• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
3

نوروزگردی در نگین گردشگری ایران

  • کد خبر : 84772
  • 03 فروردین 1402 - 12:20
نوروزگردی در نگین گردشگری ایران
بام: استان لرستان با آب و هوایی معتدل و داشتن جاذبه های کم نظیر گردشگری و تاریخی بسیار و طبیعتی چشم‌نواز و بکر همواره در ایام نوروز پذیرای خیل عظیمی از گردشگران سراسر کشور است.

 استان لرستان با گستره ای در حدود ۳۰ هزار مترمربع و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی جنوب غربی ایران از جمله شهرهای سردسیر و کوهستانی محسوب می شود که به دلیل دارا بودن اقلیم معتدل دارای طبیعتی چهارفصل بوده و در فصل بهار زیبایی های طبیعت دلفریب آن چشمان هر بیننده ای را مبهوت خود می کند.

دامان سخاوت زاگرس کبیر و ‌جنگلهای بلوط خیره کننده آن در کنار زیبایی های طبیعی و خدادادی این دیار و جاذبه های تاریخی و مذهبی کم نظیر، این استان را به یکی از مقاصد گردشگران خصوصا در ایام نوروز تبدیل کرده است.

وجود بیش از پنج هزار اثر تاریخی در کنار جاذبه های گردشگری طبیعی همچون آبشارهای خروشان و جنگل،های بلوط، روستاهای هدف گردشگری و امامزادگان مقدس این دیار را در ایام نوروز مهیای پذیرا بودن گردشگرانی از سراسر کشور ساخته است.

از روستای دلکش ونایی بروجرد با آبشار دلفریبش تا دشت های بکر لاله های واژگون الیگودرز و امامزادگان مقدسش تا دریاچه رویایی و فیروزه ای کیو و قلعه تاریخی فلک الافلاک در دل شهر خرم آباد تا تنگه پرعظمت شیرز و غار پر از رمز و راز شیرز و معابد سرخ دم لکی و لری و پارک جنگلی زیبای بلوران و نقوش صخره ای هومیان و میرملاس کوهدشت تا آبشار چشمنواز بیشه و مسیر رویایی ایستگاه راه آهن و دریاچه فیروزه ای گهر دورود تا دره اعجاب انگیز خزینه و آبشار مرتفع افرینه پلدختر تنها گوشه ای از جاذبه های گردشگری کم نظیر این دیار است که در فصول مختلف بخصوص در ایام نوروز، هرکدام می توانند مقصدی خاطره انگیز برای گردشگران باشند.

وجود سه هزار و ۲۰۰ اثر ثبت ملی شده تاریخی، ۱۰۹ بقعه شاخص مذهبی متبرک، تالاب های دل انگیز، ۳۵ منطقه نمونه گردشگری، بیش از ۲۵۰ غار مسکونی و پناهگاه صخره ای، ۴۴ روستای دارای ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری روستایی، بیش از ۵۰ آبشار خروشان و هزاران مکان گردشگری بکر و زیبا در کنار آب و هوای معتدل و مناسب استان لرستان باعث شده تا در سالهای اخیر به مقصدی ثابت برای بسیاری از گردشگران کشور تبدیل شود و هرساله در ایام نوروز گردشگران بسیاری از این استان زیبا و خاطره انگیز با مردمی مهمانواز بازدید داشته داشته باشند.

دریاچه کیو، نگینی فیروزه ای در دل خرم آباد

دریاچه کیو یکی از منحصربه فردترین و زیباترین دریاچه‌های خود جوش لرستان و غرب کشور است که در شمال غربی شهر خرم‌آباد و در کنار بوستانی به همین نام واقع شده است، آب این دریاچه از سرچشمه‌های موجود در مخمل‌کوه و از طریق چشمه‌های کف دریاچه تامین می‌شود.

مساحت دریاچه کیو حدود هفت هکتار و عمق آن در نقاط مختلف بین سه تا هفت متر متغیر و مکان زیبایی برای تفریح خانواده‌ها و جوانان برای قایق‌سواری و انجام ورزش‌های آبی است.

کیو در گویش لری مردمان خرم‌آباد به معنی رنگ کبود و آبی تیره است و دلیل نامگذاری آن به نام کیو نیز به خاطر رنگ دریاچه به هنگام پرآبی است که به دلیل زلالی آب و وجود گونه‌های گیاهی در آن رنگ کبودی را به خود می‌گیرد.

