• امروز : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
کل اخبار 24584
1

آموزشی کوهنوردی/پاک‌سازی عضلات از اسید لاکتیک

  • کد خبر : 41324
  • 25 اردیبهشت 1400 - 23:32
آموزشی کوهنوردی/پاک‌سازی عضلات از اسید لاکتیک
بام نیوز: مصرف مکمل‌ها برای کاهش تولید اسید لاکتیک منیزیم: از آنجایی که مصرف منیزم نقش بسزایی در تنظیم سوخت و ساز بدن دارد، می‌تواند در فرایند تولید و پاک‌سازی اسید لاکتیک بسیار موثر باشد.

اسید لاکتیک ماده‌ای است که در بسیاری از غذاها وجود دارد، همچنین بدن نیز قادر به تولید این ماده می‌باشد. عوامل متعددی برای تولید اسیدلاکتیک در بدن برشمرده‌اند؛ اما مهمترین عامل تمرینات بدنی سنگین می‌باشد. تجمع بیش از حد این ماده در عضلات پا موجب ایجاد ناراحتی و اختلال در عملکرد عضلات این ناحیه و در نتیجه کاهش توانایی شما در کوه‌نوردی خواهد شد.

فرآیند تولید اسید لاکتیك

اسید لاکتیک یک فرایند جانبی ناشی سوخت گلوکوز در هنگام کمبود اکسیژن است، مقدار بیش از اندازه این محصول موجب درد و گرفتگی عضلات می‌شود. بدن شما برای انجام برخی فعالیت‌های حیاتی و به میزان کم، اسیدلاکتیک تولید می‌کند. اما وقتی که میزان اسید لاکتیک از میزانی که بدن قادر به دفع آن می‌باشد فراتر رفت، فرایندی بنام “Lactic acidosis” رخ می‌دهد که نتیجه آن اختلال در نحوه عملکرد عضلات می‌باشد. این عارضه بویژه در هنگام فعالیت و صعود و درست زمانی رخ می‌دهد که میزان سوخت‌رسانی به عضله کمتر از میزان موجود و مورد نیاز آن باشد.

پاک‌سازی طبیعی

به محض آنکه شدت تمرین و فعالیت بدنی شما کاهش یافته یا متوقف شود، بدن بصورت خودکار اقدام به پاک‌سازی عضلات از اسید لاکتیک می‌کند. دلیل این امر آن است که با توقف یا کاهش فعالیت، نیاز به گلوکوز کاهش یافته در نتیجه محصولات جانبی سوختن گلوکوز نیز کاهش می‌بابند. این فرایند پاک‌سازی طبیعی در حدود یک ساعت زمان لازم دارد.

راه‌کارهای دیگر پاک‌سازی
حمام آب گرم و همچنین ماساژ درمانی از جمله راه‌های کاستن اسید لاکتیک می‌باشد. البته در این خصوص نظرهای مخالفی نیز وجود دارد.

آمادگی بدنی و اسید لاکتیک
نتیجه برخی تحقیقات بیانگر این موضوع است که هر چه آمادگی بدنی و فیزیکی شما بیشتر باشد، بدن شما در مصرف انرژی و سوخت مدیریت بهتری دارد که نتیجه آن تولید اسید لاکتیکِ مازاد کمتری است.

مصرف مکمل‌ها برای کاهش تولید اسید لاکتیک
منیزیم: از آنجایی که مصرف منیزم نقش بسزایی در تنظیم سوخت و ساز بدن دارد، می‌تواند در فرایند تولید و پاک‌سازی اسید لاکتیک بسیار موثر باشد.
کراتین: کراتین پس از مصرف و ذخیره در عضلات شما، بعنوان سوخت عضله مورد استفاده قرار می‌گیرد. ذخیره و وجود میزان کافی از کراتین در عضلات، بویژه پیش از تمرین به این موضوع کمک شایان توجهی می‌کند.
امگا۳: مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، نقش بسزایی در فرآیند سوخت و ساز بدن ایفا می‌کند. انواع ماهی و مغز‌ها، حاوی مقادیر مناسبی از این اسید چرب هستند.
پروتئین: مصرف پروتئین‌ها نقش بسیار مهمی در ساخت و بازتوانی و ریکاوری عضلات دارند، در نتیجه استفاده از پروتئین بصورت مواد غذایی همچون گوشت قرمز، ماهی، سویا و مصرف مکمل‌های پروتئین وِی، در این خصوص بسیار تاثیرگذار هستند.

ترجمه: پویا سلیمانی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=41324

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.