشان می دهد. اگر از زاهدان به سمت خاش حرکت کنید حدود کیلومتر ۱۳۰ به خروجی روستاهای تمندان و کوشه می رسید.از سر جاده تا دو راهی که سمت راست آن با تابلویی شما را به طرف اردوگاه راهنمایی می کند حدود ۲۰کیلومتر، و از دو راهی تا اردوگاه ۸کیلومتر راه پیش رو خواهید داشت.

طبق اطلاعات GPS، ارتفاع اردوگاه دره گل از سطح دریا ۲۴۹۳متر، ارتفاع پناهگاه صبح ۳۲۲۸متر و ارتفاع قله تفتان ۳۹۰۵متر می باشد. از اردوگاه آموزش و پرورش دره گل تا پناهگاه صبح (Sobah) از مسیر تنگه گلو نیاز به سه ساعت کوهپیمایی سرحال است.از پناهگاه صبح تا قله تفتان حدود ۳تا ۴ ساعت زمان لازم برای صعود است.

به دلیل وزش بادهای سنگین و سرد در فصل زمستان عموماً صعود به این قله بسیار دشوار است. به طوری که مسیر ۳ ساعته تا پناهگاه بیش از ۸ ساعت زمان نیاز دارد.

ساعت ۱۹ :۳۰ با تعداد ۲۳ نفر از اعضای طبیعت دوست که ۷ نفر از آنها بانوان بودند  از ابتدای خیابان ابریشمی به راه افتادیم . در بین راه کنار پمپ بنزین توقف کوتاهی جهت صرف صبحانه داشتیم .

حدود ساعت یک بعدازظهر بود که به زاهدان رسیدیم و ناهار را در انجا میل کردیم. بعد از آن ساعت ۳ بعدازظهر به بازار رفتیم تا چنانچه همنوردا ن و دوستان وسایل کوهنوردی لازم دارند از آنجا تهیه کنند

سپس به طرف خاش مجددا به راه افتادیم ساعت ۸ شب به خاش رسیدیم و در خانه ی سرایداری که از قبل هماهنگ شده بود اطرق کردیم.

 بعد از خوردن شام کوله ها را پیچیدیم تا برای صعود فردا آماده باشیم.

صبح ساعت ۵ بیدار باش بود و بعد از ۴۵ دقیقه به سمت کوه از خانه سرایدار امیر حرکت نمودیم بعد از حدود ۴ ساعت ساعت ۱۰ صبح به پناهگاه رسیدیم که در همانجا صبحانه را میل کردیم و بعد از خوردن صبحانه مجددا گروه به راه افتاد

ساعت ۲ بعدازظهر به قله رسیدیم و پس از خواندن سرود ای ایران و گرفتن عکس بر روی قله راه بازگشت را در پیش گرفته و ساعت ۹ شب به خانه سرایدار رسیدیم و بعد از کمی استراحت به سمت زاهدان به راه افتادیم.

ساعت ۱ بامداد به تربیت بدنی تفتان رسیدیم شب را در آنجا ماندیم و صبح ساعت ۷ بیدار باش بو د که به سمت شیراز به راه افتادیم به دلیل موقعیتی که آن منطقه دارد چندین بار ماشین توسط پلیس چک شد .

نهایتا شب به شیراز رسیدیم

ارسال یک مطلب

اعضای شرکت کننده در این برنامه:

خانمها:الهه ضایی . زهرا درخشان . مرضیه دوست فاطمه . نجمه دوست فاطمه. فریده یگانه جو . آرمیتا برزگر. زهرا تابنده و آقایان:.میلاد کشاورز.حسن خلیلی . عبدالله پوردلیر.عطاء الله کمالی نیا.  حسین مومن . سروش فتحی.مهران مهدوی . سهراب جعفری . محسن کاتب .احمد بدیعی فرجام .. اکبر ابراهیمی .میلاد احراری . غلامرضا علیپور    و سینا ندایی و میلاد احرای (مهمان) بودند.

گزارش از: فریده یگانه جو

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=23518

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.