در کنار این دریاچه امکانات تفریحی، شهربازی و چشم‌انداز زیبایی وجود دارد، دریاچه نیلی رنگ کیو به شهر جلوه خاصی داده و در کنار جاذبه‌های تاریخی فراوان در دره خرم‌آباد و چشمه‌های پر آب، خرم آباد را در ردیف یکی از شهرهای زیبای توریستی قرار داده است.

فلک الافلاک دژ مستحکم به جای مانده از سده هفتم هجری

قلعه تاریخی فلک الافلاک همچون نگینی در این استان با تاریخی از عهد باستان روی تپه ای صخره ای در کنار رودخانه ای خروشان می درخشد.

این بنای تاریخی که با نام قلعه ۱۲ برجی نیز معروف شده بر اساس شواهد تاریخی مربوط به دوره ساسانیان است که در شهری بنام شاپورخواست در منطقه کنونی خرم آباد و در سده هفتم هجری بنا شده است.

بر همین اساس قلعه فلک الافلاک یا دژ شاپوری در دوره ساسانی کاربرد حکومتی و نظامی داشته و از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر فعلی خرم آباد، قلعه بنام فلک الافلاک نامگذاری شده است.

قلعه فلک الافلاک با وسعت تقریبی پنج هزار و ۳۰۰ متر مربع شامل هشت برج، ۲ صحن و ۳۰۰ جان پناه است و ارتفاع بلندترین دیوار آن تا سطح تپه ۲۳ متر است.

“میرملاس”، غار حیرت انگیز ۱۲ هزارساله

یکی دیگر از جاذبه های منحصربفرد تاریخی و گردشگری لرستان، غار باستانی و ۱۲ هزار ساله میرملاس کوهدشت است که نقاشی های موجود در این غار به گفته کارشناسان و متخصصان باستان شناسی در ردیف آثار موجود در غارهای کرکس و لاسکو فرانسه قرار دارد و نماد یکی از کهن ترین آثار و نشانه های زندگی انسان اولیه در کره خاکی است.

این سکونت گاه باستانی در حقیقت به عنوان آیینه ای از زندگی انسان های اولیه و خلق و خوی آنها و نقوش صخره ای آن از جمله آثار بی نظیر موجود در کشور است که نشان از دیرینگی و قدمت چندین هزار ساله این دیار دارد.

غار میرملاس که در کوه سرسرخین در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر کوهدشت واقع شده به مرور زمان دستخوش تغییرات طبیعی شده و مملو از نقوشی است که در ۲ طرف غار بر روی دیوار سایبان حک شده است.

براساس بررسی های باستان شناسان، این آثار مربوط به ۱۲ هزار سال پیش است که از سوی انسان های اولیه به تصویر کشیده شده هرچند که به دلیل کم توجهی در نگهداری و قرار گرفتن در معرض عوامل طبیعی و انسانی، تا حدودی از بین رفته است.

“بیشه”، آبشار چشمنواز دورود

بیش از ۵۰ آبشار بزرگ و کوچک در پهنه لرستان وجود دارد که بخش عمده ای از این آبشارها در مسیر رودخانه های این استان قرار گرفته اند و یکی از این آبشارهای بسیار زیبا و دیدنی، بیشه است.

این آبشار در بخش پاپی از توابع خرم آباد واقع شده که آب و هوای مناسب، سرسبزی اطراف آبشار و چشم انداز کوه های اطراف، سالیانه پذیرای مهمانان و مسافران زیادی از مناطق مختلف کشور است.

فاصله این آبشار تا شهرستان دورود که یکی از مسیرهای ارتباطی آن است ۳۰ کیلومتر و امکان برقراری ارتباط در این مسیر فقط از طریق راه آهن میسر است که راه ارتباطی آن با خرم آباد از طریق ایستگاه سپیددشت می باشد.

این آبشار با ارتفاع ۴۸ متر در موقعیت عمومی استان، در منطق ه‎ای کوهستانی و دامنه ‎های رشته کوه زاگرس قرار گرفته است، در شرق آبشار تپه های کلاه کوه و در شمال کوه ازگن، به آن مشرف هستند.

همجواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل های پهناور بلوط، روستای زیبای بیشه، چشم انداز ایستگاه راه آهن بیشه و از طرفی هوای خنک و با طراوت، سرسبزی و شادابی کوه های بلند و دلنشین، آن را به یک منطقه دیدنی و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

مسیر دسترسی به آبشار بیشه از طریق راه آسفالته از خرم آباد به طول ۶۵ کیلومتر است و از کنار ایستگاه قطار می گذرد که برای رسیدن به آن باید مقداری پیاده روی کرد تا به آبشار رسید همچنین در پایین ایستگاه و در دل درختان بلند، جویبارهای صاف و زلال، اقامتگاه های چوبی و زیبائی در اختیار گردشگران قرار می گیرد.

“شیرز”، تنگه ای حیرت انگیز و منحصر به فرد

دره حیرت انگیز شیرز با جاذبه های گردشگری بکر و شگفت انگیز، چشمه ها، آبشارها و درختان وحشی پر میوه اش در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولاد قباد شهرستان کوهدشت قرار دارد که دارای طبیعتی زیبا، چشمه های جاری با آب فراوان، صخره های تند و تیز و میوه های وحشی است.

در این تنگه شگفت انگیز درخت های کوهی میوه از جمله انگور، انجیر و گلابی وجود دارد، مجسمه ها و آثار تاریخی منحصر به فردی در غارهای این تنگه کشف شده است که نشان از تاریخ کهن این دیار دارد.

آب و هوای سرد و کوهستانی این منطقه پوشش گیاهی و جنگلی بکری به وجود آورده و از پوشش جانوری خوبی برخوردار است که عظمت طبیعت را می توان در دل این تنگه دید و با تمام وجود به آرامشی عجیب رسید.

کوه ها، صخره های منحصربه فرد، پوشش گیاهی و جنگلی زیبا، طبیعت دل انگیز و آبشارهای متعدد که از دل این تنگه بیرون می آید زیبایی خاصی به این دره تنگ و صخره ای بخشیده است.

 

“تالاب های دل انگیز” طبیعت لرستان

تالاب های ۱۱ گانه شهرستان پلدختر از جمله دیگر جاذبه های طبیعی لرستان هستند که به ویژه در فصل بارندگی زیبایی خاصی به منطقه می بخشند و علاوه بر این، مامن و زیستگاهی مناسب برای انواع حیوانات، آبزیان و پرندگان بومی و مهاجر هستند.

در این میان هفت تالاب در منطقه آهکی در شرق رودخانه کشکان کبیر کوه قرار دارند، همچنین تالاب بیشه دالان در جنوب شهرستان بروجرد و تالاب سیلاخور در شمال غربی شهرستان دورود قرار دارد.

تالاب های تکانه، بلمک، لفانه، پیکه و تالاب کبور از جمله تالاب های فصلی و دائمی لرستان هستند که هر ساله با وجود پرندگان و آبزیان در منطقه، حیات وحشی زیبا و دل انگیز را به تصویر می کشند.

 

“شاهزاده محمد(ع)” بقعه متبرک شاخص لرستان

آستان امامزاده محمد (علیه‌السلام) در ۶۷ کیلومتری شمال باختر شهر کوهدشت و در ۵ کیلومتری جاده مواصلاتی کرمانشاه – اهواز (نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان ) در جنوب رودخانه سیمره و در دامنه کوه فیروزکوه از رشته‌کوه‌های زاگرس واقع‌شده است.

این امامزاده تقریباً برای کل غرب کشور آشناست و مردم برای زیارت و سیاحت و گردشگری مذهبی به‌ویژه در ایام عید نوروز به این مکان مقدس مشرف می‌شوند.

بقعه شاهزاده محمد در ۴۰ کیلومتری شهرستان کوهدشت و در میان شهری به نام درب‌گنبد واقع‌شده و در ایام مختلف سال پذیرای زائران زیادی از غرب کشور است.

راولینسون برای اولین بار در سال ۱۸۳۹ میلادی از بقعه امامزاده محمد(ع) یادکرده و بارون دوبد در سال ۱۸۴۵ میلادی نیز از این بقعه ذکری به میان آورده است.

بنای فعلی این مقبره به دستور محمدعلی میرزای قاجار حاکم وقت لرستان و کرمانشاه بناشده است و سالانه بیش از یک میلیون نفر زائر امامزاده محمد(علیه‌السلام) هستند که به شاهزاده محمد (علیه‌السلام) معروف است.

 

“ونایی” بهشت گردشگری بروجرد

منطقه سرسبز و بکر ونایی از جمله مناطق پر جاذبه بروجرد به شمار می رود که اغلب گردشگران با نام آن آشنا هستند و دوست داران کوهپیمایی و کوهنوردی اوقات خوشی را در این مکان سپری می کنند، پوشش گیاهی غنی این شهر بخصوص در بهار و تابستان همواره مورد توجه اهالی و گردشگران است، رویش گیاهان معطر دارویی و خوراکی همانند پونه، بابونه، گون و میخک وحشی مشاهده می شود که مورد توجه علاقه مندان به طبیعت قرار می گیرد.

منطقه ونایی در شمال غربی بروجرد واقع شده است که از جمله جاذبه های گردشگری آن ‎ ۱۰کوه و قله مرتفع از جمله هجده یال، سه کوزان، والاش، برنجه و هیگره است.

وجود چشمه‌سارهای جوشان همچون آب سفید، دو روزنه و طوطیا در این منطقه علاوه بر تاثیری که در سرسبزی و رونق کشاورزی این منطقه دارد، طراوت خاصی را با صدای دلنشین جویبارها در کنار عطر سبزه‌ها بهاری و خنکی نسیم دشت‌ها در مقابل چشم گردشگران فراهم می کند.

تولید خیار مرغوب در این منطقه باعث شده که کارگاه های تولید خیار شور فعالیت کنند، فرآورده‌های دامی این منطقه نیز به دلیل کیفیت آب و هوا مطلوبیت بالاتری در مقایسه با دیگر مناطق دارد و اغلب اهالی این روستا به تهیه دوغ و کره محلی اقدام می کنند و به مسافران و گردشگران این منطقه عرضه می کنند.

تکمیل شدن ظرفیت۹۰ درصد مراکز اقامتی لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به اقامت ۳۳ هزار و ۷۸۷ مسافر نوروزی در مراکز اقامتی لرستان از آغاز سفرهای نوروزی تاکنون، اظهار داشت: از این تعداد، هشت هزار و ۸۲ نفر در هتل ها، ۷۶ نفر در اقامتگاه سنتی و ۶۲۲ نفر در مجتمع‌های گردشگری اقامت داشته‌اند.

“عطا حسن پور” افزود: همچنین دو هزار ۸۴۴ نفر در مهمان‌پذیرها، ۳۴ نفر در هتل آپارتمان و یکهزار و ۵۷۳ نفر نیز در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت داشته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: اقامت در خانه مسافرها نیز شامل چهار هزار و ۶۰۷ نفر و مجموع اقامتگاه‌های موقت مسافران نوروزی نیز شامل ۲ هزار و ۲۰۰ نفر بوده است.

حسن‌پور، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مراکز اقامتی استان تکمیل ظرفیت شده که نشان از انتخاب لرستان به عنوان یکی از مقاصد اصلی سفرهای نوروزی دارد.

وی، همچنین قلعه فلک‌الافلاک را پر بازدیدترین جاذبه لرستان برشمرد و گفت: روز گذشته ۲ هزار و ۸۷۶ نفر از این اثر ارزشمند تاریخی استان بازدید داشته اند.

اقامت ۱۳‌ هزار و ۳۸ نفر در مراکز اقامتی آموزش و پرورش

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز اظهار کرد: از نیمه دوم اسفند تاکنون تعداد ۱۳ هزار و ۳۸ مسافر نوروزی در مراکز اقامتی آموزش و پرورش استان اسکان یافتند.

رضا عزتی بیان کرد: این میزان ۳۸.۵ درصد مجموع مسافران نوروزی اسکان یافته در استان را شامل می شود.

وی گفت: روز گذشته تعداد پنج هزار و ۳۱۲ مسافر نوروزی در مراکز اقامتی مربوط به آموزش و پرورش اسکان یافتند که در واقع می توان گفت ۶۴ درصد کل اقامت های روز گذشته مختص آموزش و پرورش بوده است.

عزتی یادآور شد: آموزش و پرورش لرستان با آمادگی کامل و فراهم کردن ۱۰ پایگاه اسکان، ۶ مرکز رفاهی و یک هزار و ۶۱۵ کلاس درس در قالب ۱۶۵ مدرسه، روزانه پذیرای حدود هشت هزار مهمان خواهد بود.

علاوه بر مراکز اقامتی آموزش و پرورش لرستان ۲۲ هتل با ظرفیت یک‌هزار و ۴۰۰ تخت، یک متل با ظرفیت ۵۰ تخت، ۱۳ مهمانپذیر با ظرفیت ۴۴۰ تخت، پنج مجتمع اقامتی با ظرفیت ۱۸۰ تخت،خانه های مسافر با ظرفیت ۲۰۰ نفر همچنین هشت اقامتگاه بوم گردی مجوزدار با ظرفیت ۴۰۰ نفر در لرستان آماده میزبانی از مسافران نوروزی است.

پنج هزار اثر تاریخی و ۸۰ جاذبه طبیعی گردشگری در استان لرستان وجود دارد که تاکنون دو هزار و ۵۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

در ایام نوروز اگر قصد سفر به شهرهای غربی کشور را داشتید، سفر به استان لرستان، نگین گردشگری ایران را از دست ندهید. در این استان زیبا بی شک سفری خاطره انگیز را تجربه خواهید کرد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84772

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.